Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ska endast få in mitt outlook e-postkonto till nya datorn med windows 10, struntar i kontakter mail osv


nina 44

Rekommendera Poster

Hoppas jag får in min fråga. Hittar endast helt andra trådar.

Har använt  bärbar 2012 med windows7 tills nu.

Har en helt ny nu, med windows10 på.

Har aldrig tittat på windows10 ens på reklam. Än mindre använt mig av detta.

Det har gått så långt att den nya bärbara stått på köksbordet i 4 dgr.

Tryckte på On knappen, fyllde i användaruppgifter till registreringen.

Blev helt osäker på precis allt. Till slut somnade datorn in, (tror jag).

Själv bestämde jag mig för fortsätta efter ha vilat ut och ha bättre fokus.

Så blev det inte av olika skäl och för att samla mer  information i största allmänhet som kunde vara viktigt just i uppstart.

Jag ville bland annat kunna ta bort förinstallerade eventuella program bland annat, sånt som jag aldrig skulle komma ha användning för.

Kan tyckas vara dumt av mig att ens köpa något som jag inte kunde mer om. Det fanns väldigt särskilda orsaker/skäl till detta, vilket jag inte går in på här och nu.

Ärligt talat så har jag många frågor och skulle gärna vilja ha goda råd just gällande hur jag bäst går till väga för att bli nöjd ägare och kunna köra igång med en så pass "rent" system jag önskar.

Men det är för tungt i skrivandes stund och hoppas att eventuella onödigheter går att rensa även då jag börjat användandet.

Dessutom så hade jag bestämt mig att som virusskydd börja med operativsystemets egna skydd och brandvägg.

Men en sak i taget.

Jag behöver i första hand få in mitt Outlook.com som jag registrerade mig på vid uppstarten och som kommer vara kontakt samt den registrerade produktens kontakt med tillverkare framöver om så behövs.

Jag bryr mig inte speciellt om kontakter, sparade mail och dylikt.

Den e-post adressen skapades ganska nyligen  i samband med mitt liv.se totalt slutade fungera och mikro-soft gick ut med nya "riktlinjer", eller vad det heter.

-Är det bara att  börja fylla i befintlig konto?

Det är väl massa andra konstiga uppgifter, som jag inte har ned skrivet.

Eller kommer de att fråga; vill du "skapa" en e-postadress osv?

Jag har inga sådana finesser gällande "typer" lagrade.

Så har jag även ett Telia och en gmail, som jag ska ha då jag med det ena haft det sedan första internet jag hade. (många år sedan).

De är ju i sin tur kopplade lite på olika saker genom tiderna.

Hade väl inte varit så jättefrustrerande om inte vissa e-adresser under år som gått bara slutat fungera.

Menar, man har ju oftast en annat länkad adress om det skulle hända just det.

Är glad för något ej för avancerat råd om hur jag ska göra.

Med vänlig hälsning nina44

   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills du får Thunderbird eller ett annat e-postprogram att fungera kan du alltid använda respektive mejlleverantörs webbmejl, t ex webbsidan Outlook.com för Microsoft-adresser och gmail.com för Gmail-adresser.

 

Normalt går det bra att på vanligt sätt avinstallera de onödiga program som kom med datorn, men du kan göra en ren installation (allt tas bort) av Windows 10 om du föredrar det och det ska då göras innan du gör något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta då, med Mozilla och thunderbird. Det ska väl naturligtvis göras direkt på den nya?

Jag har aldrig haft Mozilla. Det är väl en webläsare antar jag.

Måste jag ha/använda Mozilla då?

Använder man gärna olika eller hellre "vissa" för t.ex mindre surfplattor, och andra för som mig, med både ssd och mekanisk 1TB hårddisk och skärm 17,3"?

Har naturligtvis haft IE som 11:an tydligen installerades på utan jag uppmärksammade detta långt senare.

Jag hade egentligen ingen fastställt vald. Men använde så gott som Google enbart.

Ibland var jag tvungen använda Chrome och vissa sidor t.ex näthandel på Coop tog automatiskt Explorer.

Jag ska svara lite på nästa svar jag fått, som verkade intressant gällande "rent" Windows.

Så länge

Med vänlig hälsning nina44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger om att på vanligt sätt avinstallera onödiga program, så har ju jag en del misslyckade erfarenheter av det.

Sist misslyckade avinstallation, borttagning och på andra sätt, misslyckade jag.

(detta var oh är på min gamla; hade från början AVG free, såsmåningom köpte jag hela protektions programmet för 1 år.

Så efter det, genom en länk/tråd här till deras free antivrus åter. Det fungerade nog bra, fast ibland uppstod en viss osäkerhet på betydelsen i programmets olika defenitioner m.m. Sedan som mycket annat så försvann det och fick inte tillbaka den fria versionen. Så varje uppstart och med jämna mellanrum kommer rutan upp att min registration inte går tt hitta osv. Det går inte heller få bort programikonen eller något alls typ, det kan också störa en del andra  saker jag velat göra.)

Det var inte det jag skulle skriva om nu.

 

Den här rena installationen du skriver, den måste väl jag ha på skiva eller extern enhet?

Det har jag ej.

Det finns ju inte ens en inbyggd dvd/brännare.

Försäljaren sa att OS:et sitter på SSD- disken, oh tyckte han nämnde något om att jag kunde ha den, flytta den någon annanstans om jag så ville sen.

Så finns det en infälld knapp på sidan, (litet hål) som kallas Novo-knapp.

(när datorn är avstängd eller i viloläge trycker du på den här knappen för att starta Lenovo OneKey Recovery-systemet eller inställningsprogrammet för BIOS eller för att visa startmenyn.)

Längre än till att fylla i lenovo ID och registrera min enhet för support, personliga tjänster, åtkomst till "exklusiva funktioner" och appar från... .kom jag ej.

-Kryssade endast i en ruta av tre, där det stog: Ok aktivera det. Skapa mit xxxID och registrera mitt system. Jag har läst o godkänt anv.villkor o sekretesspolicy.

Det ar där jag använde min e-post adress i Outlook.com.

Sedan kom den för mig helt nya startskärmen upp och jag tittade endast på iconen

virusskydd i aktivitetsfältet, men inget ändrades.

Efter detta har jag inte vågat, (patetisk) röra apparaten. Den somnade väl eller stängde.

Räknas det som att inte  "gjort någonting?

Om det är okey så långt- hur gör jag en ren installation?

För det är dt jag vill.

Med vänlig hälsning nina44

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta då, med Mozilla och thunderbird. Det ska väl naturligtvis göras direkt på den nya?

Jag har aldrig haft Mozilla. Det är väl en webläsare antar jag.

Måste jag ha/använda Mozilla då?

Använder man gärna olika eller hellre "vissa" för t.ex mindre surfplattor, och andra för som mig, med både ssd och mekanisk 1TB hårddisk och skärm 17,3"?

Har naturligtvis haft IE som 11:an tydligen installerades på utan jag uppmärksammade detta långt senare.

Jag hade egentligen ingen fastställt vald. Men använde så gott som Google enbart.

Ibland var jag tvungen använda Chrome och vissa sidor t.ex näthandel på Coop tog automatiskt Explorer.

Jag ska svara lite på nästa svar jag fått, som verkade intressant gällande "rent" Windows.

Så länge

Med vänlig hälsning nina44

 

Nja, man kan väl säga att Mozilla är fabrikatet och webbläsaren Firefox är en produkt, e-postklienten Thunderbird en annan produkt.

Du behöver inte ha Firefox bara för att du har Thunderbird. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du säger om att på vanligt sätt avinstallera onödiga program, så har ju jag en del misslyckade erfarenheter av det.

Sist misslyckade avinstallation, borttagning och på andra sätt, misslyckade jag.

(detta var oh är på min gamla; hade från början AVG free, såsmåningom köpte jag hela protektions programmet för 1 år.

Så efter det, genom en länk/tråd här till deras free antivrus åter. Det fungerade nog bra, fast ibland uppstod en viss osäkerhet på betydelsen i programmets olika defenitioner m.m. Sedan som mycket annat så försvann det och fick inte tillbaka den fria versionen. Så varje uppstart och med jämna mellanrum kommer rutan upp att min registration inte går tt hitta osv. Det går inte heller få bort programikonen eller något alls typ, det kan också störa en del andra  saker jag velat göra.)

Det var inte det jag skulle skriva om nu.

 

Den här rena installationen du skriver, den måste väl jag ha på skiva eller extern enhet?

Det har jag ej.

Det finns ju inte ens en inbyggd dvd/brännare.

Försäljaren sa att OS:et sitter på SSD- disken, oh tyckte han nämnde något om att jag kunde ha den, flytta den någon annanstans om jag så ville sen.

Så finns det en infälld knapp på sidan, (litet hål) som kallas Novo-knapp.

(när datorn är avstängd eller i viloläge trycker du på den här knappen för att starta Lenovo OneKey Recovery-systemet eller inställningsprogrammet för BIOS eller för att visa startmenyn.)

Längre än till att fylla i lenovo ID och registrera min enhet för support, personliga tjänster, åtkomst till "exklusiva funktioner" och appar från... .kom jag ej.

-Kryssade endast i en ruta av tre, där det stog: Ok aktivera det. Skapa mit xxxID och registrera mitt system. Jag har läst o godkänt anv.villkor o sekretesspolicy.

Det ar där jag använde min e-post adress i Outlook.com.

Sedan kom den för mig helt nya startskärmen upp och jag tittade endast på iconen

virusskydd i aktivitetsfältet, men inget ändrades.

Efter detta har jag inte vågat, (patetisk) röra apparaten. Den somnade väl eller stängde.

Räknas det som att inte  "gjort någonting?

Om det är okey så långt- hur gör jag en ren installation?

För det är dt jag vill.

Med vänlig hälsning nina44

 

Spontant 1 - gör inte en ren installation om du är "datorovan".

Spontant 2 - avinstallera inga program i detta läge. Det kan räcka långt att förhindra att de startas/körs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bestämmer mig för att börja så, enligt ditt/dina förslag.

Ska ju komma igång och sluta vara så "rädd" eller vad jag ska benämna oron.

Antagligen kommer nya frågor och undringar vartefter.Hur och vad gällande den gamla datorn, -att göra med den, osv.Antagligen har den mer att ge och nyttjas till.

Den nya, får nog söka trådar en hel del efter svar och råd samt kunnande.

Med vänlig hälsning nina44

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup:

 

Det är inte några jättestora skillnader mellan Windows 7 och 10 så du kommer fort in i det hela. Om du skulle råka göra något katastrofalt så har du din Nono-knapp och med den kan du återställa (recovery) så att datorn blir likadan som när du köpte den så du kan börja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...