Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp men Canon MG6250 och scanning


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Utifrån vad jag kan förstå och enligt fotofirman så bör ”mindre bilder” scannas i 600 DPI om man avser att förstora upp dom. Men då undrar jag om jag exempelvis vill redigera dom (själv) i Corel Paintshop pro X3 så förstår jag att jag måste behålla dom i Tiff och spara ev. redigeringar i Tiff också. MEN nu på ”er” inrådan har jag ju införskaffat en Canon MG6250 för mina skanningsbehov.

 

  1. Saken är att den har ett automatiskt ”förbättringssystem” hur får jag den att spara i Tiff, den sparar bara i MPG efter man kört förbättring?

  2. Jag tycker att när man skannar i 600 DPI så synns också det ”gryniga” i bilderna mer, måste man verkligen då i alla fall köra 600 DPI?

  3. Finns det något program som tar bort ”kornighet” automatiserat för gamla bilder?

  4. Denna maskin ”känner” själv av storleken på bilden. Bör jag ändra skanningsstorleken på maskinen om jag avser exempelvis att blåsa upp en bild till 20x30 och den då har skannat på 10x15?

  5. Min förhandsvisning fungerar inte?

  6. När jag scannar blir bilderna oerhört "ljusa" och "livlösa" - jag tittade på hur dom scannade på en fotofirma med en "sämre maskin" (gammal Epson) och såg att förrutom i "förhandsgranskningen" så kunde dom förändra ljuset i bilden och likaså kvaliteten för att sedan "acceptera". Borde inte jag också kunna göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte svar på alla dina frågor, men använd MP Navigator när du skannar. Det programmet fick du väl med på en CD/DVD. Det går också att hämta på hemsidan. Med det kan du förhandsgranska, bestämma filformat, ändra ljus och kontrast m.m. För att förhandsgranskning ska fungera behöver du bocka i "använd scanner driver" när skanning fönstret öppnas. 

 

Klicka sedan på "Scan" och ett nytt fönster öppnas. Där väljer du "Preview/Förhandsgranska". I "Advanced" kan du sedan göra olika justeringar av bilden. 

 

Jag har som jag tidigare sagt en HP maskin, men jag hade för några år sedan hade jag en Canon och då använde jag mig av MP Navigator.

post-36233-0-42903900-1385391247_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...