Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

släng bensin på stubintråd?


delasoul

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Är stubintråden tänd?

 

Bensin har ju en termisk tändpunkt på cirka 400 °C https://sv.wikipedia.org/wiki/Termisk_t%C3%A4ndpunkt

 

Och när det gäller stubin, vad för typ av stubin? Finns många olika typer: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stubintr%C3%A5d

Är det en sån där vanlig stubin som sitter på smällare så lär väl den kanske släckas om man plötsligt bara häller bensin på den och direkt dränker den, men risken finns att det kan hända en allvarlig olycka och explosion som följd.

 

När det gäller tjärstubin med svartkrut i sig, så släcker man inte en sådan stubintråd hur lätt som helst, den kan t.o.m. brinna under vatten, eftersom syret är bundet i träkolet som svartkrutet består av och alltihopa omslutet av ett skyddande lager.

 

Men det hela beror på med vilken temperatur dom olika typerna av stubintråd brinner med och är det lägre än dom 400 °C så lär ingenting hända.

Jag avråder från att försöka testa detta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leka och testa olika grejer under kontrollerade former. Men man vill ju veta innan vad man kan förvänta sig, mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eftersom detta är så väldigt farligt att hålla på med för andra än professionella i sin yrkesutövning, så känns det inte riktigt och rätt att lägga ut tips om detta på Eforum, för att man skall hålla på och leka och testa själv.

 

Dessutom kan det bryta mot brandsäkerhetsföreskrifter där man håller till och annat i "Lagen om allmänfarlig vårdslöshet" etc. att hålla på med brandfarligt material och -vätskor på fel sätt och på fel plats.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det mest intressanta med bensin är att det är mycket flyktigt (snabbt avger bensinångor).

När jag skulle testa ett bensinkök för friluftbruk inomhus så hade jag köket på köksspisen, fyllde på förvärmare skålen med ungefär en matsked bensin tog fram tändstickorna, tände en tändsticka och när jag förde ner tändstickan mot förvärmareskålen så flammade hela spisen upp. Ca 1dm hög låga tändes över som jag kände det över spisen.

På bara några sekunder så hade så mycket bensin avdunstat att spisen var täckt med bensinångor.

 

Jag har sett det här en gång till med bensinkök inomhus på ett bord i en fjällstuga. När köket ska tändas så börjar bensinångorna på bordet att brinna.

 

Sammanfattning: Använd bara bensin utomhus. Och att kasta bensin på något som brinner kan gå bra.

Eller sluta med att man själva fattar eld.

Det finns gått om exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom detta är så väldigt farligt att hålla på med för andra än professionella i sin yrkesutövning, så känns det inte riktigt och rätt att lägga ut tips om detta på Eforum, för att man skall hålla på och leka och testa själv.

 

Dessutom kan det bryta mot brandsäkerhetsföreskrifter där man håller till och annat i "Lagen om allmänfarlig vårdslöshet" etc. att hålla på med brandfarligt material och -vätskor på fel sätt och på fel plats.

Mvh

 

Vi har ett nedlagt grustag bredvid vårt hus så det är inga problem i den delen.

 

Sen så undrar jag var min tråd tog vägen? Hur kan en tråd oförklarligt försvinna..

"Bombbatterier/Fyrverkeritårtor/Rökutvecklare till bättre pris?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så undrar jag var min tråd tog vägen? Hur kan en tråd oförklarligt försvinna..

"Bombbatterier/Fyrverkeritårtor/Rökutvecklare till bättre pris?"

Det har inkommit en anmälan mot den tråden, anmälaren undrar om innehållet möjligen kan strida mot våra regler, eftersom det handlar om fyrverkerier som kan klassas som sprängmedel.

Så tills anmälan är behandlad och godkänd eller inte, så är den tillfälligt borttagen.

 

 

Laso - Moderator

 

Edit: Anmälan inte godkänd, tråden tillbaka igen på ursprunglig plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...