Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsning i diskstorlek?


Mark_Trade

Rekommendera Poster

Håller precis på att sätta upp en ny hemmaserver/NAS. Ska köra Fedora 23 med Amahi.

Flyttar över mina hårddiskar från gamla servern, men behöver även komplettera med en eller flera nya. 

Tänkte köpa 3 eller 4TB-diskar men blir fundersam på om det kan finnas begränsningar i bios eller fedora (eller hårdvarumässigt på MB) på hur stora diskar som kan hanteras. 

Någon som vet detta rakt av eller som vet hur jag kontrollerar om det finns begränsningar?

 

Funderar också på vilket filsystem som kan vara lämpligt att köra. Har tidigare kört NTFS på en Windows Home server, men kanske finns det andra som är lämpligare att köra på Fedora? Huvudsaken är att det blir kompatibelt med andra enheter i nätverket, windowsdatorer, androidtv, sonos...  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 eller 4 TB diskar är inget problem med det beror lite på filsystem.

När det gäller filsystem så är antagligen Fedora default filsystem ext4 enklast att använda. För att få åtkomlighet till Fedoradiskarna från de andra systemen måste du köra Samba på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Varför köra Fedora 23 som inte får några uppdateringar längre?

...idag finns Fedora 25 ute. Även serverversionen kan du hämta hem där. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför köra Fedora 23 som inte får några uppdateringar längre?

...idag finns Fedora 25 ute. Även serverversionen kan du hämta hem där. 

Två svar på den frågan. Har inte nån vidare koll på Fedora sedan tidigare så det blev vad det blev. Ville ha in Amahi på servern för det verkade lätthanterligt och då var det Fedora 23 som låg med på ISO-filen man kunde ladda ner. Verkar som att inte heller Amahi uppdateras så frekvent längre men det är ganska lätthanterat för en Linuxnoob.

Ville bara få igång en ny server/NAS så fort som möjligt för att få över allt från min gamla WHS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...