Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gratisprogram för redigering av Youtube-klipp


Beneke

Rekommendera Poster

Finns det något gratisprogram som kan redigera Youtube-klipp. Jag behöver endast enkla funktioner som att förkorta och klistra ihop olika klipp. Materialet kommer jag sedan att bränna ner på en DVD-skiva som ska visas på TV.

 

Jag har använt Avidemux tidigare. Men det vägrar att starta trots ominstallation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Beneke säger:

Finns det något gratisprogram som kan redigera Youtube-klipp. Jag behöver endast enkla funktioner som att förkorta och klistra ihop olika klipp. Materialet kommer jag sedan att bränna ner på en DVD-skiva som ska visas på TV.

 

Jag har använt Avidemux tidigare. Men det vägrar att starta trots ominstallation

Du nämner ingenting om du kör på Windows eller Mac.

Som macanvändare har du med i köpet  en del gratisprogram, ett av dom är iMovie där du kan redigera filmklipp.

 

 

Skärmavbild 2018-01-26 kl. 17.08.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare hade Microsoft programmet enkla och lättanvända Movie Maker men sidan http://www.techradar.com/news/the-best-free-windows-movie-maker-alternative listar några alternativ till det, och sidan https://alternativeto.net/software/avidemux/ tar upp alternativ till Avidemux. Innan du bestämmer dig för att pröva något program så kolla upp det på andra webbplatser också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
vinylsamlaren

MS Movie Maker eller som det heter i Win 7 - Live Movie Maker finns till Win 7 fast jag tror det slutade distribueras januari förra året. Skulle ersättas av Windows Story Remix men av någon oförklarlig anledning uteblev det, som många av Win 10 saknar.

 

MS Movie Maker finns att tanka ner gratis (lagligt) från diverse sajter eftersom det klassas som ett freeware.

 

Senaste tillgängliga versionen är v6.0.

 

Funkar perfekt att redigera YT videos med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, vinylsamlaren säger:

MS Movie Maker finns att tanka ner gratis (lagligt) från diverse sajter eftersom det klassas som ett freeware.

Att något är gratis (freeware) innebär inte att det är fritt fram för vem som helst att distribuera programmet utan rättighetsägarens tillstånd. Om man nu skulle få för sig att hämta Movie Maker från någon som distribuerar det utan lov gäller det att vara väldigt noga så att man inte samtidigt får in reklamprogram eller skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vinylsamlaren
2 timmar sedan, Cecilia säger:

Att något är gratis (freeware) innebär inte att det är fritt fram för vem som helst att distribuera programmet utan rättighetsägarens tillstånd. Om man nu skulle få för sig att hämta Movie Maker från någon som distribuerar det utan lov gäller det att vara väldigt noga så att man inte samtidigt får in reklamprogram eller skadliga program.

Jag har aldrig kommenterat själva distributionen dvs spridningen av MS Movie Maker v6.0 utan jag bara påstod att eftersom det är ett freeware så är det helt ok att tanka ner det och använda det fritt.

 

Finns för gratis nedladdning på MS egen sida.

 

För övrigt om Freeware...

 

Freeware is software that is available for use at no monetary cost. In other words, while freeware may be used without payment it is most often proprietary software, as usually modification, re-distribution or reverse-engineering without the author's permission is prohibited. Two historic examples of freeware include Skype and Adobe Acrobat Reader. There is no agreed set of rights or a license or an EULA which would define "freeware" unambiguously; every Freeware publisher defines their own rules for their Freeware. For instance, redistribution of Freeware by third-parties is often permitted but there is a significant portion of Freeware which prohibits redistribution.

 

Software license
Software classified as freeware may be used without payment and is typically either fully functional for an unlimited time, or has limited functionality, with a more capable version available commercially or as shareware. In contrast to what the FSF calls free software, the author usually restricts the rights of the user to use, copy, distribute, modify, make derivative works, or reverse-engineer the software.The software license may impose various additional restrictions on the type of use, e.g. only for personal use, private use, individual use, non-profit use, non-commercial use, academic use, educational use, use in charity or humanitarian organizations, non-military use, use by public authorities or various other combinations of these type of restrictions. For instance, the license may be "free for private, non-commercial use". The software license may also impose various other restrictions, such as restricted use over a network, restricted use on a server, restricted use in a combination with some types of other software or with some hardware devices, prohibited distribution over the Internet other than linking to author's website, restricted distribution without author's consent, restricted number of copies, etc. Restrictions may be required by the licence, or enforced by the software (e.g., not usable over a network).

 

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Freeware

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, vinylsamlaren säger:

utan jag bara påstod att eftersom det är ett freeware så är det helt ok att tanka ner det och använda det fritt.

Och jag hävdar att det kan vara ett lagbrott att ladda ner gratisprogram på samma sätt som betalprogram. Det handlar om vad upphovsrättsinnehavaren (i detta fall Microsoft) har gett ut för rättigheter. Har de t ex i licensvillkoren skrivit att ingen annan får distribuera programmet så gäller det oavsett om det är ett gratis- eller betalprogram.

 

43 minuter sedan, vinylsamlaren säger:

Det är inte en av Microsofts webbsidor. Det står t ex

Citat

Note: We are not affiliated with Microsoft.

och följer man länken som kommer strax efter den texten så kommer man till en Microsoft-sida där det står att Microsoft inte längre erbjuder nerladdning av Windows Essentials (som inkluderade Movie Maker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...