Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Fönsterknappen" har slutat fungera


rolfr

Rekommendera Poster

Har en gammal vän 50 km härifrån. Brukar hjälpa honom när han har problem med sin dator. Vi brukar då använda Team Viewer så att jag kommer åt hans maskin.

 

Nu har han fått problemet att fönsterknappen inte reagerar längre. Alltså den knapp som ligger absolut längst ner till vänster på skärmen. Då kommer inte appar och program upp. Och han kan inte stänga av datorn heller.

 

Jag har sett via Team Viewer att det förhåller sig så. Det enda som fungerar är att man kan högerklicka på den och få upp en gammaldags meny. Men västerklick fungerar inte längre. Jag kan heller inte på min W10 hitta hur man eventuellt skulle kunna stänga av funktionen.

 

Är det någon som skulle kunna ge ett tips så vore jag väldigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte Team Viewer. Jag har med det programmet varit inne och sett att det han berättade för mig verkligen är på det viset. Problemet är den sk fönsterknappen längst ner till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Med förlov sagt, problemet kan vara Teamviwer eftersom det är i version 11 av programmet som Teamviewer erbjuder full support för Windows 10. Vid sökning på nätet för liknande problem så var det vid tiden augusti september förra året en del issues med just vänsterklick som inte fungerade osv. Vid det tillfället fanns inte Teamviewer 11 - därav menar jag att ni behöver säkerställa att ni använder senaste versionen innan vi utforskar detta fel vidare om felen kvarstår efter uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar men jag håller inte med.

 

Problemet med fönsterknappen hade han redan innan vi kopplade in Team Viewer. Det var därför han ringde. Han hade redan detta problem. Jag har bara använt Team Viewer för att verifiera det han sade. 

 

Så ursprungsproblemet kvarstår och jag är skulle bli både glad och tacksam ifall du eller någon annan här på forumet kan ge något tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att start-knappen slutar fungera förekommer fortfarande även om det nog har blivit ovanligare med tiden. Det verkar finnas flera orsaker till det symtomet eftersom olika åtgärder hjälper i olika datorer.

 

Det finns flera trådar om det i Eforum, men detta är nog den enklaste lösningen om den fungerar:

 

Går det att göra en systemåterställning till en tidpunkt när kontot fungerade?

Högerklick på Start-knappen - Kommandotolken (Admin)

Kommandot är sen:

 

rstrui

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia, det låter som ett klokt råd.

 

Jag får överlägga om jag vågar ta det via Team Viewer. Min vän är över 80 år så jag vill inte utsätta honom för mer problem ifall något kör ihop sig.

 

Skall själv resa bort om några dagar så jag hinner inte besöka honom innan dess heller. I så fall, om jag inte vågar via Team Viewer, så får han avsluta efter sina bankärenden och mejlkorrespondens med att stänga datorn via högerklick och avsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Jag är lite intresserad av hur det hela förlöpt, eftersom jag också har en gammal släkting och skall hjälpa på distans, med i princip samma problem.

Tala gärna om hur det gått när du kommer hem och hur du gjorde.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-->Flyfisherman    Det skall jag göra, men det dröjer några veckor till dess. Jag fegade ur och vågade inte chansa härifrån. Men som sagt, jag kommer tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört dessa kommando ett antal ggr i kommandotolken som Administratör innan jag gjorde Cleaninstall:

 

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

 

sfc /scanhealth

 

De första 10-20 gångerna jag gjorde det löstes problemet men sen hände inget. Det var då jag tröttnade och gjorde Cleaninstall, sen har inte problemet återkommit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört dessa kommando ett antal ggr i kommandotolken som Administratör innan jag gjorde Cleaninstall:

 

dism /online /cleanup-image /restoreheatlh

 

sfc /scanhealth

 

De första 10-20 gångerna jag gjorde det löstes problemet men sen hände inget. Det var då jag tröttnade och gjorde Cleaninstall, sen har inte problemet återkommit

Är det bara Windows som påverkas vid cleaninstall eller påverkas andra pgm/appar också och i så fall hur och vilka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som begreppet Cleaninstall säger så installeras en ren installation, dvs en installation med bara de appar som Microsoft valt ska följa med installationen installeras, dvs. de appar som du tidigare själv installerat försvinner plus vissa som ingått i Windows föregående varianter. Läs mer här om vilka som försvinner:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.586768/har-ar-allt-du-behover-veta-om-windows-10/sida/2/windows-10-app-appar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

@flyfisherman

 

Nu hemma igen och har tittat på hans dator. Döm om min förvåning men problemet hade "självläkt" under tiden.  -Njaeee, inte riktigt kanske. Han berättade att efter en uppstart en dag tog det lång tid och ett meddelande berättade att datorn inte fick stängas av under tiden. Alltså en normal automatisk update. Efter det fungerade allt som innan.

 

Misstänker att förra updaten hade en bug i sig som åtgärdades lite senare. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...