Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsökning ADSL och Telefon


jannejanne

Rekommendera Poster

Detta har hänt en vän. 25 mil bort så det är inte bara rusa iväg och börja felsöka !

 

Både telefonen som är ansluten till ett telefonjack på väggen i hallen

och

routern som är ansluten till ett telefonjack i sovrummet har fått problem

med kontakten med yttervärlden.

 

Efter det har fungerat utan problem i flera år.

 

Leverantör av både telefoni och bredband är Bredbandsbolaget.

Reaktionen från Bredbandsbolaget när man med mobilens hjälp kommer fram till supporten.

"Oj en sådan gammal router, vi skickar en ny router !"

 

Hur det fungerar, tja datorn talar om att den är ansluten till routern, men ut på internet nej.

 

Telefonen, det går inte att ringa med den och ringer någon på det fasta telefonnumret så går det inte fram.

 

Går det att felsöka "linjen" ut från huset ? Kan det vara avbrott på vägen till eller i telefonstationen / modemcentralen ?

 

Förr var det väl så att man med en voltmeter kunde mäta spänningen mellan telefontrådarna i jacket,

jag minns inte om spänningen fanns med lyft lur eller luren med på.

 

Och på så sätt kunde man avgöra om det var avbrott eller spänningen från telefonstationen fanns ?

 

Går det fortfarande att med en digital multimeter mäta spänningen ?

Och på så sätt se om "linjen" är OK.

Vad skall spänningen i så fall vara om altt är som det ska vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar telefonen om man tar bort splittern och endast har en telefon ansluten?

Om inte så beror det inte på routern.

 

Kan man pröva med flera telefoner på det sättet och i olika jack, inkl. förstajacket?

För att utesluta att det inte är en trasig telefon, ett "trasigt" jack eller fel på kablarna mellan jacken.

 

Det har nog inte ändrats just något på hur en telefonlinje fungerar för man kan ju fortfarande ansluta gamla petmojs-telefoner så vitt  jag vet, och det innebär att det ska finnas en spänning mellan de två ingående trådarna (men jag kommer inte ihåg hur hög den ska vara).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar vi vanlig adsl och en vanlig hederlig fast telefonlina, så håller jag med Cecilia, ta bort allt som har med adsl att göra, fungerar den vanliga telefonen, så är det någonting med splittern eller routern.

 

Fungerar inte den fasta telefonen, då förutsätter jag att det är det första ingående jack som används, då är det knas någonstans mellan detta jack och telefonstation.

Kan vara fel i detta jack också.

Är inte heller säker på vilken spänning det ska vara mellan trådarna, kan inte mäta just nu heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla goda råd.

Och till slut började det hända nått i min hjärna.  Jag kan ju kolla här hemma. Hur det fungerar !

För här fungerar ju telefon !

 

Tog och drog ut de anslutna telefonerna här hemma (det är alltså inte här det är problem, det är 25 mil bort !)

 

Kollade sedan med digital voltmeter mellan trådarna i det mest lättåtkomliga jacket => 49,4 VDC

Kollade sedan med analog voltmeter på trådarna i det mest lättåtkomliga jacket => nästan 50 VDC, svårt läsa av på 4,5cm lång skala som slutar vid 250 V DC.

Men tydligt är att motståndet i telefonstationen är mycket mindre än motståndet i den analoga voltmetern.

 

För det var ju ingen tydlig skillnad mellan mätningarna.

(Jag gissar det är nån MOHM motstånd i den digitala Voltmetern)

 

Slutsats: Finns förbindelse med telefonstationen så ska det finnas en spänning i området 42 till 50 Volt mellan trådarna när allt är urdraget ur jackena. :)

 

2015-12-30 Nu är jag på platsen där det var fel.

Ny router kom från Bredbandsbolaget, en Zyxel P-2601HN-F1 har kommit och internet fungerar igen.

Internettelefoni tog abonnenten och avslutade.

Varför ha en telefon som upphör att fungera samtidigt som internet ?

Och jag har mätt spänningen mellan trådarna i jacket där telefon satt förut, 45 Volt. Så nånstans mellan 40 och 50 Volt har man även om man "bara" har ADSL !

:) Gott Nytt År !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...