Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Evga GeForce 210 1 GB - svart skärm


Jaguar

Rekommendera Poster

Grafikkortet i datorn gick sönder. Då skickade jag efter ett Evga GeForce 210 1 GB.

Allt frid och fröjd tills jag installerar de drivrutiner som följer med på skivan. När jag startar om datorn efter detta så blir skärmen svart när windows börjat ladda.

Meddelandet "ingen signal" dyker upp och jag tvingas starta om datorn i felsäkert läge. Tar bort drivrutinen i enhetshanteraren och startar om datorn. Nu fungerar det bra när datorn körs på "standard drivrutinen" i windows.

 

Har provat att ladda ned de senaste drivrutinerna med samma nedslående resultat, d.v.s. skärmen tappar signalen vid uppstart av datorn.

 

Någon som vet vad problemet kan vara? Jag kör Windows Vista på datorn som är en stationär Acer Aspire M5600 från år 2009, 4 GB RAM samt 1 TB Hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem och det berodde på att nätagget i datorn inte var tillräckligt kraftigt för att orka driva grafikkortet. Så kontrollera vad du har för nätagg och vilka krav grafikkortet ställer på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett liknande problem och det berodde på att nätagget i datorn inte var tillräckligt kraftigt för att orka driva grafikkortet. Så kontrollera vad du har för nätagg och vilka krav grafikkortet ställer på det.

Eller en extra kabel brukar finnas att koppla in i kortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta kort? http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=01g-p3-1312-lr

Strömförsörjningskrav på datorns nätaggregat:
 

Minimum of a 300 Watt power supply.

(Minimum recommended power supply with +12 Volt current rating of 18 Amps.)

 

 

Verkar inte finnas någon extra strömförsörjning på detta?

I så fall får grafikkortet all strömmatning via PCI-E kontakten på moderkortet.

Men kontrollera om det sitter en kontakt bak eller ovanpå nånstans på grafikkortet, där extra 12V från nätaggregatet skall anslutas.

 

Vad satt det för grafikkort innan i den (det som gick sönder) fabrikat och modellbeteckning?

 

Det som talar för att strömförsörjningen kanske inte räcker till; är att grafikkortet fungerar med Windows standard VGA-grafikdrivrutin, men så fort du installerar tillverkarens grafikdrivrutin så utnyttjas kortets fulla potential och drar därmed mer ström i vissa grafiklägen.

 

Men nu är ju detta inget särskilt kraftfullt grafikkort heller och bör dra väldigt lite effekt, även vid full last så att säga, så felet kan vara något annat och dessutom så skall det inte vara problem med för litet nätaggregat på din Acer Aspire M5600

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen är korrekt monterat i moderkortets PCI-E kontakt och verkligen sitter nedstoppat riktigt.

 

Meddelandet "ingen signal"

 

Säger egentligen att bildskärmen inte mottar någon signal från grafikkortet. Det sker om tex. bildskärmskabeln inte sitter riktigt istoppad i någon av bildskärmens kontakt eller grafikkortets kontakt.

Men det kan också vara beroende på annan orsak som gör att grafikkortet inte skickar ut grafiksignaler till bildskärmen.

 

 

När du hämtat drivrutiner från tillverkaren och provat med, så är det viktigt att du väljer rätt grafikkortsserie (Geforce200 series Family), rätt operativsystem och rätt antal bitar 32 eller 64 http://www.evga.com/support/download/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det detta kort? http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=01g-p3-1312-lr

Strömförsörjningskrav på datorns nätaggregat:

 

 

Verkar inte finnas någon extra strömförsörjning på detta?

I så fall får grafikkortet all strömmatning via PCI-E kontakten på moderkortet.

Men kontrollera om det sitter en kontakt bak eller ovanpå nånstans på grafikkortet, där extra 12V från nätaggregatet skall anslutas.

 

Vad satt det för grafikkort innan i den (det som gick sönder) fabrikat och modellbeteckning?

 

Det som talar för att strömförsörjningen kanske inte räcker till; är att grafikkortet fungerar med Windows standard VGA-grafikdrivrutin, men så fort du installerar tillverkarens grafikdrivrutin så utnyttjas kortets fulla potential och drar därmed mer ström i vissa grafiklägen.

 

Men nu är ju detta inget särskilt kraftfullt grafikkort heller och bör dra väldigt lite effekt, även vid full last så att säga, så felet kan vara något annat och dessutom så skall det inte vara problem med för litet nätaggregat på din Acer Aspire M5600

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen är korrekt monterat i moderkortets PCI-E kontakt och verkligen sitter nedstoppat riktigt.

 

Säger egentligen att bildskärmen inte mottar någon signal från grafikkortet. Det sker om tex. bildskärmskabeln inte sitter riktigt istoppad i någon av bildskärmens kontakt eller grafikkortets kontakt.

Men det kan också vara beroende på annan orsak som gör att grafikkortet inte skickar ut grafiksignaler till bildskärmen.

 

 

När du hämtat drivrutiner från tillverkaren och provat med, så är det viktigt att du väljer rätt grafikkortsserie (Geforce200 series Family), rätt operativsystem och rätt antal bitar 32 eller 64 http://www.evga.com/support/download/

 

Mvh

 

 

Nej det finns ju inget ställe att koppla in extra strömförsörjning på kortet.

 

Originalgrafikkortet hette: Nvidia GeForce 8600GS 512 MB.

 

Jag har provat att installera om Windows Vista för att vara säker på att det inte var några gamla drivrutiner som låg och spökade. Men efter att ha installerat drivisarna till nya grafikkortet blir det återigen mörkt... skumt!

 

Kan det verkligen vara så att nätaggregatet inte orkar driva detta enkla grafikkort?

 

Jag ger snart upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollerat det jag tidigare skrev? Att grafikkortet verkligen är korrekt monterat i moderkortets PCI-E kontakt och verkligen sitter nedstoppat riktigt.
 
 
 

Kan det verkligen vara så att nätaggregatet inte orkar driva detta enkla grafikkort?

 

Nej det tror jag inte, eftersom ditt tidigare Nvidia GeForce 8600GS 512 MB fungerat och din dator bör klara ditt nya.

 

Men du kan ju ta en titt bak på datorn eller på nätaggregatets märkplåt och läsa av hur många watt och ampére det är på?

 

Du har ju garanti, kanske du måste returnera grafikkortet utifall det är något fel på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta kort? http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=01g-p3-1312-lr

Strömförsörjningskrav på datorns nätaggregat:

 

 

Verkar inte finnas någon extra strömförsörjning på detta?

I så fall får grafikkortet all strömmatning via PCI-E kontakten på moderkortet.

Men kontrollera om det sitter en kontakt bak eller ovanpå nånstans på grafikkortet, där extra 12V från nätaggregatet skall anslutas.

 

Vad satt det för grafikkort innan i den (det som gick sönder) fabrikat och modellbeteckning?

 

Det som talar för att strömförsörjningen kanske inte räcker till; är att grafikkortet fungerar med Windows standard VGA-grafikdrivrutin, men så fort du installerar tillverkarens grafikdrivrutin så utnyttjas kortets fulla potential och drar därmed mer ström i vissa grafiklägen.

 

Men nu är ju detta inget särskilt kraftfullt grafikkort heller och bör dra väldigt lite effekt, även vid full last så att säga, så felet kan vara något annat och dessutom så skall det inte vara problem med för litet nätaggregat på din Acer Aspire M5600

 

Kontrollera att grafikkortet verkligen är korrekt monterat i moderkortets PCI-E kontakt och verkligen sitter nedstoppat riktigt.

 

Säger egentligen att bildskärmen inte mottar någon signal från grafikkortet. Det sker om tex. bildskärmskabeln inte sitter riktigt istoppad i någon av bildskärmens kontakt eller grafikkortets kontakt.

Men det kan också vara beroende på annan orsak som gör att grafikkortet inte skickar ut grafiksignaler till bildskärmen.

 

 

När du hämtat drivrutiner från tillverkaren och provat med, så är det viktigt att du väljer rätt grafikkortsserie (Geforce200 series Family), rätt operativsystem och rätt antal bitar 32 eller 64 http://www.evga.com/support/download/

 

Mvh

 

Ok. Jag har nu konstaterat att mitt nätverksaggregat är för klent. "The total output can`t exceed 245 W". Och grafikkortet kräver minimum 300 W.

 

Jag kanske inte får posta denna fråga i detta forum men;

 

i datorn sitter nu ett nätverksaggregat som heter "Delta electronics DPS-250-AB-22 D" Rev: 00F.

 

Fläkten på nätverksaggregatet sitter och blåser ut luften på baksidan av datorn. Alltså UT ur datorn.

På de aggregat jag kollat på (på nätet) så verkar fläkten sitta på undersidan och blåser således IN luften i datorn, mot moderkortet. Det verkar ju inte så bra.

 

Någon som vet var jag hittar ett nätaggregat som passar och där fläkten blåser ut luften ur datorn?

 

Ber återigen om ursäkt om denna fråga hamnar i fel forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...