Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behörighetsproblem i Windows 10


Akki

Rekommendera Poster

Uppgraderat till W10 från W7Pro 64 bitars version. Fungerar utmärkt, mycket nöjd, fått en betydligt snabbare dator men- problem med behörighet trots att jag kör som admin, kan tex inte flytta bilder hur som helst tex från telefonen till mitt bildarkiv...kan inte hitta någon lösning på detta, kan någon förklara vad jag gör för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Akki

 

Du gör nog inget fel. 

 

Förmodligen har du försvunnit från behörighetslistan på den mappen eller att du är kvar men har inte full behörighet.

Börja med och kolla det. Högerklick-Egenskaper-Säkerhet

 

Skapa en återställningpunkt innan du börjar ändra.

 

När vissa filer förlorar den rätta behörighetsinställningen, kan det ställa till med en massa olika problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ser att vissa mappar enbart har "Läsa och skriva" behörighet, kan det vara förklaringen? Se bilaga. Kan något gå snett om jag ändrar till full behörighet?

Akki

Dok1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det lättare för andra är det bra att ladda upp bilder direkt i forumet i stället för att gå omvägen över t ex PDF-filer.

Här är bilden:

 

Skärmklipp.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som admin. Dock inte loggat på med microsoft kontot, känns inte bra.

Var ska jag dubbelkolla hur jag är inloggad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja, som admin. Dock inte loggat på med microsoft kontot, känns inte bra.

Var ska jag dubbelkolla hur jag är inloggad?

Jag sitter inte på en Windows 10 dator just nu, men har för mig att du bara klickar Start => längst upp i den listan står vilken användare, alltså vilket konto som just nu är påloggad, om det är ett lokalt konto eller ett Microsoft konto.

 

Du skall kunna klicka på det kontot och sedan komma till kontoinställningar för att se vilka behörigheter och annat det har.

Även ett lokalt konto kan ha Administratörsrättigheter, men man kan även ha ett med vanliga behörigheter.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-microsoft-account

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kan vara något att pröva utifall att det blivit ett fel under uppgraderingen:

 

Right click start menu icon and select 'RUN'

 

Type "control userpasswords2" and press enter

 

Select your user name from the list and click 'Properties'

 

From new window, select 'Group Membership' tab, and then select 'Administrator' (when I first found this, 'Other' was selected and it said 'Home User' in the box, even though I was an administrator already.

 

Computer will need to reset to update settings, and give it a couple of minutes before trying to access your files, otherwise you may get some messages saying that access is denied.

http://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-excel/windows-10-changing-excel-2010-files-to-read-only/c893e995-4c68-47d4-98b5-656d3d54c0b2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack, den engelska förklaringen följde jag exakt och nu fungerar det, stämmer att jag var inloggad som Admin men "Other" på Studio XPS (datornamn) :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Jag är jättenöjd med W10 trots lite små egenheter som den ovan beskrivna. Datorn mycket snabbare och betydligt tystare!

 

Saknar dock mappen Bibliotek där mina Bilder låg, de ligger nu per automatik under Pictures, nästan allt annat är svenska...

 

Igen stort tack

Akki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...