Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm windows 10 "PAGE FAULT IN NONPAGED AREA"


Leffan55

Rekommendera Poster

Man behöver byta ut den drivrutin som orsakar blåskärmen med det felmeddelandet.

 

Har du märkt att blåskärmen har något samband med vad du gör?

Är det alltid "PAGE FAULT IN NONPAGED AREA"?

 

När blåskärmen inträffar skapas normalt en dumpfil och du kan installera BlueScreenView för att se om det kan visa vilken drivrutin som orsakar blåskärmen.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver byta ut den drivrutin som orsakar blåskärmen med det felmeddelandet.

 

Har du märkt att blåskärmen har något samband med vad du gör?

Är det alltid "PAGE FAULT IN NONPAGED AREA"?

 

När blåskärmen inträffar skapas normalt en dumpfil och du kan installera BlueScreenView för att se om det kan visa vilken drivrutin som orsakar blåskärmen.

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Har hänt flera gånger när jag avinstallerat program,tror att det är denna som orsakar:

092215-70875-01.dmp tisdag 2015-09-22 11:59:07 PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA 0x00000050 ffffc001`2ebc6250 00000000`00000000 fffff800`a164264c 00000000`00000000 ntoskrnl.exe ntoskrnl.exe+14e240 NT Kernel & System Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 10.0.10240.16463 (th1.150819-1946) x64 ntoskrnl.exe+14e240 C:\WINDOWS\Minidump\092215-70875-01.dmp 8 15 10240 270 928 tisdag 2015-09-22 12:14:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag hade mina blåskärmar hade jag olika felmeddelanden och det rubricerade var ett av dessa. efter att ha bytt bägge minnena fungerar datorn direkt. fick de nya minnena på reklamation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ntoskrnl.exe+14e240 NT Kernel & System Microsoft® Windows® Operating System Microsoft Corporation 10.0.10240.16463 (th1.150819-1946) x64

 

Eftersom det är en Windows-fil behöver man veta vilken drivrutin det är som anropar ntoskrnl.exe och det går ofta att se i BlueScreenView.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska inte ta bort någon av de filerna.

Ok!

Fick blåskärm med samma meddelande när jag starta datorn. Den starta om ett antal gånger innan den kom igång.

Hur slipper jag detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur slipper jag detta problem?

 

Inte svar på din undran men förbered dig på att detta kan bli ett långvarigt problem.

Att få "Blåskärm" kan över lag ta tid och just sådana där ex. ntoskrnl.exe är inblandad kan vara värre då det inte behöver vara fel på just den, utan det är något annat som orsakar att den kraschar.

 

Lite som att gå till bilverkstaden och säga att man har fel på bilen och vill ha den lagad. Inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du hämtat BlueScreenView än?

 

Hur länge har problemet funnits?

Vet du om du gjorde något särskilt, typ installation, vid datorn innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns denna tråd under "Mitt innehåll" för HansErik?         Tydligen är även mitt tips om att kolla minnena ointressant - trots att problemet löste sig helt för mig när jag fick 2 andra isatta. Kan det inte vara värt ett försök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför finns denna tråd under "Mitt innehåll" för HansErik?

Därför att du har gjort ett inlägg i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mossa, mossa, jag har oxo fått blåskärm efter uppdatering från Win.7 till Win.10 med tillägget(....Apple Charger Sys) se bifogad bild.

Har kollar RAM som är OK, har mixtrat med växlingsfilen men utan resultat.

Har jag en Apple drivrutin som spökar och hur hittar jag den i Win.10.....??? :unsure: ...tacksam för hjälp..mvh/

post-125068-0-62405500-1443130006_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mossa, mossa, jag har oxo fått blåskärm efter uppdatering från Win.7 till Win.10 med tillägget(....Apple Charger Sys) se bifogad bild.

Har kollar RAM som är OK, har mixtrat med växlingsfilen men utan resultat.

Har jag en Apple drivrutin som spökar och hur hittar jag den i Win.10.....??? :unsure: ...tacksam för hjälp..mvh/

 

AppleCharger.sys kommer från Gigabyte och verkar användas när man ansluter Apple-enheter, kan vara en del av ett program som heter ON/OFF.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/page-fault-in-nonpaged-area-applechargersys-error/194d2f3b-17a1-4e9d-a32b-11809129db58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppleCharger.sys kommer från Gigabyte och verkar användas när man ansluter Apple-enheter, kan vara en del av ett program som heter ON/OFF.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/page-fault-in-nonpaged-area-applechargersys-error/194d2f3b-17a1-4e9d-a32b-11809129db58

Cecilia..TACK..!! :thumbsup: ...!! jomenvisst, jag hade ett Gigabyte ON/OFF-program som jag avinstallerade och nu startar den om som den skall.Tydligen ett "gammalt" fel redan innan Win.10, kanske därför jag inte hittade det i mina sökningar.Vad gjorde vi utan dig Cecilia, jag var på vippen att återställa till Win.7 i ren desperation..??.. :wub: kram/

post-125068-0-75976600-1443194371_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia..TACK..!! :thumbsup: ...!! jomenvisst, jag hade ett Gigabyte ON/OFF-program som jag avinstallerade och nu startar den om som den skall.Tydligen ett "gammalt" fel redan innan Win.10, kanske därför jag inte hittade det i mina sökningar.Vad gjorde vi utan dig Cecilia, jag var på vippen att återställa till Win.7 i ren desperation..??.. :wub: kram/

Hehe, ingen orsak :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, jag har samma problem. Får blåskärm, Stoppkod, "Page fault in nonpaged area" Men min dator startar bara om hela tiden innan jag hinner göra något. Jag kan inte starta den i felsäkert läge.... Så de är ett moment 22. Vad gör man??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma problem. Får blåskärm, Stoppkod, "Page fault in nonpaged area" Men min dator startar bara om hela tiden innan jag hinner göra något. Jag kan inte starta den i felsäkert läge.... Så de är ett moment 22. Vad gör man??

Har du installationsskivan för Windows 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr inte, har uppdaterat från Windows 7 till 10.

Hämta Windows 10 på Microsofts hemsida och spara på DVD eller USB.

Du kan använda den för att eventuellt reparera installationen du har.

 

Innan du gör något av detta bör du spara undan allt på disken i datorn till en annan disk så du inte förlorar något.

 

Här kan du hämta Windows 10:

 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla disken till en annan dator som extern disk eller intern disk.

Du kan också använda en startbar skiva/USB-minne med t.ex. en Linuxdistribution för att rädda dina dokument, bilder med mera innan du börjar med att försöka reparera Windows-installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det på något sätt att få den att starta i safe mode??

När det gäller Windows 10 har Microsoft tagit bort funktionen att trycka på F8 för att komma in i Safe Mode.

Om Windows 10 inte startar alls utan ger en blåskärm hela tiden skall den normalt starta om i Safe Mode eller Recovery Mode efter två till tre omstarter.

Om det inte sker är det enda alternativet att starta datorn via en Reparationsskiva/USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...