Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Så här kan du ta bort ett operativsystem.


Bosse12

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte tipsa om hur du tar bort orginal operativsystemet när du installerat ett andra.

 

Installerade Win XP på en separat partition på en dator som redan hade Win 98. Då Win XP fungerade bra så ville jag ta bort Win 98 för att frigöra hårddiskutrymme. Hur då tänkte jag?

 

Eftersom jag kommer åt båda partitionerna från vilket operativsystem jag än använder så kan jag väl ta bort allt på C (Win 98) när jag har Win XP igång? Sagt och gjort, raderade alla icke dolda filer på C, (de dolda filerna innehåller väl startfiler och sånt tänkte jag) och startade om datorn och se: Det fungerade! Gick därefter in i System och redigerade Boot.ini så att Windows 98 försvann ur bootmenyn.

 

I med en Win ME startdiskett för att få Dos, och därefter Partiton Magic på diskett och minskade C till et minimun, 300 mb och ökade D (Win XP) till allt tillgängligt hårdiskutrymme.

 

Nu är det Win XP på alla 6 Gb.

 

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enklare lösning kanske: ta bort c: helt ifrån typ en startdiskett (fdisk, pqmagic osv) och ev. sträck ut xp-partitionen över hela utrymmet. Kör en reparation av winxp (boota skivan) för att återställa startfiler och annat kul...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är säkert ett bättre och lättare sätt du föreslår.

 

Men för en som aldrig gått en datakurs utan är totalt självlärd så var väl mitt sätt helt ok?

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, det var ingen kritik mot din lösning som sådan ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...