Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trycka t-shirts och sälja online


DST123

Rekommendera Poster

Godmiddag,

Om jag väljer att trycka en upplaga på 100 t-shirts för att sedan sälja online och skicka paketen till respektive adress. Krävs det att jag redovisar inkomsten? Behöver jag starta enskild firma etc? 

Läst en del gamla forumstrådar runt om på internet med diffusa svar..

 

Tacksam om någon kunnig kan svara!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att gränsen på 50 000 kronor endast gäller föremål som man har haft för personligt bruk. Att trycka upp nya T-shirts för försäljning hör inte dit, utan det är skattepliktig hobby- eller näringsverksamhet beroende på omfattning så som Skatteverket skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren

Om uppgifterna ovan stämmer att 50K kronor i omsättning är befriad från deklaration och beskattning så lär de väl klara dig om antalet T-shirts inte är fler än 100 stycken. :)

 

Man kan ju jämställa det med att jag slumpar bort min gamla begagnade bil för 195.000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerar vad Skatteverket skriver och markerar de viktiga orden så att det inte uppstår några missförstånd:

Citat

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor. Mar information finns på hjälpblankett Personliga tillgångar – Vinst och förlust (SKV 2192).

Säljer man sina egna begagnade T-shirt behöver man inte skatta för en vinst som är lägre än 50 000 kr men gäller det nytillverkade så behöver man det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget  Näringsverksamhet

 

Enstaka försäljningar (dvs. ej varaktiga men självständigt och med vinstsyfte) beskattas i inkomstslaget Kapital
Vinst från försäljning av personliga tillgångar (alltså som till övervägande del används av dig eller din familj för nyttobruk eller som prydnadsföremål) upp till 50 000 kr per år är skattefria.

 

Hobbyverksamhet (dvs. varaktigt och självständigt men ej med vinstsyfte) beskattas i inkomstslaget Tjänst

Hobby är något du själv utövar på din fritid. Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning. Du utför inte arbetet på uppdrag av någon annan. Hobbyverksamhet skiljer sig från annan inkomst av tjänst genom att:
* Resultatet av verksamheten beräknas för sig.
* Om det blir underskott behandlas det på särskilt sätt.
* Om det blir överskott ska du betala egenavgifter.

Observera att du ska deklarera överskott av hobbyverksamhet i din inkomstdeklaration, på blankett T2 (SKV 2051). 
Varje hobbyverksamhet deklareras på en egen blankett. Du behöver inte deklarera en hobbyverksamhet som utvisar underskott.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att du skaffar dig egen firma.

För hur ska du annars kunna seriöst redovisa dina utgifter för T-shirtsen ?

Dator, kamera, resor till kunder, utgifter under resor, telefon för detta osv.

Som du kanske läst i tidningarna är det många nya företag som inte går något vidare, utgifterna är större än inkomsterna.

Man får underskott, ackumulerade underskott. Och så går det bra ett år.

Ja då får man dra av underskotten om man haft sin enskilda firma och deklarerat den varje år.

En stor fördel som jag ser det är att det är mycket lättare hålla ordning på privata och "firma" utgifter.

Privat utgifter mitt privata kort. Tex ladda min privat mobil.

Firmans utgifter det kort jag har för företaget. Tex ladda min firma mobil.

Jag använder ICA-banken privat.

Jag använder Länsförsäkringar till firman.

Inte alla ägg i en korg.....

Lycka till !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...