Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur lura en skrivare att fortsätta skriva ut med enbart svart bläck?


Hans70

Rekommendera Poster

Har en Epson DX 4800 skrivare/ scanner som tydligen är programmerad att sluta skriva ut svartvitt när rött, blått och gult är slut. Färgerna tar ju slut, utan att man använder färgutskrivning för att "rensa kanalerna", varje gång man startar skrivaren. Färgpatronerna är inte ens slut, vilket hörs när man skakar på dem.

 

Finns det något sätt att "lura" skrivaren att skriva ut med enbart sv/v för att kunna använda den som en kopiator?

Har för övrigt övergått till Brothers billiga laserskrivare för sv/v för att inte behöva köpa nya färgpatroner till sv/v utskrifter.

Jag är inte rädd för att bygga om skrivaren, om det skulle behöva lödas eller sätta dit nya elektronikdelar.

 

Mitt motto:  Friskt kopplat ,hälften brunnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon Pixma MG5250 multifunktionsskrivare som klarar trådlöst (ett par år gammal) med 5 patroner och jag behöver aldrig köra nåt extra pga. några uttorkningsproblem.

Jo ibland så kan den efter flera veckors inaktivitet hålla på att "tugga" en längre stund vid påslag eller när den skall användas, men det har jag aldrig upplevt som att det slukas något bäck ur patronerna.

  • Vart skulle detta i så fall tagit vägen? För inte är det på något papper i vart fall.

 

När en patron varnar om att den börjar ta slut kan man fortfarande skriva ut en hel del, när den stannar och säger bläcket är slut så trycker man på skrivarens OK knapp och kan då fortsätta ett litet tag till beroende på om det är en fotoutskrift eller inte som tar extra mycket bläck.

 

Tex. om en patron till sist tagit slut helt och hållet låt säga magenta, ja då blir det stopp i utskriften, man kan då välja på utskriftsmenyn som kommer upp att fortsätta med övriga färger så man får ut sin utskrift och är det bara ett vanligt dokument svart/vitt så spelar det ingen roll och är det nån färg i detta med blått, ja då blir det naturligtvis lite lustiga färger pga. av mixning av övriga kvarvarande färger.

 

Däremot är gul, röd och magenta patronerna väldigt små och rymmer lite, så jag upplever ibland att dom inte räcker länge om jag skall skriva ut mycket på fotopapper i A4 med maximal utskriftskvalitet, men vardagsutskrifter på vanligt papper kör jag på snabbutskrift (går åt lite av det svarta bläcket då) och räcker väldigt länge.

 

Men detta bör väl framgå i manualen till din skrivare om denna fungerar på liknande sätt som min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...