Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tävling där upphovsskyddat material används


Hankki

Rekommendera Poster

Det vore intressant att veta hur pc för alla tänkte med denna tävling. Bidragen flödar av upphovsrättsskyddade bilder och ändå publiceras bilderna på hemsidan.

Kreatörerna gör inget fel i att ta en skyddad bild, och göra för egen utskrift hemma, utan det är pc för alla som publicerar bilderna som bryter mot lagen.

Vore intressant att veta vad ägarna till bilderna från musikvideor och sådana större bolag tycker.

Jag mailade Andreas Thors och frågade men han tycker kanske att det är okej eftersom jag inte fått svar.

 

Till råga på allt har idg länk till sina copyright regler på samma sida längst ner.

 

http://tavling.idg.se/pc-for-alla/phoppaagren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag anmält några bilder till pc för alla och ifall de inte tas bort så borde tidningen börja sprida program också eftersom de tydligen har noll respekt för upphovsrätt. Visst! spy galla på pirate bay men själv publicerar de upphovsrättsskyddade bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste också ta hänsyn till att de ursprungliga verken har bearbetats enligt http://lawline.se/answers/1714

 

Enligt 4 § URL kan någon som har bearbetat någon annans verk få upphovsrätt till den bearbetade formen. Om någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket, som det heter i lagtexten.

...

Ett exempel på detta är parodier och travestier på andra upphovsskyddade verk, som generellt betraktas som nya och självständiga om de inte är kränkande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste också ta hänsyn till att de ursprungliga verken har bearbetats enligt http://lawline.se/answers/1714

 

Jo, men detta (åstadkommit ett nytt och självständigt verk i fri anslutning till ett befintligt) bygger ju i sin tur på att man dessförinnan ej bryter mot varken 2 § URL (tillgängliggörande i ursprungligt eller ändrat skick) eller 3 § URL (rätten att uppges som upphovsman samt att ej kränkas).

 

Jag tror nog att man för flera av de i denna tråd omtalade verken skulle hävda att det bryts mot 2 § och/eller 3 § URL alternativt att man gör intrång i upphovsrätten till originalverket på det sätt som 4 § 1 st. URL anger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att man ska respektera upphovsrätten. Kanske var det din anmälan som tog skruv Hankki för nu kan de bakom tävlingen kontrollera de bilder de har använt med hjälp av instruktionen i den här artikeln:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.542630/sa-har-hittar-du-gratisbilder-pa-google

Inte har det tagit skruv för bilder med Barack Obama, miley cyrus "wrecking ball", psy "gangnam style" och en amerikansk sport sida som dessutom har copyright stämpeln kvar är alla fortfarande uppe som bidrag.

För mig spelar det ingen roll om pc för alla blir stämd för upphovsbrott men reglerna för tävlingen är tydliga på punkten att bl a upphovsrättsskyddade bilder tas bort, men reglerna spelar tydligen ingen roll.

De uppmanar dessutom kreatörerna att dela sina bilder på facebook vilket i så fall även gör dem skyldiga.

Jag är inte 100% laglydig på något vis, ja jag har laglig pse, lightroom, w8, nero m fl, men detta är en stor tidning som bryter lagen öppet för allmänheten. Det är nästan så att man hoppas att någon av de stora skulle stämma dem för allmän idioti.

Vi får se om några bidrag plockas bort eller om de får stå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Hej! Vi plockar ner bilder som strider mot upphovsrätt så fort det kommer till vår kännedom. Vi har rensat bland bidragen nu och plockat bort de som bygger på upphovsrättsskyddade bilder. Hittar ni fler så hojta till.

 

Hankki - Jag måste ha missat ditt mejl i min överfyllda inbox... Ber om ursäkt för uteblivet svar, men tackar för att du hörde av dig.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi plockar ner bilder som strider mot upphovsrätt så fort det kommer till vår kännedom. Vi har rensat bland bidragen nu och plockat bort de som bygger på upphovsrättsskyddade bilder. Hittar ni fler så hojta till.

 

Hankki - Jag måste ha missat ditt mejl i min överfyllda inbox... Ber om ursäkt för uteblivet svar, men tackar för att du hörde av dig.

 

/Andreas

Huvudsaken att bidragen har tagits bort.

 

//hankki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...