Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wedbläsare-epost-trögt


Mållgan

Rekommendera Poster

En kompis till mig har en Acerlaptop med 4gb-internminne och upplever att det går trögt vis internetsurfing och eposthantering (Internet Explorer resp. Windows Live Mail).

Jag vet inte vilken router han har men laptopen är "routeransluten".

Finns det hopp om fartökning vid utökning av internminnet till 8gb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En kompis till mig har en Acerlaptop med 4gb-internminne och upplever att det går trögt vis internetsurfing och eposthantering (Internet Explorer resp. Windows Live Mail).

Jag vet inte vilken router han har men laptopen är "routeransluten".

Finns det hopp om fartökning vid utökning av internminnet till 8gb?

Knappast.

 

Hur nära routern sitter han och har han väggar mellan routern och datorn? Hastigheten kan påverkas ganska mycket om man har tjocka väggar och långt till routern.

 

Har han många trådlösa nät som konkurrerar om bandbredd?

 

Det beror på hur mycket internminne han använder när han surfar och läser epost idag. Det borde räcka med det han har, han borde ha omkring 1 GB ledigt om han har 4 GB totalt.

 

Hur mycket ledigt utymme har han på hårddisken, har han mindre än 20 % kan problemet ligga här?

 

Har han defragmenterat hårddisken senaste åren/månaden?

 

Har han ohyra i datorn(//eforum.idg.se/topic/218337-till-dig-med-virus-eller-andra-skadliga-program-i-datorn/)?

 

Har han gjort TPTest, vilken hastighet får han på nätet? http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons. Jag ska besök honom till veckan men datorn är placerad bara några meter från routern som finns i rummet bredvid men två dörröppningar mellan. Dator nyinköptes för några månader sedan och brist på hårddiskutrymme tror jag knappast det är, inte heller behov av defragmentering. Ibland använder hans hustru en Ipad, ansluten till samma trådlösa nätverk i villan) samtidigt som kompisen surfar på laptopen. Någon ohyra i datorn tror jag inte på. Han använder AVG Internet Security. Jag ska TPTest när jag besöker honom.  Då kollar jag också vad det är för router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen uppger att det går mycket snabbare att surfa på internet med Ipaden trots att han gör det på nedre plan i villan och routern finns en trappa upp där också den "tröga" laptopen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen kan pröva med att inaktivera webb/surfskydd i AVG, ibland kan sådant slöa ner internetförbindelsen.

 

Bredbandskollen kan kompisen köra själv, det är lätt: http://www.bredbandskollen.se/

Man får ut två hastigheter och en tid. Hastigheterna ska jämföras med hastigheten man betalar för. Dessutom borde det gå bra att jämföra med samma resultatet på iPaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är risken med att inaktiverar web/surfskydd i AVG?

Jag svarar mig själv:

 

Det finns två web/surfskydd i AVG:

Link scanner (skannar websidor för att skydda mot att "skadliga" sidor öppnas)

Online shield: skannar filer innan de laddas ned.

 

Då får kompisen själv avgöra om han vill inaktivera dessa funktioner, eller någon av funktionerna.

 

Men det torde inte förbättra trögheten i epostsystemet.

 

När jag besöker honom ska jag installera och köra Malwarebytes och kanske något ytterligare sådant program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompisen bör ju inte surfa runt hej vilt efter att ha inaktiverat skydd i AVG men bara för att testa några sidor, t ex Bredbandskollen, för att se om det verkar bättre ska ju gå bra. Det finns två särskilda e-postskydd i AVG också att testa med.

http://www.avg.com/eu-en/internet-security

 

Ja, har han fått in annonsprogram eller andra olämpliga/skadlig program kan de lägga beslag på internetanslutningen och göra surfandet segt.

 

Förutom Malwarebytes Anti-Malware (MBAM) så är Esets online-scanner http://www.eset.com/onlinescan mycket bra om man ställer in den så här:

 

Välj alternativet Enable detection of potentially unwanted applications.

 

Klicka på Advanced Settings.

Ta bort bocken framför Remove found threats eftersom falsklarm förekommer vid denna noggranna skanning.

Bocka för:

Scan Archives

Scan for potentially unsafe applications

Enable Anti-Stealth Technology

 

Klicka på Start

 

För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av antivirusprogrammet under tiden.

 

När skanningen är klar klicka på List of found threats, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen och ta själv bort de listade filerna som inte är falsklarm, eller klistra in det i ditt svar här om du vill ha hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanske korkad fråga men ändå:

 

När bredbandskollen mäter hastigheterna; är mätpunkten hos användaren routern eller den dator som är trådlöst ansluten till routern.

Min, kanske enfaldiga, tanke är att om hastigheten är hög till routern så behöver detta inte betyda att det är samma höga hastighet från routern till datorn, t ex om routern är undermålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga korkade frågor :)

 

Bredbandskollen mäter hastighet och tid mellan datorn och en viss server ute på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Bredbandskollen mäter hastighet och tid mellan datorn och en viss server ute på internet. 

Detta innebär att man bör se till att stänga av andra enheter som använder bandbredd samtidigt som man mäter.

 

Hur läser han Epost? Har egen erfarenhet av Outlook i Office365 och emailkonton med IMAP och det tar ganska lång tid att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu varit och pulat med datorn? Det enda som jag tycker är irriterande långsamt är när Windows Live Mail 2012 startar och laddar ned inkomna mail från Bredbandsbolagets mailserver. Det tar 20-30 sekunder, minst. Att skicka mail går dock snabbt, åtminstone hamnar mailen direkt i "Skickade mail"- mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...