Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmsläckaren fungerar inte


Aja

Rekommendera Poster

Jag har en dator med Windows 10 och i inställningarna för energischemat är den inställd på att släcka skärmen efter 10 minuter (Balanserat schema) - men det sker inte. Det sker inte heller om jag väljer energisparläge. Skärmen kan fortfarande lysa efter flera timmar. Vad kan detta bero på? Jag har en 32 tums Dell-skärm och har inte hittat någon inställning i den för skärmsläckare.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att skärmen lyser, menar du att skärmen fortsätter att visa t ex skrivbordet i Windows eller att skärmen blir helt vit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Nej skärmen blev inte vit utan fortsatte att visa det som finns på skärmen. Under dagen har jag dock fått det att funka. Tidigare har jag alltid styrt skärmsläckningen via energisparfunktionen men det verkar inte alls funka. Däremot har jag sökt på skärmsläckare och hittade en ruta där jag kunde ställa in skärmsläckaren och efter omstart av datorn så funkar det nu.

 

Vad är det för skillnad på att ställa in skärmsläckaren för sig mot att i energisparprogrammwt ställa in att skärmen ska slockna efter x minuter??

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av skärmen via energisparfunktionen är väl att skärmen ska släckas helt, bli svart utan någon sorts bildsignal från datorn, medan inställningar för en skärmsläckare brukar gälla ett sånt där enkel program som visar något varierande över hela skärmen när datorn inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aja skrev: "Vad är det för skillnad på att ställa in skärmsläckaren för sig mot att i energisparprogrammet ställa in att skärmen ska slockna efter x minuter?"

 

Det är ingen skillnad. Du kommer till samma energiinställningssidor på olika sätt. Det första sättet innebär klickande på blåa rader några gånger.

 

Om man skriver "Inställningar för energialternativ" i sökrutan får man upp fliken
Bildskärm Vid nätdrift stängs den av efter 10 min
Strömsparläge Vid nätdrift försätts datorn i strömsparläge efter 30 min
Fler Energiinställningar Om man klickar på denna blåa text får man upp  fliken

Inställningar för skärmsläckare (Ingen) /Inställningar Exempelgråat/
Vänta (1) minuter)bock Återvinn till inloggningsskärmen
Ändra inställningar för energisparfunktioner till Balanserat
 

Önskade scheman
Till höger om Balanserat (rekommenderas) klickar man då på den blåa texten Ändra schemainställningar.

och får då upp fliken

 

Ändra inställningarna för schemat Balanserat

Stäng av skärmen efter 10 min
Försätt datorn i strömsparläge efter 30 min

 

Söker man på ordet "skärmsläckare" får man Aktivera eller inaktivera skärmsläckaren att klicka på  och kommer då till

Skärmsläckare

Inställningar för skärmsläckare (Ingen) Inställningar Exempel (gråat hos mig)
Vänta (1) minuter) Återvinn till inloggningsskärmen (ibockat hos mig)

 

Energisparfunktioner
Ändra inställningar för energisparfunktioner Klickar man på den länken får man upp

 

Välj eller anpassa ett energischema

Önskade scheman
Till höger om Balanserat (rekommenderas) klickar man då på den blåa texten Ändra schemainställningar.

och får då upp fliken

Ändra inställningarna för schemat Balanserat osv

 

Det är enklare om man visar skärmdumpar i stället för att försöka skriva hur det ser ut men jag tyckte skärmdumparna var onödiga då ju redan vet hur det ser ut i din dator. Det viktiga är i alla fall att man kan söka efter samma sak i sökrutan på olika sätt.

 

Tillägg 

Jag såg inte Cecilias inlägg när jag höll på att skriva men hon och jag har tydligen uppfattat din fråga på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det nog, men varför blir inte skärmen svart utan bildsignal när jag ställer in att skärmen ska släckas efter t.ex. 15 minuter?

 

Nu blir den svart av skärmsläckaren, men spars det energi då?

 

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer att inställningar "hänger upp sig" och det "inte tar" när man ändrar. Det kan vara något sånt som hänt.

 

Eftersom det kan tolkas på olika sätt det du skrev förut kan det ju vara bra med en bild som visar den inställning för skärmsläckare som hjälpte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt det är något sådant som händer - att inställningarna för schemat: Balanserat har hakat upp sig. Där har jag ställt in

 

Stäng av skärmen efter 10 minuter

Försätt datorn i strömsparläge efter 30 minuter

 

Men detta sker inte, i alla fall inte alltid. Detta problem har funnits av och till sedan denna datorn var ny för ett år sedan.

 

Inställningen för skärmsläckaren gör i alla fall att skärmen slocknar efter 10 minuter. Så jag får väl vara nöjd med det tills vidare.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...