Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dra om fiber kabel hyra någon som gör det


kikotte

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag försöker hitta något företag som kan dra om fiber kabel i en lägenhet, för vill inte ha den där den är nu utan vill flytta den till ett annat rum?

 

 

Vad kan det kosta att hyra en kille som kan göra det jobbet? 

 

post-73763-0-09934200-1413215344.jpg

OSB inte min bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla med den som dragit in det som finns idag?

Dom vill inte flytta på den. Så jag försöker hitta ett annat företag som kan fixa det. Vill inte ha en kabel som är runt 11 meter sen så ska den gå ut igen till ett annat rum och sen tillbaka till tv.

 

Försöker får så bra internet som det går att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på var konverten sitter idag, oftast brukar ju konverten sitta så nära ytterväggen som möjligt, sedan tar ju switchen över, och dom normala nätkablarna över.

 

Handlar den om en skarvning av fiberkabeln, eller en omflyttning av existerande fiberkabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på var konverten sitter idag, oftast brukar ju konverten sitta så nära ytterväggen som möjligt, sedan tar ju switchen över, och dom normala nätkablarna över.

 

Handlar den om en skarvning av fiberkabeln, eller en omflyttning av existerande fiberkabel?

Det är omflyttning av mediabox den sitter just nu i vardagsrummet och jag vill dra kabel så fint som det går men problemet är att det går hög ström i aluminiumlister så det kommer inte funka så bra.

 

Vill ha så låg ms som det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt ingen bra idé att flytta denna låda. De som drar fiber vill inte ha fiber inne i bostaden pga av att den är mekaniskt ganska känslig.

Bättre då att dra en nätverkskabel en dold väg till där du vill ha din router.

Ingen skillnad i ping-tid med nätverkskabel eller fiber sista metern..

 

En vanlig oskärmad nätverskabel tål ganska mycket, en skärmad desto mer. Cecilias undran är helt legitim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt ingen bra idé att flytta denna låda. De som drar fiber vill inte ha fiber inne i bostaden pga av att den är mekaniskt ganska känslig.

Bättre då att dra en nätverkskabel en dold väg till där du vill ha din router.

Ingen skillnad i ping-tid med nätverkskabel eller fiber sista metern..

 

En vanlig oskärmad nätverskabel tål ganska mycket, en skärmad desto mer. Cecilias undran är helt legitim.

Det är inte så svårt att flytta boxen sen så förlägen man fiberkabel. Jag skulle ville hitta något företag som kan fixa sånt?

Vad är hög ström enligt dig eftersom du tror att det ska störa en skärmad nätverkskabel?

230V Har ingen skärmad kabel än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte trivialt att skarva en fiber så att man inte får förluster, men sök på nätverksinstallationer göteborg. När det gäller dragning av fiber är det väldigt viktigt att den aldrig böjs för mycket för då blir det stora förluster.

Den minsta böjningsradie som Nexans har är 55 mm och det är väldigt mycket när man ska runt ett hörn i en lägenhet, inte lätt att få det att se bra ut.

http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_304638/TBW_FR_LSZH.html#products_and_services

https://en.wikipedia.org/wiki/Bend_radius

 

230 V är spänning och det är helt normalt att man har vanliga elnätskablar liggande bredvid oskärmad nätverkskabel utan att få problem. På företag där man har mycket maskiner som går till och från och det därmed går kraftigt varierande ström använder man skärmad nätverkskabel bredvid elnätskablarna utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

230 V stör inte en nätverkskabel av normal längd. Finns i alla hus och alla kör oskärmat. I princip.

 

Som sagt, skarva och dra fiber inne i en lägenhet vill INTE din operatör att du gör. Helt enkelt för att du kommer slå till den med dammsugaren, katten kommer gnaga på den, den får en skada som är svår att upptäcka osv. Och i praktiken om du skarvar den gör så säkerligen en påverkan på något som inte är ditt ens, fibern..

 

Och i praktiken mycket billigare, mycket enklare att helt enkelt dra en nätverkskabel (dolt) till den bättre platsen.

 

Det är ganska normalt i flerbostadshus att dra fibern till en nod i källaren enbart och i huset distribuera via nätverkskabel i ett stjärnnät.

 

Du förlorar ingen kapacitet eller i pingtid på skarven mellan fiber och nätverkskabel. Någonstans måste denna skarv ske, elsignalen i nätverkskabeln är i denna aspekt precis lika snabb som fotonen i fibern.

 

Övertygad nu?

Inte:

Då säger jag igen:

Det är icke tillrådligt att dra fiberkabel inom en bostad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte trivialt att skarva en fiber så att man inte får förluster, men sök på nätverksinstallationer göteborg. När det gäller dragning av fiber är det väldigt viktigt att den aldrig böjs för mycket för då blir det stora förluster.

Den minsta böjningsradie som Nexans har är 55 mm och det är väldigt mycket när man ska runt ett hörn i en lägenhet, inte lätt att få det att se bra ut.

http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_304638/TBW_FR_LSZH.html#products_and_services

https://en.wikipedia.org/wiki/Bend_radius

 

230 V är spänning och det är helt normalt att man har vanliga elnätskablar liggande bredvid oskärmad nätverkskabel utan att få problem. På företag där man har mycket maskiner som går till och från och det därmed går kraftigt varierande ström använder man skärmad nätverkskabel bredvid elnätskablarna utan problem.

Tack för hjälpen nu hittar jag mycket mer på Google.

 

 

230 V stör inte en nätverkskabel av normal längd. Finns i alla hus och alla kör oskärmat. I princip.

 

Som sagt, skarva och dra fiber inne i en lägenhet vill INTE din operatör att du gör. Helt enkelt för att du kommer slå till den med dammsugaren, katten kommer gnaga på den, den får en skada som är svår att upptäcka osv. Och i praktiken om du skarvar den gör så säkerligen en påverkan på något som inte är ditt ens, fibern..

 

Och i praktiken mycket billigare, mycket enklare att helt enkelt dra en nätverkskabel (dolt) till den bättre platsen.

 

Det är ganska normalt i flerbostadshus att dra fibern till en nod i källaren enbart och i huset distribuera via nätverkskabel i ett stjärnnät.

 

Du förlorar ingen kapacitet eller i pingtid på skarven mellan fiber och nätverkskabel. Någonstans måste denna skarv ske, elsignalen i nätverkskabeln är i denna aspekt precis lika snabb som fotonen i fibern.

 

Övertygad nu?

Inte:

Då säger jag igen:

Det är icke tillrådligt att dra fiberkabel inom en bostad!

Jo jag vet om att man inte får flytta boxen. Dom ska ändå renovera om lägenheten om 1 -3 år så jag tycker inte att det gör så mycket för att flytta en liten box. Boxen ska komma så nära mina server dator som det går sen ska jag dra ut ca 4-6 kablar ut ur systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://korta.nu/oz1

 

Som du ser är det inte så lätt att skarva en fiberkabel. Jag såg när de lade in fiberkabel i min bostad vilka problem det var att montera in fiberkabeln i modemet. Så jag skaffade en router och kör numera trådlöst med bägge datorerna, skrivaren och tänker även ansluta NAS-en trådlöst. Trådlöst funkar utan problem. Billigt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet om att man inte får flytta boxen. Dom ska ändå renovera om lägenheten om 1 -3 år så jag tycker inte att det gör så mycket för att flytta en liten box. Boxen ska komma så nära mina server dator som det går sen ska jag dra ut ca 4-6 kablar ut ur systemet.

Fastighetsägaren håller nog inte med.

 

Det går väl lika bra att dra en nätverkskabel dit där dina servrar är.

 

 

jag vill dra kabel så fint som det går

Nätverkskabel går att dra fint med 90 graders hörn där väggar möts och tar slut, men som sagt det går inte med fiber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omflyttning av mediabox den sitter just nu i vardagsrummet och jag vill dra kabel så fint som det går men problemet är att det går hög ström i aluminiumlister så det kommer inte funka så bra.

 

Vill ha så låg ms som det går.

 

Att skarva en fiberkabel betyder att man "svetsar" ihop två fiberkablar, och det kräver specialutrustning, som inte är lätt att få ta på.

 

Oavsett renoveringsbehov eller inte framöver, så är det inte bara att flytta en mediabox hur som helst.

Det kan behövas en "omsvetsning" ändå, och det klarar man inte själv.

För övrigt så håller jag med övriga här.

 

Man utgår ju alltid ifrån mediaboxen, och drar sitt interna nätverk därifrån, precis som vanligt, så egentligen så tycker jag inte att det finns något problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista ord i denna tråd:

 

DU vinner INGET på att flytta din box i ping tid. Inget du märker. Inget du kan mäta upp. Fiber och nätverkskanel är helt ekvivalenta. Totalt. Helt. Ingen skillnad.

 

 

Okej, ett fall finns. Om du kör högfrekvenshandel med börsen där varje extra meter kabel spelar roll så kanske det spelar roll men inte annars. Fast då skulle du snarare flytta servrarna till fiberboxen eftersom just varje centimeter kabel kan spela roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...