Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetsprogram


DAL30

Rekommendera Poster

Finns det någon ny/färsk sammanställning av säkerhetsfunktionen hos de olika säkerhetsprogrammen?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla vad du menar med säkerhetsfunktionen, är det hur bra de är på att hitta skadliga program eller något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för frågan!

Ja, jag uttryckte mig förstås fler-tydigt.

Jag menar:

Det finns numera en mängd säkerhetsprogram, som rekommenderas att användas av  t.ex. en Internet-användare.

Programmen är verksamma mot virus, hackare och andra "sabotörer".

Själv använder jag  "Panda Antivirus Pro 2014".

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag förstod mer för ändå, men visst ska man ha ett antivirusprogram och sen kan man gärna komplettera det med ett program typ Malwarebytes Anti-Malware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Jag förstår, att jag fortfarande uttryckt mig otydligt.

Jag menar helt enkelt:

Vilket/Vilka program har visat sig vara bäst/effektivast för en "vanlig" dator-användare?

Det finns naturligtvis mera avancerade program, men enkla/vardagliga program är kanske mest förekommande. Det gäller antivirusprogram/säkerhetsprogram etc.

Jag har tittat på sidan:

http://www.gratisantivirus.nu/gratis-antivirusprogram/

 

Där finns:

BitDefender; McAfee Internet Security 2014; F-Secure Internet Security; Panda Cloud Antivirus; AVG Antivirus Free; Avast! Free Antivirus; Microsoft Security Essentials; Eset Nod32 Antivirus; Avira Free Antivirus; Rising Antivirus Free Edition.

 

Det kanske finns ytterligare något användbart program?

Vilket/Vilka program är bäst/enklast att använda?

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du på något sätt missnöjd med Panda Antivirus Pro 2014 eller vill du hellre ha ett gratisprogram eftersom du verkar vilja byta? Att betalprogram är bättre, eller iaf har fler funktioner, än gratisprogram är dock ganska självklart. Annars finns Avast! Free på svenska och får goda resultat i undersökningar. Se Thirteens långa tråd här: //eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/

Själv använder jag AVG Antivirus Free (som är på engelska, svenska finns inte som tillval) eftersom 1. jag än så länge inte haft någon otrevlighet i min dator och 2. detta program sköter sig själv och stör mig inte. (Vid installeringen bockade jag ur de onödiga tilläggen AVG PC Tuneup och PC Analyzer och har senare utan problem i Kontrollpanelen avinstallerat dess toolbar AVG Secure Search, som för det första inte fungerar som tillägg i Firefox (det beror på AVG och ej på Mozilla och var ett problem redan 2009), Firefox är den webbläsare jag använder mest, och för det andra behövs inget extra "säkerhetssök" i Internet Explorer 11 med dess SmartScreen Filter.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mbgtmari för ditt svar!

Du skriver:

"Är du på något sätt missnöjd med Panda ... eller vill du hellre ha ett gratisprogram eftersom du verkar vilja byta."

Nej, då har jag varit otydlig i min undran. Jag är inte missnöjd och jag vill inte hellre byta - åtminstone inte tills vidare. Men jag funderar ju (vilket ibland kan ge nya infallsvinklar), om hur programmen fungerar. Det finns ju många undersökningar, analyser och tester, och ibland tänker man ytterligare "ett steg".

Bland annat finns det ju en massa förslag och synpunkter på den länk jag angav i mitt förra inlägg, dvs. www.gratisantivirus.nu

Alltså: Hur är dagsläget med de olika programmen?  :unsure:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan du länkar till kan man inte lita på eftersom de skriver att Rising Antivirus är lysande men det får dåliga testresultat. Nod32, F-secure och McAfee är inte gratis att använda, däremot kan man ju ladda ner dem gratis som det står men det är ju inte så intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle det vara bra med en förklaring till vad de olika programmen "är", eller "gör"?

 

En del söker efter virus, en del efter "malware", en del efter "adware" en del är en mix, en del körs i realtid medan andra inte gör det, en del har brandvägg, en del har andra spärrar osv.

Skillnaden mellan de program man "har" i sin dator och program som man temporärt använder vid "avlusning"...

 

Någon form av matris kanske?

Program som Ccleaner och Revo Uninstaller kanske skulle gå att klämma in i en sådan matris?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, Cecilia!  :thumbsup:

Jo, det är klart, att vissa företag lämnar upplysningar, som rekommenderar eller missgynnar vissa program.

Vad jag närmast tänkte på är, att jag i något sammanhang sett och läst utvärderingar av olika säkerhetsprogram. Tyvärr minns jag inte var jag läst denna utvärdering.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikael63 för ditt svar!  :thumbsup:

De jag närmast tänkte på var den utvärderings-sammanställning, som jag läst om i något sammanhang. Tyvärr har jag "glömt" var det var.

För att "rensa" datorn från diverse "skräp" m.m. använder jag regelbundet programmen CCleaner och Advanced SystemCare.

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!  

Där finns en del att gå igenom!   :thumbsup: :thumbsup:

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...