Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte åt hårddisk


stjo57

Rekommendera Poster

Det går inte att formatera den för den är "offline". Men den var ju "online" i Kommandotolken. Jag kommer inte åt den, det var därför jag tänkte på Fabriksåterställning.

Om det inte gör något om allt som finns på F:-disken går förlorat och du kan tänka dig att formatera den, prova det här:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har som inte går att komma åt (F: enligt dina inlägg).

 

Om till exempel disk nr. 1 är din F:  -disk skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande:

 

clean

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

create partition primary

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

select partition 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

active

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format fs=ntfs

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart (vilket kommer att ta sin tid):

 

assign

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart (vilket kommer att ta sin tid då jag valt att inte lägga till snabbformatering utan fullständig formatering):

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Om det inte gör något om allt som finns på F:-disken går förlorat och du kan tänka dig att formatera den, prova det här:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har som inte går att komma åt (F: enligt dina inlägg).

 

Om till exempel disk nr. 1 är din F:  -disk skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande:

 

clean

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

create partition primary

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

select partition 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

active

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format fs=ntfs

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart (vilket kommer att ta sin tid):

 

assign

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart (vilket kommer att ta sin tid då jag valt att inte lägga till snabbformatering utan fullständig formatering):

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Ok tack men allt som finns på F-disken måste jag försöka rädda först...på något sätt. Ska kolla att koppla den till annan dator i morron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack men allt som finns på F-disken måste jag försöka rädda först...på något sätt. Ska kolla att koppla den till annan dator i morron.

Du kan prova det här, som inte innebär att du formaterar disken.

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har som inte går att komma åt (F: enligt dina inlägg).

 

Om till exempel disk nr. 1 är din F:  -disk skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

select partition 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

active

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har konstiga saker hänt.

För det första kopplade jag nu in den externa igen efter att ha testat den med TV:n och nu funkar den som vanligt!

Jag kommer åt allt på den och jag har inte gjort något så jag har ingen aning vad det beror på...

 

För det anda: När jag nu går i Kommandotolken och väljer det som du skriver så ser jag den interna hårddisken som EN partition som är på 2 TB men det ska ju vara TVÅ partitioner (C + D) med 1 TB på varje. Innan såg jag ju båda där! Och i Utforskaren är den ju fortfarande 2 part.

Jag kommer fortfarande inte in i D.

Så nu kan jag väl inte göra det som du beskriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova det här, som inte innebär att du formaterar disken.

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har som inte går att komma åt (F: enligt dina inlägg).

 

Om till exempel disk nr. 1 är din F:  -disk skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

select partition 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

active

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Jag gjorde i alla fall som du skrev fast med den interna. Jag kan ju bara se 1 partition nu i Kommandotolken men jag valde Partition 2 och sen Active.

Då kom detta upp:

The selected disk is not a fixed MBR disk.

The ACTIVE command can only be used on fixed MBR disks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmdump på Diskhanteraren så att vi kan se hur det ser ut numera?

 

Nu har konstiga saker hänt.

För det första kopplade jag nu in den externa igen efter att ha testat den med TV:n och nu funkar den som vanligt!

Jag kommer åt allt på den och jag har inte gjort något så jag har ingen aning vad det beror på...

Då kanske kontakten inte var ordentligt intryckt förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova det här. Efter du har skrivit "list disk" och sedan valt "select disk 0" som är den interna disken, skriver du "list partition". Då ska du få upp alla partitioner på den interna disken, Även Återställningspartitionerna. Sedan skriver du.

 

select partition=(numret på D partitionen) utan parenteser.och enter.

 

Nu ska D partitionen bli vald och då skriver du

 

format fs=ntfs quick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta en skärmdump på Diskhanteraren så att vi kan se hur det ser ut numera?

 

 

Då kanske kontakten inte var ordentligt intryckt förut.

Jodå jag har kollat det noga med kontakter....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova det här. Efter du har skrivit "list disk" och sedan valt "select disk 0" som är den interna disken, skriver du "list partition". Då ska du få upp alla partitioner på den interna disken, Även Återställningspartitionerna. Sedan skriver du.

 

select partition=(numret på D partitionen) utan parenteser.och enter.

 

Nu ska D partitionen bli vald och då skriver du

 

format fs=ntfs quick

Ok jag har gjort fram till "select partition".

Och så kommer jag ju till det nästan osannolika att C och D tycks vara på 918 GB båda.

Hur välja rätt? Vad är "Offset"?

Skickar med bild...

post-41401-0-72633400-1391933000_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har gjort fram till "select partition".

Och så kommer jag ju till det nästan osannolika att C och D tycks vara på 918 GB båda.

Hur välja rätt? Vad är "Offset"?

Skickar med bild...

Måste väl vara Partition 5 som är den som inte funkar...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att följa med det här nu.

Har du information på den interna hårddisken som du inte vill förlora eller ej?

 

I inlägg 4 i tråden anger du att du har filer på disk F: som du vill rädda. Jag utgår från att den disken är den externa.

Vad jag förstår kommer du också åt allt på den disken idag.

 

I inlägg 7 har du försökt att formatera disk D:. Jag förmodar att det är en av de partitioner som den fysiska hårddisken i datorn har. I senare inlägg framgår det att du har information på den delen, D:, som du vill rädda. Samtidigt är du beredd att formatera den.

 

I inlägg nummer 19 frågar du om du kan installera Minitools på den fungerande delen på den interna hårddisken, C:.

Svaret på den frågan är generellt, Ja. Men, om du nu har filer på D: som du vill rädda skulle jag avråda från att installera något på C:. Skälet är att det är samma fysiska enhet som D: , den del du inte kommer åt.

 

Om du har filer på D: som du vill rädda går jag helt på fagerjas linje, inlägg nummer 13 i tråden. Gör en kopia av hårddisken till en annan hårddisk och använd kopian för att rädda det som räddas kan. Ju mer du använder den påverkade disken desto större risk för att du gör data på den oåterkallelig.

 

Innan du fortsätter jobba med din dator, se till att koppla bort alla externa hårddiskar. Det underlättar betydligt och minskar risken för att göra misstag och därmed skada data som finns på annan plats än den avsedda.

 

I inlägg 34 skriver du att den externa enheten heter G: istället för D:. Skälet till det är att din interna disk har jobbats med och en av de två 918GB stora partitionerna fått enhetsbeteckningen D:.

D: är därmed upptagen och en extern disk tilldelas nästa lediga enhetsbokstav som inte är upptagen. I ditt fall har din externa hårddisk "återkommit" som en ny enhet och den tilldelas G: eftersom det är den senast lediga enhet.

Sannolikt har du en optisk enhet i din dator och den har troligtvis fått enhetsbeteckningen E:.

 

Enhetsbeteckningen F: hade din externa hårddisk innan den slutade fungera. Den enhetsbeteckningen är reserverad till din externa hårddisk. Eftersom den plötsligt fungerar igen har något skett med den som gör att den inte känns igen som samma disk som tidigare. Din dator tilldelar den en ny enhetsbeteckning och det blir då G: .

 

Offset, som visas i din bild i inlägg 35 har följande betydelse:

 

Din hårddisk innehåller sektorer. Dessa sektorer indelas i 512 bytes per sektor. Starten på din disk innehåller ett antal sektorer som tillsammans innehåller 1024kB. Det är en av dina återställningspartitioner som är dold.
Du ser inte denna i kolumnen "Size".

 

Första partitionen du kan se i Size är på 400MB. Den partitionen tillsammans med den första utgör nästa "klump" av sektorer på hårddisken, och Offset på disken blir 401MB. Du kan likna det vid en väg. Vägen startpunkt är vid 0 meter. En sträcka om 10 meter innebär att "offset för den blir 10 meter. Förflyttar du dig 15 meter till blir den vägsträckan 15 meter men "Offset" är 25 meter. Du befinner dig således 25 meter in på vägen, vilket blir "Offset" för nästa del av vägen.

 

Hänger du med?

 

I ditt fall innebär det att partition 5 motsvarar din partition D: - på din interna hårddisk.

 

Innan du fortsätter med din interna hårddisk, är det något på den hårddisken som du vill rädda eller finns det inget du vill rädda?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att följa med det här nu.

Har du information på den interna hårddisken som du inte vill förlora eller ej?

 

I inlägg 4 i tråden anger du att du har filer på disk F: som du vill rädda. Jag utgår från att den disken är den externa.

Vad jag förstår kommer du också åt allt på den disken idag.

 

I inlägg 7 har du försökt att formatera disk D:. Jag förmodar att det är en av de partitioner som den fysiska hårddisken i datorn har. I senare inlägg framgår det att du har information på den delen, D:, som du vill rädda. Samtidigt är du beredd att formatera den.

 

I inlägg nummer 19 frågar du om du kan installera Minitools på den fungerande delen på den interna hårddisken, C:.

Svaret på den frågan är generellt, Ja. Men, om du nu har filer på D: som du vill rädda skulle jag avråda från att installera något på C:. Skälet är att det är samma fysiska enhet som D: , den del du inte kommer åt.

 

Om du har filer på D: som du vill rädda går jag helt på fagerjas linje, inlägg nummer 13 i tråden. Gör en kopia av hårddisken till en annan hårddisk och använd kopian för att rädda det som räddas kan. Ju mer du använder den påverkade disken desto större risk för att du gör data på den oåterkallelig.

 

Innan du fortsätter jobba med din dator, se till att koppla bort alla externa hårddiskar. Det underlättar betydligt och minskar risken för att göra misstag och därmed skada data som finns på annan plats än den avsedda.

 

I inlägg 34 skriver du att den externa enheten heter G: istället för D:. Skälet till det är att din interna disk har jobbats med och en av de två 918GB stora partitionerna fått enhetsbeteckningen D:.

D: är därmed upptagen och en extern disk tilldelas nästa lediga enhetsbokstav som inte är upptagen. I ditt fall har din externa hårddisk "återkommit" som en ny enhet och den tilldelas G: eftersom det är den senast lediga enhet.

Sannolikt har du en optisk enhet i din dator och den har troligtvis fått enhetsbeteckningen E:.

 

Enhetsbeteckningen F: hade din externa hårddisk innan den slutade fungera. Den enhetsbeteckningen är reserverad till din externa hårddisk. Eftersom den plötsligt fungerar igen har något skett med den som gör att den inte känns igen som samma disk som tidigare. Din dator tilldelar den en ny enhetsbeteckning och det blir då G: .

 

Offset, som visas i din bild i inlägg 35 har följande betydelse:

 

Din hårddisk innehåller sektorer. Dessa sektorer indelas i 512 bytes per sektor. Starten på din disk innehåller ett antal sektorer som tillsammans innehåller 1024kB. Det är en av dina återställningspartitioner som är dold.

Du ser inte denna i kolumnen "Size".

 

Första partitionen du kan se i Size är på 400MB. Den partitionen tillsammans med den första utgör nästa "klump" av sektorer på hårddisken, och Offset på disken blir 401MB. Du kan likna det vid en väg. Vägen startpunkt är vid 0 meter. En sträcka om 10 meter innebär att "offset för den blir 10 meter. Förflyttar du dig 15 meter till blir den vägsträckan 15 meter men "Offset" är 25 meter. Du befinner dig således 25 meter in på vägen, vilket blir "Offset" för nästa del av vägen.

 

Hänger du med?

 

I ditt fall innebär det att partition 5 motsvarar din partition D: - på din interna hårddisk.

 

Innan du fortsätter med din interna hårddisk, är det något på den hårddisken som du vill rädda eller finns det inget du vill rädda?

 

Åge

Ja precis Partition 5 måste det vara och det skrev jag själv här tidigare.

Nej på den interna partionen D finns inga filer och vad jag vet så har jag sagt det hela tiden.

Jag har nu kopplat bort den externa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Inlägg nummer 20 gav mig intrycket att du ville rädda filer från både den externa och den interna. Du ville börja med F: först och rädda filer.

Missförstånd av mig.

 

Du har nu två alternativ, om du inte har något på C: som du vill ha kvar.

Finns det inget i datorn du vill ha kvar kan du göra en återställning av hela datorn. Se bara till att inga andra diskar än den interna är inkopplad.

 

Det andra alternativet är det här:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

 

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

 

Välj "Kör som Administratör".

 

I Kommandotolken skriver du följande:

DISKPART

Tryck på Enter/Retur-knappen.

Skriv följande:

list disk

och tryck på Enter/Retur-knappen.

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har och med endast en intern disk bör den ha nummer 0.

 

Skriv i så fall följande:

 

select disk 0

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 0 är den valda disken.

 

Skriv följande:

list partition

och tryck på Enter/Retur-knappen.

Kommandotolken visar nu vilka partitioner som din din har. Stämmer bilden i inlägg nummer 35 fortsätter du nedan.

 

Skriv följande kommando:

select partition 5

och tryck på Retur/Enter-knappen.

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

active

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

assign

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

och tryck på Retur/Enter-knappen.

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.
 

Om disken inte syns kan du starta om igen och utföra alla kommandon till och med select partition 5. När du utfört det kommandot fortsätter du med den här sekvensen istället:

 

Skriv följande ovanstående kommando när du utfört allt till och med select partition 5:

assign

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format fs=ntfs quick

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd inte kommandot "active" på D: partitionen, alltså partiton 5. C: partitionen borde redan vara aktiv. Det går inte att se på din bild. Man kan bara ha en aktiv partition per hårddisk.Datorn använder den aktiva partitionen för att starta. Då D: är tom, kommer inte datorn att starta om den är aktiv.

 

Din externa disk G: är aktiv och det är OK, då det är en annan hårddisk. Har man fler hårddiskar installerade, kan man ha en aktiv partition på varje hårddisk.

 

Du kan läsa mer om aktiv disk här.

http://www.sevenforums.com/tutorials/71432-partition-mark-active.html

 

Du behöver inte heller använda "assign". Partitionen har redan en enhetsbeteckning, D. Det du behöver göra är att formatera om partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Inlägg nummer 20 gav mig intrycket att du ville rädda filer från både den externa och den interna. Du ville börja med F: först och rädda filer.

Missförstånd av mig.

 

Du har nu två alternativ, om du inte har något på C: som du vill ha kvar.

Finns det inget i datorn du vill ha kvar kan du göra en återställning av hela datorn. Se bara till att inga andra diskar än den interna är inkopplad.

 

Det andra alternativet är det här:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

 

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

 

Välj "Kör som Administratör".

 

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som finns i din dator. Notera vilket nummer som din disk har och med endast en intern disk bör den ha nummer 0.

 

Skriv i så fall följande:

 

select disk 0

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 0 är den valda disken.

 

Skriv följande:

 

list partition

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilka partitioner som din din har. Stämmer bilden i inlägg nummer 35 fortsätter du nedan.

 

Skriv följande kommando:

 

select partition 5

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

active

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

assign

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken synlig och brukbar igen.

 

Om disken inte syns kan du starta om igen och utföra alla kommandon till och med select partition 5. När du utfört det kommandot fortsätter du med den här sekvensen istället:

 

Skriv följande ovanstående kommando när du utfört allt till och med select partition 5:

 

assign

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format fs=ntfs quick

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

 

Det gick inte riktigt....

Först: Den externa har jag kopplat bort nu så den kan vi glömma.

Den interna part. som innan hette D heter nu F.

Jag har kört igenom allt det du skrev. Det som hände först när jag bara gjorde stegen på Partition 5 var att den partionen försvann helt men kom sedan tillbaka.

Resten ser du på bilden som jag skickar med, formateringen funkade alltså inte.

post-41401-0-93589500-1391981432_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh!

 

Jag kom på en sak!

Din dator är ganska ny. Du skriver ca. 3 veckor gammal.

Det slog mig, när jag ser felmeddelanden i Kommandotolken, du har Windows 8!

 

Hårddiskar som kör Windows 8 i färdiginstallerade datorer kör inte MBR, diskarna är GPT-formaterade.

Då fungerar inte Diskpart på det sätt som jag anger!

 

Jag får kika på vad jag kan hitta. Har du inget på den interna disken som du vill spara så kör en återställning om du inte vill vänta på att jag hittar ett annat svar på lösning.

 

Återkommer så snart jag kan annars.

 

Beklagar att jag inte tänkte på att du med stor sannolikhet kör Windows 8 och inte Windows 7 eller tidigare.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh!

 

Jag kom på en sak!

Din dator är ganska ny. Du skriver ca. 3 veckor gammal.

Det slog mig, när jag ser felmeddelanden i Kommandotolken, du har Windows 8!

 

Hårddiskar som kör Windows 8 i färdiginstallerade datorer kör inte MBR, diskarna är GPT-formaterade.

Då fungerar inte Diskpart på det sätt som jag anger!

 

Jag får kika på vad jag kan hitta. Har du inget på den interna disken som du vill spara så kör en återställning om du inte vill vänta på att jag hittar ett annat svar på lösning.

 

Återkommer så snart jag kan annars.

 

Beklagar att jag inte tänkte på att du med stor sannolikhet kör Windows 8 och inte Windows 7 eller tidigare.

 

Åge

Ok trodde jag hade angett det med Windows 8 någonstans men det har kanske aldrig kommit på tal :)

Jag avvaktar lite. Du kan kanske höra av dig även om du INTE hittar något....

Rättar det till sig om jag kör en Fabriksåterställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör igång Diskpart igen!

 

Gå igenom DISKPART som ovan till du kommer till det här:

 

Skriv följande kommando:

select partition 5

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format quick

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det fungerar.

 

Får du ingen enhetsbeteckning går du igenom DISKPART igen och efter att du formaterat disken skriver du:

 

assign

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör igång Diskpart igen!

 

Gå igenom DISKPART som ovan till du kommer till det här:

 

Skriv följande kommando:

 

select partition 5

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

format quick

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Se om det fungerar.

 

Får du ingen enhetsbeteckning går du igenom DISKPART igen och efter att du formaterat disken skriver du:

 

assign

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Nej det gick inte, jag fick exakt samma felmeddelande som förra gången. Ingen formatering alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera MiniTools Partition Wizard?

 

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

 

Det programmet kan kanske hjälpa dig med formateringen av D: . Det är ett utmärkt program och kostnadsfritt.

 

Ja, om du gör en fabriksåterställning kommer allt att rätta till sig.

Om du gör en fabriksåterställning, fullständig sådan, som skriver över disken och raderar allt du har kommer felet att fixas om hårddisken inte är defekt på något sätt.

 

Tyvärr får du installera alla uppdateringar igen liksom alla program som du har installerat redan.

 

Om du vill kan du installera MiniTools Partition Wizard och se om du kan lösa problemet.

Vill du ha hjälp med programmet får du meddela detta.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att installera MiniTools Partition Wizard?

 

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

 

Det programmet kan kanske hjälpa dig med formateringen av D: . Det är ett utmärkt program och kostnadsfritt.

 

Ja, om du gör en fabriksåterställning kommer allt att rätta till sig.

Om du gör en fabriksåterställning, fullständig sådan, som skriver över disken och raderar allt du har kommer felet att fixas om hårddisken inte är defekt på något sätt.

 

Tyvärr får du installera alla uppdateringar igen liksom alla program som du har installerat redan.

 

Om du vill kan du installera MiniTools Partition Wizard och se om du kan lösa problemet.

Vill du ha hjälp med programmet får du meddela detta.

 

Åge

Ok har laddat ner och installerat programmet nu men funkar inte här. När jag väljer Partition F och Format och sedan trycker på Ok på nästa dialogruta så händer absolut ingenting mer än att dialogrutan slocknar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok trodde jag hade angett det med Windows 8 någonstans men det har kanske aldrig kommit på tal :)

Jag avvaktar lite. Du kan kanske höra av dig även om du INTE hittar något....

Rättar det till sig om jag kör en Fabriksåterställning?

 

Tråden ligger i "Windows 8 & 8.1"  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden ligger i "Windows 8 & 8.1"  ;)

Såg inte det. Såg bara problemet. :thumbsup:

 

Ok har laddat ner och installerat programmet nu men funkar inte här. När jag väljer Partition F och Format och sedan trycker på Ok på nästa dialogruta så händer absolut ingenting mer än att dialogrutan slocknar...

Du måste klicka på "Apply" för att verkställa det du vill göra.

Se bifogad bild.

 

Åge

post-118752-0-35130500-1391984476_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...