Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

McAfee-krångel - fråga 2


kiwi01

Rekommendera Poster

Igår råkade jag klicka upp den lilla McAfeeikonen intill klockan och möttes av uppgiften ”Din enhet är inte skyddad”. Varför det, undrade jag ju. Jag prenumererar jag på McAfee sedan min stationära dators ”födelse”(somliga skulle tycka att det är onödigt),  utöver datorn så skyddar den även den bärbara, surfplattan samt mobilen.

 

Så hur kan skyddet bara försvinna sådär från huvuddatorn där jag har mitt konto, servicecenter mm?  

 

Jag fick lov att skicka efter en ny installationslänk. Är inte så bra på att använda Outlook så bara att hitta länken tog tid, den gömde sig naturligtvis i skräpposten – som i sin tur gömmer sig under Mappar, och måste sedan flyttas till Inkorgen för att länken ska fungera. Har aldrig varit med om en sån krånglig och tidskrävande installation. Inte heller har jag varit med om att ingen programikon syns någonstans, varken på skrivbordet eller under startknappen. Det som finns är den tidigare ”McAfee Central”  där jag har mitt konto mm, och där jag nu kan läsa att enheten är skyddad. Då ska det väl vara ok.

 

Men varför försvann skyddet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju längesen McAfee hade något med sitt antivirusprogram att göra även om Flyfisherman 2013 hittade en video om avinstallering som McAfee tydligen gjort:
http://eforum.idg.se/topic/341853-bisarr-video-how-to-uninstall-mcafee-antivirus-by-john-mcafee/?hl=mcafee

 

När det gäller meddelandena du får kiwi01 så kan de bero på någon uppdatering av Windows 10. Jag har nämligen också fått meddelandet att jag inte haft något antivirus aktiverat (vilket jag visst haft, när jag kollat) och dessutom har jag bara kvar klockan i högra delen av aktivitetsfältet. Tidigare hade jag ikoner där för åtgärdscentret, internet/nätverk, högtalare och v som man kunde klicka på för att visa dolda ikoner. Jag gissar att någon uppdatering städat bort dessa ikoner. Ljud, internet och meddelanden fungerar utan dem så det är inte så mycket att bråka om även om jag förgäves försökt hitta något sätt att få tillbaks dem på.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare hade jag ikoner där för åtgärdscentret, internet/nätverk, högtalare och v som man kunde klicka på för att visa dolda ikoner. Jag gissar att någon uppdatering städat bort dessa ikoner. Ljud, internet och meddelanden fungerar utan dem så det är inte så mycket att bråka om även om jag förgäves försökt hitta något sätt att få tillbaks dem på.

 

Har du kollat här?

Inställningar - Anpassning - Aktivitetsfältet

De två valen under rubriken Meddelandefältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var det första jag kollade och under Välj vilka ikoner som ska visas i Aktivitetsfältet har jag Nätverk (Nätverk Internetåtkomst) och Volym (Speakers: 67 %) satta på På. Under Aktivera och inaktivera systemikoner är klocka, volym, nätverk och åtgärdscenter på, som vanligt. Det är bara Pektangentbordet och Windows Ink-arbetsytan som är av.

 

Jag har även ändrat till Av och därefter till På igen men ikonerna kommer ändå inte fram. Men eftersom allt ändå fungerar så spelar det ju inte så stor roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske krånglade jag till det i onödan när jag tänker efter. Den ursprungliga installationsfilen fanns ju sparad i min datorn så jag hade kunnat köra den.

 

Eller börjat med att följa Thirteens länk , där fanns ju ett felsökningsverktyg bl a. Efterklok!  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...