Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är windows helt värdelöst på internethastighet?


m3johan

Rekommendera Poster

Hur gör jag för att få lite hastighet i mitt nät? Har en 80mbit-fiberlina in men windowsburken tycker att ~2mbit räcker gott och väl.

Macen dundrar på i minst 60mbit och linux likaså.

Har provat att stänga av det trådlösa för att se om det blir nån skillnad. Men nej, ingen skillnad. Har provat att stänga av det trådade men det blir inte heller nån skillnad så jag antar att felet inte ligger där och således måste det vara ett inställningsfel.

Jag har även bytt anslutning i routern men inget hjälper.

Sitter nån inne med en massa bra tips på hur jag får upp hastigheten under windows så släng på mig dem bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Vilken webbläsare använder du? Är det IE, vilka tillägg är aktiverade? Vilket/vilka antivirusprogram är installerade/aktiverade? Brandvägg/brandväggar?

 

I stormens spår drabbades hustruns stationära maskin av långa svarstider med IE. Testade med FF, inga problem med svarstider. Flera i bekantskapskretsen beklagade sig över samma fenomen. I tisdags satte jag mig började titta och fundera på orsaken och kom fram till att problemet orsakades av Avast "webbskydd" som är kopplat till "molnet". Avaktiverade dessa tillägg i IE och problemet var löst. Spred denna info till de som kontaktat mig och föreslog tillfällig inaktivering av "Avast tilläggen" i IE. Svarstiderna eliminerades, surfandet blev "blixtsnabbt" fick jag veta.

Har testat att åter aktivera dessa tillägg i IE med positivt resultat. Problemet tycks vara orsakat av strömavbrott längs med routingen av berörda internet/molntjänster.

 

Själv sitter jag/vi bakom en router med OpenDns som "dnsserver" varför problemen kanske inte varit så uppenbara. De som sitter bakom en router med en lokal "dnsserver" kan ha upplevt större problem.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en bild på en jämförelse mellan Linux, mac och windows.

Linuxdatorn är kopplad direkt i väggen så det är därför den är snabbast. Windowsdatorn och Macburken är kopplad i samma router så de borde vara lika men det är en skaplig skillnad.

 

bbk.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har kollat där med. Ingenting är aktivt. Ingen nätaktivitet alls.

Jag installerade drivrutinen för kortet för ett tag sedan och då kom det upp i macens hastighet. Då testade jag direkt att starta om och kolla hastigheten direkt efter uppstart och då var den nere på de där låga hastigheterna igen.

Sen nån gång emellanåt kan den sticka upp till 60mbit. Kanske en på tjugo kollar eller ändå mer sällan.

Kan tillägga att det var lika på förra windowsdatorn också. Denna är drygt ett år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade du drivrutinen på datortillverkarens (moderkortstillverkarens) webbplats så att det är den senaste?

 

Fast personligen skulle jag nog avinstallera Avast för att vara säker på att det inte är den som ställer till med något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lät windows hämta dem själv och det är de senaste nu. Det har varit "bra" snurr hela dagen (~45mbit). BBK säger visserligen att det fortfarande är dåligt.

Får se om jag tar bort avast helt om det fortsätter. Något tips på bra alternativt virusprogram? AVG vill jag inte ha och inte symantec eller mcafee, de segar ner datorn nåt bedrövligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog Avast ändå. Avaktiverar jag webskyddet och aktiverar det igen så funkar det skapligt. Kommer upp i 50-55mbit och det verkar hålla sig så till dess jag startar om datorn. Direkt efter uppstart ligger hastigheten på 1-3mbit ända till dess jag avaktiverar och aktiverar webskyddet igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälpte inte. Uppgraderade till senaste versionen men det blev bara sämre. Nu kör jag med webshield avaktiverat tills vidare.

 

bbk-resultat20131108.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska kolla i Avasts forum om du hittar andra med samma problem.

 

Har du någonsin haft en annan brandvägg eller ett annat antivirusprogram i datorn sedan installationen av Windows?

Utifall att det ligger kvar något och stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är en helt ny installation, enda brandväggen är windows egna.

Jag har lagt ut frågan på avasts forum också. Har läst där om andra som haft liknande problem men det verkar inte vara nån som vet var felet ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna här om du kommer fram till någon lösning för det är ju alltid intressant att höra hur det går och det kan ju vara till nytta för någon annan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Berätta gärna här om du kommer fram till någon lösning för det är ju alltid intressant att höra hur det går och det kan ju vara till nytta för någon annan också.

 

Jag tröttnade och avinstallerade Avast.

Det började krångla med andra saker också. Som att stoppa mina program från att köras och då orkade jag inte krångla längre. Så nu kör jag windows egna så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är bra på att skydda din dator med förnuft och kunnande rekommenderar jag att du kompletterar MSE med Malwarebytes Anti-Malware och någon online-skanning för att förbättra säkerheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det är förmodligen inte hos Avast problemet ligger. Har inte skrivit på ett tag men jag måste nog skylla på Microsoft ändå. Startar jag bredbandskollen så fort datorn startar så pinnar det på i runt 60mbit/s men efter en liten stund så sjunker den hastigheten till ~1mbit/s ner och 0,3 upp.

Jag kan se när det händer om jag har bredbandskollen igång precis då. Det spelar ingen roll om jag kör trådat eller wlan eller båda. Samma skit hur jag än gör. Har provat olika wlan-donglar med samma resultat. Jag har installerat om drivrutinerna x antal gånger (avinstallerat och tagit bort drivrutinerna helt samt tagit bort enheterna från enhetshanteraren). Gör jag en konfigurering i nåt av det trådade eller wlan så sticker hastigheten upp igen, en liten stund, men snart är den tillbaka på samma långsamma nivå.

Jag har bytt router utan resultat.

Kör jag linux i samma dator är det inga problem. Då är det full fart.

Några tips för nu har jag inga idéer kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer resultatet på Nätverksfliken i Aktivitetshanteraren överens med Bredbandskollen?

Är det så att det finns någon trafik enligt Aktivitetshanteraren när du tycker att det inte borde gå nån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att ingen annan dator eller liknande använder internet när du kör Bredbandskollen?

 

Ser man i Aktivitetshanteraren att filen till/från Bredbandskollen först går snabbt och att hastigheten sen sjunker?

 

Hur blir det om du laddar ner en stor fil, t ex ubuntu-13.10-desktop-i386.iso från http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/saucy/ ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara den datorn som är igång på den linan.

Det är väldigt märkbart att hastigheten sjunker. Bredbandskollen har jag bara haft som en referens för att se om det verkligen går långsamt och det gör det.

Det tar betydligt längre tid att ladda hem en stor fil med den datorn än någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det var Network I-control i Asus AI-suite som var boven. Stänger jag av den blir resultatet detta:

 

bbk-resultat2.jpg

 

Det har fungerat i några dagar nu så jag tror och hoppas att problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...