Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbordet och musen på laptopen är döda


Dimos

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en laptop Fujitsu Siemens xi3650 och har uppgraderat till win10 för ett par månader sedan. När jag skulle logga in idag fungerade inte tangentbordsdelen på laptopen, men med hjälp av musen som fungerade lyckades jag ta fram det virtuella tangentbordet på skärmen, med vars hjälp jag kunde logga in och kopiera till en extern hårddisk de viktigaste dokumenten och filerna.

Jag försökte att installera ett externt tangentbord (en Dell SK-8135 och en Logitech UltraX premium) men de kändes inte igen.

Då startade jag om laptopen med förhoppning att windows skulle upptäcka tangentbordet, men då dog även musen (!) och då har jag inte någon möjlighet att logga in.

Kan hårddisken ha pajat? Datorn är trots allt 7 år gammal, men tacksam om ni har någon tips om vad det kan vara för fel och hur jag går vidare.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan hårddisken ha pajat.

Men är det en eller två hårddiskar i din dator?

från

http://www.chip.de/artikel/Fujitsu-Amilo-Xi-3650-Notebook-Test_36460355.html

 

 

Details zur Festplatte Fujitsu 2x MHZ2500BT

   

Innan Windows från hårddisken går igång så kan man normalt använda tangentbordet för att komma in i BIOS.

Direkt när datorn startat.

Då kan man få en test på att tangentbordet fungerar. Vad jag hittat när jag sökt på

Enter BIOS Setup in Fujitsu Siemens PC

är att när en Fujitsu Siemens startar ska du trycka på F2 för att komma in i BIOS.

Funkar inte tangentbordet direkt vid starten, före Windows, så kan det vara något annat fel än skadad hårddisk.

Exempel: Inte säkert din dator  har C1410 BIOS

http://www.fujitsu.com/downloads/COMP/fpcap/uguide/bios/winter06/C1410_BIOS.pdf

 

(Har fått med nån tabell när jag kopierade från länken, kan inte ta bort????)

 

Fungerar det att komma in i BIOS med hjälp av tangentbordet så kan du kontrollera hårddisken / (hårddiskarna) med ett "verktyg" från Fujitsu

(om det är som vanligt att Windows inte behöver fungera under hårddiskkontrollen)

Sök efter

Check Fujitsu harddisk

så kommer det upp länkar

Annars är det ju "bara" att köpa ny hårddisk/nya hårddiskar och sätta in dom.

Själv jobbar jag med datorn på den rostfria diskbänken här hemma för bra "jord".  Är barfota. Har bomullskläder på mig och tar alltid och oavbrutet i diskbänken medan jag skruvar för att undvika skador från statisk elektricitet.

För jag har blåst minne för ca 2000kr innan jag blev försiktig.

 

Läser jag det här

http://hardwaredata.org/index.php?driver=24936

så verkar det som att Windows behöver en driver för att komma åt Fujitsu hårddisken !

och i så fall kan orsaken till dina problem vara att W10 uppdaterats.

Och diskdrivarna inte längre fungerar.

Och då fungerar inte längre datorn !

 

Vad det gäller din / dina ? hårddiskar så verkar de vara 12,5mm tjocka.

http://www.geeks.com/details.asp?invtid=MHZ2500BT

Detta kan ha betydelse när man skaffar ny hårddisk för mina nyligen inköpta Samsung 850 Pro 512GB diskar är ca 6,7 mm tjocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan hårddisken ha pajat.

Men är det en eller två hårddiskar i din dator?

från

http://www.chip.de/artikel/Fujitsu-Amilo-Xi-3650-Notebook-Test_36460355.html

 

 

   

Innan Windows från hårddisken går igång så kan man normalt använda tangentbordet för att komma in i BIOS.

Direkt när datorn startat.

Då kan man få en test på att tangentbordet fungerar. Vad jag hittat när jag sökt på

Enter BIOS Setup in Fujitsu Siemens PC

är att när en Fujitsu Siemens startar ska du trycka på F2 för att komma in i BIOS.

Funkar inte tangentbordet direkt vid starten, före Windows, så kan det vara något annat fel än skadad hårddisk.

Exempel: Inte säkert din dator  har C1410 BIOS

http://www.fujitsu.com/downloads/COMP/fpcap/uguide/bios/winter06/C1410_BIOS.pdf

 

(Har fått med nån tabell när jag kopierade från länken, kan inte ta bort????)

 

Fungerar det att komma in i BIOS med hjälp av tangentbordet så kan du kontrollera hårddisken / (hårddiskarna) med ett "verktyg" från Fujitsu

(om det är som vanligt att Windows inte behöver fungera under hårddiskkontrollen)

Sök efter

Check Fujitsu harddisk

så kommer det upp länkar

Annars är det ju "bara" att köpa ny hårddisk/nya hårddiskar och sätta in dom.

Själv jobbar jag med datorn på den rostfria diskbänken här hemma för bra "jord".  Är barfota. Har bomullskläder på mig och tar alltid och oavbrutet i diskbänken medan jag skruvar för att undvika skador från statisk elektricitet.

För jag har blåst minne för ca 2000kr innan jag blev försiktig.

 

Läser jag det här

http://hardwaredata.org/index.php?driver=24936

så verkar det som att Windows behöver en driver för att komma åt Fujitsu hårddisken !

och i så fall kan orsaken till dina problem vara att W10 uppdaterats.

Och diskdrivarna inte längre fungerar.

Och då fungerar inte längre datorn !

 

Vad det gäller din / dina ? hårddiskar så verkar de vara 12,5mm tjocka.

http://www.geeks.com/details.asp?invtid=MHZ2500BT

Detta kan ha betydelse när man skaffar ny hårddisk för mina nyligen inköpta Samsung 850 Pro 512GB diskar är ca 6,7 mm tjocka.

Tack för alla dina svar. F2 fungerar för att komma in i BIOS men sedan är tangentbordet och musen döda ändå. Jag ska prova med dina andra tips också senare under dagen. Jag meddelar om resultatet.

Tack så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande tangentbordet så kan det helt enkelt bara var skit i kontakterna, eller också har det gått sönder.

Jag hjälpte nyligen en dam med sin laptop där tangentbordet bara dog och jag var beredd på att beställa ett nytt, men innan jag gjorde det så tog jag bort det gamla och tvätta kontaktanslutningen med lite aceton (det var det enda jag hade) och sedan fungerade datorn igen. Sedan om det kan vara något sådant i ditt fall?????

Vi hade också strax innan uppdaterat till win10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla dina svar. F2 fungerar för att komma in i BIOS men sedan är tangentbordet och musen döda ändå. Jag ska prova med dina andra tips också senare under dagen. Jag meddelar om resultatet.

Tack så länge!

Hej igen. Jag tror att den senaste Win10-uppdateringen var boven till problemet. Det var liknande problem med tangentbordet på en annan stationär dator, men det funkade efter omstart.

Nu till mina frågor:

1) Jag har en Win10 reparationsskiva. Jag har försökt att boota från den men jag kommer inte dit, den startar inte.

2) Hur kan jag komma in i DOS, så att jag kan försöka rädda / kopieramapparna från C:? Hur kan jag skapa en boot-fil i ett USB-minne så att jag kommer in i DOS?

3) Om jag köper ny hårddisk (som jag tror inte behövs), hur installerar jag Win10 på den?

Tacksam igen för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag har en Win10 reparationsskiva. Jag har försökt att boota från den men jag kommer inte dit, den startar inte.

2) Hur kan jag komma in i DOS, så att jag kan försöka rädda / kopieramapparna från C:? Hur kan jag skapa en boot-fil i ett USB-minne

Nej du skall inte in i något DOS, däremot skall du direkt vid uppstart av datorn gå in i BIOS Setup.

Det brukar stå på skärmen vilken tangent du skall trycka på och annars i instruktionsboken enligt den som jannejanne ovan länkade till skall du trycka [F2].

 

Väl där skall du navigera till Boot prioritet och ändra så att första Boot-enhet är din DVD.

Save & exit

 

Ett annat sätt är att direkt vid uppstart av datorn trycka [F12]  för att på så sätt få tillgång till en temporär Boot-ordning (prioritet) som endast gäller denna gång.

Obs! Detta skiljer på olika datorer; som i mitt fall där jag har ett ASUS moderkort trycker på [F8] när ASUS loggan visas, för att välja temporär Boot-enhet som endast gäller denna gång.

Väntar man för länge kommer [F8] att i stället starta Windows Boot-meny och då är det bara att stänga av datorn och börja om.

Man kan få "hamra" lite på tangenten upprepade gånger så att funktionen tar inom stipulerad tidsgräns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du skall inte in i något DOS, däremot skall du direkt vid uppstart av datorn gå in i BIOS Setup.

Det brukar stå på skärmen vilken tangent du skall trycka på och annars i instruktionsboken enligt den som jannejanne ovan länkade till skall du trycka [F2].

 

Väl där skall du navigera till Boot prioritet och ändra så att första Boot-enhet är din DVD.

Save & exit

 

Ett annat sätt är att direkt vid uppstart av datorn trycka [F12]  för att på så sätt få tillgång till en temporär Boot-ordning (prioritet) som endast gäller denna gång.

Obs! Detta skiljer på olika datorer; som i mitt fall där jag har ett ASUS moderkort trycker på [F8] när ASUS loggan visas, för att välja temporär Boot-enhet som endast gäller denna gång.

Väntar man för länge kommer [F8] att i stället starta Windows Boot-meny och då är det bara att stänga av datorn och börja om.

Man kan få "hamra" lite på tangenten upprepade gånger så att funktionen tar inom stipulerad tidsgräns.

Hej igen. Jag har lyckats boota från Win10-reparationsskivan. Det första jag gjorde var att välja Svenskt tangentbord. Sedan installerade jag om Windows10 (jag angav att jag skulle behålla mina filer). Installationen gick igenom, jag kom in i windows, tangentbordet fungerade men inte musen (men väl plattan). MEN ALLA MINA INSTALLERADE PROGRAM FÖRSVANN! Det blev en ren windows installation. Ren mardröm! Det hittas ingen säkerhetskopia heller!

Är det kört nu eller kan jag göra något?

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Försvann sånt som låg i Mina dokument, Mina bilder och liknande?

För det är den typen av filer som Windows menar med "dina filer", inte installerade program. Om sådana filer har försvunnit kan du kanske rädda en del sådana om du ansluter hårddisken till en annan dator som extradisk och där kör filräddningsprogram. Men då ska du inte starta datorn något mer för ju mer Windows är igång desto större risk att filerna du vill rädda skrivs över.

 

Fast i inlägg 1 lät det som att du hade säkerhetskopierat dina filer till en extern disk.

 

Om det gäller att en extern mus inte fungerar nu kan det lösas efter att Windows Update har installerat nya drivrutiner och uppdateringar, så starta om datorn några gånger tills du märker att det inte finns något mer att uppdatera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,, du skulle inte ha gjort detta och som Cecilia säger så försök med detta.

Men alla dina installerade program är borta, tyvärr, och du måste ominstallera alla dessa.

 

Om jag vetat lite mer från början, så skulle jag rekommenderat att i stället köra  Windows Uppgradering - det betyder att att även om du redan har samma utgåva av Windows så kommer den att ersätta precis alla systemfiler och samtidigt bibehålla alla installerade program.

Då krävs det att Windows redan är uppe och kör > in med skivan > välj Setup

Därefter bör man köra Windows Update

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strongt jobbat !

Och

Innan du lägger för mycket tid på Windows 10, ta och kontrollera att datorns hårddiskar är OK.

För allt jobb med Windows med mera är ju ganska meningslöst om hårddiskarna har skador.

 

Kontrollera hårddisken / (hårddiskarna) med ett "verktyg" från Fujitsu

(om det är som vanligt att Windows inte behöver fungera under hårddiskkontrollen)

Sök efter

Check Fujitsu harddisk

så kommer det upp länkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strongt jobbat !

Och

Innan du lägger för mycket tid på Windows 10, ta och kontrollera att datorns hårddiskar är OK.

För allt jobb med Windows med mera är ju ganska meningslöst om hårddiskarna har skador.

 

Kontrollera hårddisken / (hårddiskarna) med ett "verktyg" från Fujitsu

(om det är som vanligt att Windows inte behöver fungera under hårddiskkontrollen)

Sök efter

Check Fujitsu harddisk

så kommer det upp länkar

Mitt svar har absolut ingenting med Windows 10 att göra. En reparation via uppgraderingsalternativet har alltid fungerat på samma sätt sedan Windows Vista

//eforum.idg.se/topic/338152-hur-installera-windows-ultimat-på-windows-7-home/?p=1589695

 

I övrigt har du en poäng där med att disken kan vara dålig, men detta är nu kört för TS som redan har ominstallerat sitt system.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK ALLIHOPA för alla utförliga och konkreta svar och förslag.

Ja, jag skulle tydligen ha​ uppgraderat och inte ominstallerat windows. Alla mina dokument var kvar men inte mina program (jag har börjat med hästjobbet att installera dem på nytt).

Men den trådlösa musen (en Microsoft Explorer Mini Mouse modell 1363) samt flera andra möss med tråd, vill inte fungera, trots flera windows-uppdateringar. Jag har bytt batteri också, samt USB-ingångsport.

Hur får jag igång bluetoothen eller installerar själv musen?

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar andra enheter i USB-kontakterna?

Finns det några utropstecken eller andra symboler i Enhetshanteraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar andra enheter i USB-kontakterna?

Finns det några utropstecken eller andra symboler i Enhetshanteraren?

Alla USB-kontakter fungerar med tex skrivare och externa hårddiskar. 

Jag har hämtat filen MouseKeyboardCenter_32bit_ENG_2.7.133 från MS med drivrutiner, men det hjälpte inte.

Jag har för mig att det finns en inställning där man väljer om jag ska använda plattan, musen eller båda, men jag kan inte hitta den.

Eller hur aktiverar jag bluetooth'en om den inte är aktiverad?

 

I enhetshanteraren finns 6 st USB-styrenheter (universal serial bus) med utropstecken. Det hjälper inte att uppdatera drivrutinen.

Varje gång jag försöker uppdatera drivrutinen, försvinner USB-ikonen. Nu har jag tre kvar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelklicka på en av enheterna med utropstecken och skriv här vad det står i statusrutan som kommer upp. På en av de andra flikarna i fönstret som kommer upp finns en lång rullgardinsmeny och i den finns det ett val som heter "Maskinvaru-id", välj det och skriv här vad som då visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...