Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spotifylaptop


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

I farten igen...!

 

Skulle behöva ett program likt det jag har på mina Windowsdatorer, Postit notes (light, dvs gratisversionen). Det har blivit oumbärligt för mig och jag behöver ett liknande. Googlat en del efter dylika program som skulle passa Mint och fått träffar som "Indicator-stickynotes". Kan det stämma? Hur laddar man in det programmet? Ovanligt filformat för mig, -.tar.

Och förresten, ovan som jag är, är det alltid så att man måste skriva textsträngar i terminalfönstret för att kunna ladda in program som inte ligger i programhanteraren? Det är inte lika enkelt som att dubbelklicka på en exe-fil, zip-fil osv i Windows? Hade inte tänkt lägga in en massa program i min Spotifylaptop, men ibland kanske man har behov av vissa praktiska små program (finessen med postit notes är att man även kan ha den liggande ovanpå allt - om man vill - och därmed t.ex. kopiera tex, anteckna osv medan man läser något.)

 

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om programmet inte finns i programhanteraren så finns ofta möjligheten att få det in i programhanteraren genom att lägga till ett förråd. Här hittar du hur du skall göra: https://launchpad.net/~umang/+archive/indicator-stickynotes.

 

Det du laddat ned är troligen en .tar.gz fil med källkod. .tar.gz filer är komprimerade arhiv liksom .zip filer. Packas upp med kommandot tar -xzf filnamn. Källkod kompileras och installeras vanligtvis med kommandona:

./configure (här finns det möjlighet att lägga till flaggor, som styr hur programmet kompileras)

make

sudo make install

 

I källkod ingår nästan alltid en README och en INSTALL fil med anvisningar.

Program, som installeras från källkod installeras vanligtvis i /usr/local/bin.

För att kunna kompilera källkod måste du ha minst gcc och make installerade. Fodras tillägg om andra språk än C använts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om det inte redan finns "att lägga till i panelen" (motsvarande Windows aktivitetsfältet)?

Kan inte kolla exakt hur just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan inte kolla exakt hur just nu.

I min Linux Mint 14 MATE kan jag högerklicka på panelen, välja Lägg till i panelen och där välja att lägga till Klisterlappar.

 

 

post-52940-0-58307900-1396639529_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Lite svårt för en helt oerfaren att hänga med. Har försökt göra som på den länken du pekade på, men inget händer.

Min version av Mint verkar ha svengelska som språk och det finns heller inga möjligheter att lägga till i programkällor. Kanske gör jag fel nån'stans - mest sannolikt...

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Inga klisterlappar uppenbarade sig i min svengelska variant av Mint. Får prova vidare imorgon. Sååå lätt att fastna i alla inställningar och textsträngar!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svengelska ja, det har jag med, ska kolla upp det senare..

 

Testa om xpad skulle kunna duga?

Installeras från Programhanteraren.

 

post-52940-0-65956800-1396733863_thumb.png

 

post-52940-0-31960200-1396733876_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svengelskan:

 

Menu - Språkstöd ger:

 

post-52940-0-40160600-1396735463_thumb.png

 

Ja, om man inte redan gjort detta förstås...

 

Kanske rättar upp en del, men inte allt märker jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tackar för tipsen och återkommer när jag, förhoppningsvis förflyttat mig från datorerna 1 & 2 till "Spotifylaptopen"....

 

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu trasslar det för mig! För klåfingrig kanske...Programhanteraren vägrar öppna sig. Testade att byta lösenord och startade om, men det går ändå inte. Ett annat "error", möjligen av allvarligare slag, är "...uppdateraren", just nu glömt vad det kallas, som är rödkryssad och inte heller klarar göra det jag vill.

Svengelskan är tyvärr kvar, trots ändringarna jag gjorde i helgen.

X-pad skulle jag vilja testa, för det andra - "Sticky notes" var ingen hit. Men som sagt, just nu kommer jag ingenstans med Programhanteraren.

Hoppas jag slipper installera om hela Mint p.g.a. problemen!

 

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programhanteraren, Pakethanteraren och Uppdateringshanteraren "får" bara vara öppen en åt gången.

 

Rött kryss i Uppdateringshanteraren kan hända i bland, kolla om felet kvarstår nästa dag. Man brukar få felmeddelande om man kör en "Uppdatera" i Uppdateringshanteraren. OM det är fel alltså.

 

Edit:

Av en tillfällighet, när ovanstående skrevs, hade jag varken grön bock eller rött kryss för ikonen för Uppdateringshanteraren.

När jag lät muspekaren vila över ikonen såg jag att "ett annat program använder APT"

 

Det jag gjort strax innan var att installera ett "tillägg" till filhanteraren Caja och ett till filhanteraren Nautilus.

Tillägget till Nautilus (som tydligen används om jag högerklickar på ikonen för Dropbox) fungerade/syntes direkt medan tillägget för Caja inte såg ut att finnas. Loggade ut och in igen (inte omstart av datorn) medförde grön bock och tillägget i Caja fanns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Efter diverse äventyr i XP, så har jag nu återgått till att försöka lösa problemen i Mint. Lyckas inte och fler problem har tillkommit. Nu har Mint för sig att mitt lösenord inte är riktigt (Jodå, jag vet att Caps Lock inte var aktiverat!)!!.Moment 22 just nu, för jag kan inte göra något ö.h.t. Testat byta lösenord igen, men eftersom mitt nuvarande lösenord inte godtas, så kan jag inte byta heller. Kollade om jag kunde logga in som annan användare, men till det krävdes mitt lösenord.

Ovanstående problem har därmed inte kunnat lösas, Ser att det fortfarande är ett rött kryss vid pakethanteraren.

Finns det nån magisk textsträng att skriva nånstans eller vad gör jag?

 

 

Och nu, när jag försökte testa en lösning från detta forum med terminalfönstret. så fick tangentbordet fnatt och skrev helt andra tecken än de jag skulle ha!

MVH

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. det är inte så att NumLock är aktiverat på laptopen?

Skulle förklara både bråk om lösen och andra tecken i Terminalen.

 

(Det röda krysset kollar vi upp senare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Satt till 04 i natt, men det hjälpte inte! Som jag skrev, NumLock var inte aktiverat när jag testade miljoner gånger att logga in. Dock läste jag på ett forum att man inte ska använda versaler i lösenordet som man skapar. Konstigt, för det fungerade i början när jag hade skapat lösenordet. Hur som helst, terminalen blev fylld med konstiga tecken när jag försökte skriva där. Så tangentbordet måtte också ha påverkats. Var även inne i bootmenyn för att försöka göra reparation, men det gav inget resultat. Börjar fundera på om jag skulle installera om allt igen eftersom det blivit så mycket spök. Vad tror du? I så fall skulle jag nog behöva lite hjälp...., även om jag kan gå tillbaka i tråden här, så blev den ju ganska rörig och det vore bra att ta allt från scratch. Inklusive val av Mintversion.

 

På återhörande!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Konstiga på vilket sätt, bokstäver på fel ställe, ryska bokstäver, siffror där det borde vara bokstäver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nej, snarare tecken, som & och liknande. tecken som jag inte hade i mitt lösenord.

 

MVH

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jag skrev, NumLock var inte aktiverat

 

Nä.. du skrev:

 

 

Jodå, jag vet att Caps Lock inte var aktiverat!

 

det är en viss skillnad...

 

Med NumLock på en bärbar dator utan numeriskt tangentbord blir då:

J - 1

K - 2

L - 3

U - 4

I - 5

O - 6

7 - 7

8 - 8

9 - 9

0 - *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man råkat få till det så att det är en engelsk/amerikansk tangentbordslayout ska

A-Z,  a-z, 1-0 stämma men ex. fungerar ex. inte åäö som de ska..

Även en del andra tecken som \ flyttar på sig.

 

Edit:

 

 

som & och liknande

 

Vilken tangent trycker du på när det blir ett & ?

med eller utan att hålla nere Shift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som vanligt har du rätt! Blandar ihop saker - kallas visst hjärnsläpp. Inte så konstigt när man sitter uppe på natten och försöker få till det.

Nu har jag laddat ner Mint, version 16 Cinnamon Petra, bränt en isofil, installerat Mint på laptopen, installerat brandvägg, antivirus, Spotify, xpad. Allt ser bra ut så nu skall det väl bara vara att tuta och köra. Dvs. just det skall jag nog avhålla mig från. Har en benägenhet att vilja undersöka saker och ibland så händer det saker då. "Curiosity killed the cat"!

 

Tack snälla alla för engagemanget!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en allt för trött dator, jag antar du har tre st, så kan du på den piggaste installera gratis VMware Player *) och via den köra Linux Mint virtuellt. Där kan du då testa diverse saker.

 

Edit:

*) Ja det finns även andra gratisprogram för ändamålet.

 

Om detta låter intressant så tar vi det steg för steg, det finns färdiga guider här på eforum.

men en sak i sänder ... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

 

Just nu kör jag "ickevirtuellt"....När man suttit och stångats med ett nytt operativ några dagar, så kan det vara avkopplande rentav att sy i en knapp!

Nej, så många stationära och pigga datorer har jag inte. Men ska jag räkna, hm...., så har jag totalt 4 laptopar och två stationära. En stationär i bruk för bildarbete - inte tal om att experimentera i den eftersom det är min dyrgrip. Snabb är den förvisso. Sen har jag min "brukslaptop" där jag sitter och skriver och "administrerar". Inte läge leka i den heller. Ytterligare tre laptopar, varav en är vår "Spotifylaptop". Maken jobbar som lärare och när skolan byter operativ, då kasserar dom datorer! Inte klokt. Men som tur är kunde vi rädda två fullt fungerande laptopar. Kanske inte i piggaste skick, men det går ju att rensa och trimma lite. Tredje laptopen var vår första och den är urgammal. Sen lyckades jag bränna min första stationära bilddator till min stora sorg. Med hjälp av en smart kusin, skall jag nog kunna bygga om den efter koll av de olika komponenterna. Det sa bara pang en dag och moderkortet och ett par diskar rök. Vet inte varför, men misstänker att elen inte är helt ok i vår lägenhet. Den ska dom få kolla under stamrenoveringen.

Ska jag summera, så har jag antagligen en hyfsad laptop som skolan skulle slänga. Den kan man tänka sig att experimentera i (om jag orkar packa upp mer saker - mycket ligger i kartong under evakueringen) tills jag fått byggt om min Antec Sonata, som jag har planer att ha just för lite experiment.

 

Nu är jag nyfiken på VMware Player, vad är det?

 

Återkommer när jag piggnat till!

 

K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...