Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför laggar steamad TV


Jepz

Rekommendera Poster

Det hackar och laggar som attan när jag försöker se på streamad TV på min nya core i5-laptop.

Vad kan det bero på o hur kan man lösa det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på ett direktsänt program på SVT Play så laggar det ofta, men om jag väljer ett program som har sänts tidigare så går det kanon. Detta oavsett min nya laptop med i7 eller min flera år gamla med någon "centrino". Det är ju knappast varken min uppkoppling (fast lina och massor med G-bit) eller mina datorer som strular, utan antagligen leverantörens server som är överbelastad vid streamad direktsändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på ett direktsänt program på SVT Play så laggar det ofta, men om jag väljer ett program som har sänts tidigare så går det kanon. Detta oavsett min nya laptop med i7 eller min flera år gamla med någon "centrino". Det är ju knappast varken min uppkoppling (fast lina och massor med G-bit) eller mina datorer som strular, utan antagligen leverantörens server som är överbelastad vid streamad direktsändning.

 

I detta fallet gäller det ett gammalt program på tv3 play och jag tror inte det är leverantörens server i mitt fall. med en annan dator jag testat så funkar det bättre så jag anar att det har med min dator att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hackar och laggar som attan när jag försöker se på streamad TV på min nya core i5-laptop.

Vad kan det bero på o hur kan man lösa det?

 

Tack på förhand!

 

Något du kan testa är att du startar Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del). Där väljer du sedan fliken Processer och högerklickar på den webbläsare du kör streaming från.

Välj att nu köra detta på en högre prioritet under "Ange prioritet". Testa dig fram, välj ett högre steg i taget och se om det hjälper.

Det brukar lösa lagg hos mig om jag har väldigt många flikar och program igång samtidigt och ändå ser på live-play på skärm 2. Dock händer detta ytterst sällan att det laggar alls.

Kör trådlöst på en gammal i5 /W7.

 

Alternativt kan du testa om du har en för slö DNS och kan hitta en bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fallet gäller det ett gammalt program på tv3 play och jag tror inte det är leverantörens server i mitt fall. med en annan dator jag testat så funkar det bättre så jag anar att det har med min dator att göra.

 

Gäller det bara ETT program? ...för då är det ju något som är extra jobbigt med den filen som ska strömmas ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något du kan testa är att du startar Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del). Där väljer du sedan fliken Processer och högerklickar på den webbläsare du kör streaming från.

Välj att nu köra detta på en högre prioritet under "Ange prioritet". Testa dig fram, välj ett högre steg i taget och se om det hjälper.

Det brukar lösa lagg hos mig om jag har väldigt många flikar och program igång samtidigt och ändå ser på live-play på skärm 2. Dock händer detta ytterst sällan att det laggar alls.

Kör trådlöst på en gammal i5 /W7.

 

Alternativt kan du testa om du har en för slö DNS och kan hitta en bättre.

 

Jag har windows 8. hittar dock inte "Ange prioritet" när jag högerklickar.

vad är DSN och hur testar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det bara ETT program? ...för då är det ju något som är extra jobbigt med den filen som ska strömmas ner.

 

Nej, jag var nog otydlig. Det var ett exempel. Det gäller alla program jag har testat med den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något du kan testa är att du startar Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del). Där väljer du sedan fliken Processer och högerklickar på den webbläsare du kör streaming från.

Välj att nu köra detta på en högre prioritet under "Ange prioritet". Testa dig fram, välj ett högre steg i taget och se om det hjälper.

Det brukar lösa lagg hos mig om jag har väldigt många flikar och program igång samtidigt och ändå ser på live-play på skärm 2. Dock händer detta ytterst sällan att det laggar alls.

Kör trådlöst på en gammal i5 /W7.

 

Alternativt kan du testa om du har en för slö DNS och kan hitta en bättre.

 

Hittade "ange prioritet" under fliken "information" istället o höjde stegvis till högsta men utan att det blir bättre. Tack för tipset men det verkar vara fel spår i mitt fall tyvärr. Jag har dessutom endast en flik uppe men det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något du kan testa är att du startar Aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Del). Där väljer du sedan fliken Processer och högerklickar på den webbläsare du kör streaming från.

Välj att nu köra detta på en högre prioritet under "Ange prioritet". Testa dig fram, välj ett högre steg i taget och se om det hjälper.

 

Tack Lighthouse!

Kanske måste man även starta om datorn efter inställningen för att den skulle börja gälla för när jag gjorde det så funkade det. Och ja, jag har knäppt på o av datorn många gånger förut utan förbättring så det var inte bara omstartandet i sig som det handlade om. Nu kan jag njuta av play utan lagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...