Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur köra min gamla scanner med Windows 8.1-datorn?


Jodie

Rekommendera Poster

:unsure: Bredvid mig står min gamla trevliga scanner "Agfa SNAPSCAN 1212U" och inte ett jota händer om jag kopplar USB-sladden till min dator med Windows 8.1, det behövs väl nya installationsfiler förmodar jag och Agfa har inte längre någon support. Googlar jag på "Agfa SnapScan 1212u" driver "Windows 8" visas en del träffar, men namnen på siterna är för mig helt okända... och jag befarar det värsta. Vet ni något säkert ställe att ladda ner det jag behöver?

Eller kan det vara möjligt installera den USB-anslutna scannern i Kompatibilitetsläge för t.ex. XP Home, vilket det är i datorn jag förr kört scannern med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Jag vet hur det känns. Köpte en superbra scanner i slutet av 1990-talet. En UMAX ASTRA 1200S. Men iom någon Windows uppdatering så slutade tillverkaren att producera uppdateringar och scannern slutade att fungera.

 

När du letar efter uppdateringar... är det själva sidan du är misstänksam mot eller är det att filen du tanker ner innehåller virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag vet hur det känns. Köpte en superbra scanner i slutet av 1990-talet. En UMAX ASTRA 1200S. Men iom någon Windows uppdatering så slutade tillverkaren att producera uppdateringar och scannern slutade att fungera.

 

När du letar efter uppdateringar... är det själva sidan du är misstänksam mot eller är det att filen du tanker ner innehåller virus?

Tack för svaren.

 

Jag har tittat på http://www.driverscape.com/download/agfa-snapscan-1212u och vill verkligen gärna tro men det verkar lite bra för att vara sant, särskilt när jag på deras startsida läst "Driver Scape contains device drivers we manually collected from the official website of manufacturers.", ty jag har aldrig tidigare heller funnit någon Windows 8-drivrutin hos tillverkaren.

 

Det är filerna jag är misstänksam mot och befarar att de istället för att innehålla det jag behöver, orsakar elände i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

 

 

Tack för svaren.

 

Det är filerna jag är misstänksam mot och befarar att de istället för att innehålla det jag behöver, orsakar elände i datorn.

 

Tanka ner den drivrutinen du tror är den rätta och innan du installerar den så tanka upp den till någon virus scan online och kolla så att den är virusfri.

 

http://www.virscan.org/

 

https://www.virustotal.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se också detta svar från Microsoft Community http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-hardware/unable-to-find-the-srivers-for-agfa-snapscan-1212u/58f58fbb-6ab2-4bab-ab67-35ea24a54f3d

 

It looks like you are unable to find the drivers for the scanner.

 

The drivers for the scanner are available on the manufacturer’s website and it says the drivers are compatible with Windows 8. So you can download and install it on the Windows 8 computer. Here is the link for your reference.

http://www.hamrick.com/vuescan/agfa_snapscan_1212u.html

 

But if the drivers do not work in Windows 8, then you can install them in your previous operating system’s compatibility mode.

Follow the steps to install in Compatibility mode:

a. Right click the driver installation file and select Properties then tap or click the Compatibility tab.

b. Place a check in the Run this program in compatibility mode box.

c. Tap or click the drop down box and select a previous Operating System, then tap or click OK.

 

Reference:

Make older programs compatible with this version of Windows

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/older-programs-compatible-version-windows

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir osäker om jag förstår Microsoft-svaret. Det påstår väl att Windows 8-drivrutiner för min scanner skulle finnas hos AGFA-scannerns tillverkare...? Och så länkar de till http://www.hamrick.com/vuescan/agfa_snapscan_1212u.html, som vad jag förstår varken har med AGFA eller Microsoft att göra, där man ska köpa "universaldrivrutinen" VueScan för $39.95 resp $89.95 ...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att installera i kompatibilitetsläge for Windows XP? Det är ju det Flyfisherman har citerat ur svaret från Microsoft Community.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att installera i kompatibilitetsläge for Windows XP? - - -

Nej, inte ännu - men i XP-datorn har jag visst kvar en setup-fil från 2010 för scannern. Kommer vi inte på något bättre får jag väl testa med den någon dag... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte ännu - men i XP-datorn har jag visst kvar en setup-fil från 2010 för scannern. Kommer vi inte på något bättre får jag väl testa med den någon dag...

Testade ikväll med det där att:

 

"a. Right click the driver installation file and select Properties then tap or click the Compatibility tab.

 

b. Place a check in the Run this program in compatibility mode box.

 

c. Tap or click the drop down box and select a previous Operating System, then tap or click OK."

 

Jag valde XP Sp3, och ScanVise, som AGFA's scanningsprogram heter, installerades utan några protester och när jag sedan satte i USB-sladden till scannern surrade och lyste den några sekunder.

 

Men när jag klickade för att få igång ScanVise, ombads jag "connect or switch on" trots att det redan var gjort... och kom inte längre.

 

I Enheter och skrivare står "Ingen drivrutin har installerats för SNAPSCAN 1212U."

 

Vad göra?   :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade ikväll med det där att:

 

"a. Right click the driver installation file and select Properties then tap or click the Compatibility tab.

 

b. Place a check in the Run this program in compatibility mode box.

 

c. Tap or click the drop down box and select a previous Operating System, then tap or click OK."

 

Jag valde XP Sp3, och ScanWise, som AGFA's scanningsprogram heter, installerades utan några protester och när jag sedan satte i USB-sladden till scannern surrade och lyste den några sekunder.

 

Men när jag klickade för att få igång ScanWise, ombads jag "connect or switch on" trots att det redan var gjort... och kom inte längre.

 

I Enheter och skrivare står "Ingen drivrutin har installerats för SNAPSCAN 1212U."

 

Vad göra?   :(

Har funkar egentligen det här med kompatibilitetsläge i samband med USB-enheter? Handlar det liksom om två olika saker som måste till för att scannern ska fungera? ScanWise verkar ju ha gått att installera i XP-läget - och om jag nu skulle lyckas leta reda på original-CD'n (vilken kanske inte ens finns här i huset) som följde med scannern, och om där möjligen finns en drivrutin för XP, bör den isåfall kunna användas för att få det hela att fungera? Eller funkar inte kompatibilitetsläge för USB-anslutna prylar?

 

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar:

 

Är det verkligen mödan värt att jä**as med detta när en ny skanner kostar ca 650 kr?

 

Om det är av stort intresse att få igång den gamla skannern kanske det skulle vara enklare att skanna i en virtuell maskin med Linux?

(under förutsättning att skannern fungerar där)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar också på om det är värt mödan att försöka få igång en gammal skanner mot det senaste operativ som finns.

När inte ens tillverkaren verkar ha drivrutiner, så finns det troligen inte heller någon annanstans heller.

 

En skanner idag kostar som sagt ingen förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några funderingar:

 

Är det verkligen mödan värt att jä**as med detta när en ny skanner kostar ca 650 kr?

 

Om det är av stort intresse att få igång den gamla skannern kanske det skulle vara enklare att skanna i en virtuell maskin med Linux?

(under förutsättning att skannern fungerar där)

 

 

Funderar också på om det är värt mödan att försöka få igång en gammal skanner mot det senaste operativ som finns.

När inte ens tillverkaren verkar ha drivrutiner, så finns det troligen inte heller någon annanstans heller.

 

En skanner idag kostar som sagt ingen förmögenhet.

För mig är det helt självklart att jag fortfarande om möjligt vill kunna använda scannern jag har - ja, annars hade jag inte frågat här.

 

Dessutom är jag mycket intresserad av svaret på frågan funkar inte kompatibilitetsläge för USB-anslutna prylar? Inte minst därför att jag har flera sådana.

 

Linux har jag ingen erfarenhet av... men är lite nyfiken på. När jag googlat runt fann jag bl.a. detta inlägg på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/how-to-use-my-scan-agfa-snapscan-1212u-with-w7/91d00a87-b529-4ce3-971e-fc45d8fc972c :

 

Do not throw out your 'old' equipment if it's still working (even though this is probably exactly what MS wants you to do)! There's a very easy answer. I was having the same problem (couldn't install sanpscan 1212u on Win 7). When I took out my other laptop, running a new version of Linux (Open Fedora) and plugged it, it was immediately recognized, installed and available for use (yes, Linux these days is more plug-n-play than Windows ever was). I didn't need downloaded drivers or anything. Now you may not want (or need) to replace your windows system altogether, but there's alternative solutions. You can install Linux on a different partition (make your compu dual bootable), or you can just run Linux directly from a live cd (no installation required and no changes made to your computer). This (again) got me one step closer to finally just forget about MS & Windows. I tell you make the switch make the switch y'all!

Verkar det tipset vederhäftigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på liknande sätt, när jag bytte från XP till 7:an, när det begav sig, och var tvungen att slänga min dåvarande scanner som var fullt fungerande, men tillverkaren ansåg det bli för stor kostnad att skriva nya drivrutiner, så det blev ingen scanner då.

 

Tyvärr är det så att många tillverkare anser det inte lönt att skriva nya drivrutiner till äldre tillbehör, när nytt operativ kommer.

Dom tycker det är bättre att då släppa några nya maskiner istället.

 

Men visst kan det kanske löna sig att testa linux och se om ens maskin kan fungera då, det är en chansning.

Men många ggr får man tyvärr ge upp och uppgradera sitt tillbehör istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

För mig är det helt självklart att jag fortfarande om möjligt vill kunna använda scannern jag har - ja, annars hade jag inte frågat här.

 

Dessutom är jag mycket intresserad av svaret på frågan funkar inte kompatibilitetsläge för USB-anslutna prylar? Inte minst därför att jag har flera sådana.

 

Linux har jag ingen erfarenhet av... men är lite nyfiken på. När jag googlat runt fann jag bl.a. detta inlägg på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/how-to-use-my-scan-agfa-snapscan-1212u-with-w7/91d00a87-b529-4ce3-971e-fc45d8fc972c :

 

 

Verkar det tipset vederhäftigt?

Hej!

 

Jag kan kanske ha en lösning för dig.

Tyvärr vet jag inte om den lösningen är förenlig med eForums regler. Jag har redan en varning för att jag överträtt dem.

Du har blockerat personliga meddelanden så jag kan inte skicka mitt förslag till dig den vägen.

 

För att se om min lösning kan hjälpa dig måste jag kunna nå dig på en kanal som är utanför eForum.

Jag chansar inte på att min lösning faller inom eForums regelverk och tar en varning till, genom att publicera den i en tråd.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan kanske ha en lösning för dig.

Tyvärr vet jag inte om den lösningen är förenlig med eForums regler. Jag har redan en varning för att jag överträtt dem.

Du har blockerat personliga meddelanden så jag kan inte skicka mitt förslag till dig den vägen.

 

För att se om min lösning kan hjälpa dig måste jag kunna nå dig på en kanal som är utanför eForum.

Jag chansar inte på att min lösning faller inom eForums regelverk och tar en varning till, genom att publicera den i en tråd.

 

Åge

Hej igen Åge N.

Du kan ju om du vill PM:a mig privat först så ser jag till att detta kommer till moderatorhörnan och då kan vi kontrollera om det kan publiceras utan att bryta mot reglerna, No Problem.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

För mig är det helt självklart att jag fortfarande om möjligt vill kunna använda scannern jag har - ja, annars hade jag inte frågat här.

 

Dessutom är jag mycket intresserad av svaret på frågan funkar inte kompatibilitetsläge för USB-anslutna prylar? Inte minst därför att jag har flera sådana.

 

Linux har jag ingen erfarenhet av... men är lite nyfiken på. När jag googlat runt fann jag bl.a. detta inlägg på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-hardware/how-to-use-my-scan-agfa-snapscan-1212u-with-w7/91d00a87-b529-4ce3-971e-fc45d8fc972c :

 

 

Verkar det tipset vederhäftigt?

 

Självklart vill man testa om gamla prylar fungerar men någonstans får man dra en gräns.

 

Du kan testa att köra Linux på ett USB-minne om du vill. Hör bara av dig igen om du behöver hjälp med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag kan kanske ha en lösning för dig.

Tyvärr vet jag inte om den lösningen är förenlig med eForums regler. Jag har redan en varning för att jag överträtt dem.

Du har blockerat personliga meddelanden så jag kan inte skicka mitt förslag till dig den vägen.

 

För att se om min lösning kan hjälpa dig måste jag kunna nå dig på en kanal som är utanför eForum.

Jag chansar inte på att min lösning faller inom eForums regelverk och tar en varning till, genom att publicera den i en tråd.

 

Åge

Jag tycker du gör klokt i att inte riskera ditt eforum-medlemskap.

 

 

Hej igen Åge N.

Du kan ju om du vill PM:a mig privat först så ser jag till att detta kommer till moderatorhörnan och då kan vi kontrollera om det kan publiceras utan att bryta mot reglerna, No Problem.

Mvh :)

Ett bra förslag tycker jag!

 

Även om det många gånger kan vara mycket lätt att själv googla rätt på mängder av diverse program och/eller tips lite varstans ute på webben brukar jag praktiskt taget alltid först försöka få lämpligheten av tipsen och programmen bekräftade här på eforum innan jag törs använda dem.

Och om någon vanlig forummedlem skulle föreslå något skadligt hoppas jag på att moderatorerna varnar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart vill man testa om gamla prylar fungerar men någonstans får man dra en gräns.

 

Du kan testa att köra Linux på ett USB-minne om du vill. Hör bara av dig igen om du behöver hjälp med detta.

:) För den skissade Linux-lösningen har jag startat en tråd //eforum.idg.se/topic/348121-kan-linux-rädda-mina-nu-oanvändbara-usb-prylar/ på det underforumet.

 

(Det tycks som om bokstäverna å, ä och ö i URL'r omöjliggör det automatiska skapandet av länkar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om någon vanlig forummedlem skulle föreslå något skadligt hoppas jag på att moderatorerna varnar...

Om vi ser och förstår det, men det är ju inte säkert att vi gör det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Bredvid mig står min gamla trevliga scanner "Agfa SNAPSCAN 1212U" 

Är det lönt att lägga tid på en så gammal scanner. Jag hade exakt samma scanner till för omkring 10  år sedan och den var dålig redan då, jag har definitivt inga märkvärdiga krav på en scanner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...