Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konverterat från GPT till MBR förlorat data!


henk

Rekommendera Poster

Jag har av misstag (jag klantade mig nåt jävligt rent ut sagt) lyckats konvertera en 3TB hårdisk med ett GPT partition table till MBR.

 

Konverteringen gjordes i Windows Diskmanager, jag kör Windows 7 64bit.

 

Inget annat har gjorts på disken, dvs jag har inte aktiverat den i diskmanager eller formaterat den.

 

Jag körde ett program som heter Eassos Partition Guru http://www.partitionguru.com/ och med det programmet lyckades jag komma åt alla filer på disken och säkerhetskopiera dem till en annan hårddisk. Tyvärr så försvann alla attribut, som filnamn och när de skapats osv. Med ett ganska stort gäng foton bland filerna så blir det lite tråkigt.

 

Det jag undrar är om det finns nåt sätt att återskapa GPT partition table och på så sätt förhoppningsvis även rädda filernas attribut? 

 

Skulle vara ordentligt tacksam för hjälp! 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa dataräddningsprogram döper tyvärr om alla filer. Vad har de för attribut nu och vad hade de från början? De flesta filer har ju attributet A för arkiv Achive. Har inte bildfilerna kvar sitt tillägg som jpg, bmp osv? Hur är det med de andra filerna?. Saknar de också tilllägg som zip, rar, txt osv?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa dataräddningsprogram döper tyvärr om alla filer. Vad har de för attribut nu och vad hade de från början? De flesta filer har ju attributet A för arkiv Achive. Har inte bildfilerna kvar sitt tillägg som jpg, bmp osv? Hur är det med de andra filerna?. Saknar de också tilllägg som zip, rar, txt osv?

/Maria

 

Jo då filändelserna som .zip .jpg .exe osv finns kvar. Det är filnamnen och information om när filer skapades och liknande som är helt borta. Många av zip arkiven är helt värdelösa på grund av detta och för fotografier och musik så vore det skönt att få tillbax filnamn och information om när de skapades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografier tagna med digitalkamera innehåller Exif-data med bl.a tidpunkt för fotograferingen. Exifdatat kan läsas med speciella program och med de flesta program för hantering och arkivering (inte redigering) av foton.

 

Det borde vara möjligt att återställa GPT-partitionstabellen då MBR endast använder första cylinderns första sektor. D.v.s. att endast en sektor av GPT-tabellen blivit överskriven.

 

Så här skulle jag göra:

1. Skaffa en likadan ny hårddisk och partitionera den till GPT.

2. Starta datorn med SystemRescueCD eller någon live-CD linuxdistribution.

3. Kopiera från den gamla till den nya allt utom första sektorn med dd. Tar mycket lång tid.

Läs manualen för dd med kommandot: man dd. Kontrollera noga diskarnas namn (typ /dev/sdX, där X är det som är det som skiljer sig mellan diskarna). dd skriver över utan att varna eller fråga så det är extremt viktigt att kolla att värdena på parametrarna är rätta. Programmet visar inte heller hur kopieringen fortskrider. Ingen output på skärmen före det är klart.

Kommandot skall vara:

dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=512 skip=1 seek=1

 

Det går att snabba upp kopieringen genom att göra kopieringen i två omgångar. T.ex.: dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=512 skip=1 seek=1 count=Z (Z=antalet 512 B block i n MiB .

dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=nM skip=1 seek=1 (nM= blockstorleken i MiB där n är ett heltal). Värdnat på Z och n måste väljas så att det går jämt ut i slutet.

 

Alternativt lättar du upp säkerhetskopian av GPT i slutet av disken och kopierar den med dd till början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då filändelserna som .zip .jpg .exe osv finns kvar. Det är filnamnen och information om när filer skapades och liknande som är helt borta. Många av zip arkiven är helt värdelösa på grund av detta och för fotografier och musik så vore det skönt att få tillbax filnamn och information om när de skapades.

Zip arkiven är väl inte helt meningslösa bara för att de heter 00001.zip kanske ? Inne i zip-arkiven finns dina filer med alla kort. Jag lämnade in en DVD till dataräddning en gång och då döptes alla filer om och även zip och rar arkiven. Men inne i arkiven fanns alla filnamn kvar. För övrigt så ger jag de flesta korten inte några namn längre. Jag tittar på dem i t.e.x. utforskaren eller i mitt kameraprogram som heter Kodak easy share och så väljer jag ut de bilder som jag vill spara och sparar dem på arkiv DVD. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografier tagna med digitalkamera innehåller Exif-data med bl.a tidpunkt för fotograferingen. Exifdatat kan läsas med speciella program och med de flesta program för hantering och arkivering (inte redigering) av foton.

 

Det borde vara möjligt att återställa GPT-partitionstabellen då MBR endast använder första cylinderns första sektor. D.v.s. att endast en sektor av GPT-tabellen blivit överskriven.

 

Så här skulle jag göra:

1. Skaffa en likadan ny hårddisk och partitionera den till GPT.

2. Starta datorn med SystemRescueCD eller någon live-CD linuxdistribution.

3. Kopiera från den gamla till den nya allt utom första sektorn med dd. Tar mycket lång tid.

Läs manualen för dd med kommandot: man dd. Kontrollera noga diskarnas namn (typ /dev/sdX, där X är det som är det som skiljer sig mellan diskarna). dd skriver över utan att varna eller fråga så det är extremt viktigt att kolla att värdena på parametrarna är rätta. Programmet visar inte heller hur kopieringen fortskrider. Ingen output på skärmen före det är klart.

Kommandot skall vara:

dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=512 skip=1 seek=1

 

Det går att snabba upp kopieringen genom att göra kopieringen i två omgångar. T.ex.: dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=512 skip=1 seek=1 count=Z (Z=antalet 512 B block i n MiB .

dd if=/dev/sdX of=/dev/sdY bs=nM skip=1 seek=1 (nM= blockstorleken i MiB där n är ett heltal). Värdnat på Z och n måste väljas så att det går jämt ut i slutet.

 

Alternativt lättar du upp säkerhetskopian av GPT i slutet av disken och kopierar den med dd till början.

Då måste man vara bra på unix eller Linux. Jag installerade Red hat Linux 7 eller 8 tror jag det var. Men jag fattade aldrig hur man skulle göra för att kopiera filer vid linuxprompetn eller vad det heter. Nej jag använde bara Linux ett litet tag. jag kunde spela några få spel som följde ed när jag installerade Linus och skriva i ordbehandlingprogrammet. jag lunde också lagra på diskett och USB-minne. Jag brände en cd också och efter detta så gick cd-spelaren sönder :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för eran input. Skall testa mig fram. fagerjas svar ingav hopp! Ligger en backup av gpt partitiontable i slutet av disken? DÅ borde det väll nästan finnas verktyg anpassade för att plocka fram den informationen igen.

 

En annan liten sak som dök upp. Försökte att klona den "förstörda" disken till en annan 3TB disk för att försöka att återskapa från en kopia. Men jag får felet "sector size missmatch" och kloningen avbryts (Partition Guru) 

 

Kan problemet bero på att den ena disken är ansluten till datorn via en USB 3 dockningsstation? Försökte med att formatera måldisken med ext4 och sektorstorlek 4kb (samma som den trasiga diskens storlek) men det fungerade inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för eran input. Skall testa mig fram. fagerjas svar ingav hopp! Ligger en backup av gpt partitiontable i slutet av disken? DÅ borde det väll nästan finnas verktyg anpassade för att plocka fram den informationen igen.

 

En annan liten sak som dök upp. Försökte att klona den "förstörda" disken till en annan 3TB disk för att försöka att återskapa från en kopia. Men jag får felet "sector size missmatch" och kloningen avbryts (Partition Guru) 

 

Kan problemet bero på att den ena disken är ansluten till datorn via en USB 3 dockningsstation? Försökte med att formatera måldisken med ext4 och sektorstorlek 4kb (samma som den trasiga diskens storlek) men det fungerade inte..

Hur disken är ansluten kan inte förorsaka "sektor missmatch".Felet beror på att sektor och blockgränserna inte sammanfaller. Sektorstorleken kan inte ändras på en disk, medan block- eller klusterstorleken kan väljas när man skapar ett filsystem. Blockstorleken är n×sektorstorlek där n är ett heltal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, är det då inte möjligt att klona mellan diskarna? eller kan jag testa ändra block och klusterstorleken på den nya disken så att de sammanfaller med den skadade diskens? Men sektorerna kommer ju fortfarande inte att stämma överens mellan diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på kloningsprogrammet om det går att klona eller inte. Unix/linux-programmet dd borde klara det. På dd kan du välja blockstorlek från 1 B uppåt. Vid kloning av en hel disk skall mottagardisken vara tom (d.v.s. som den kom från fabriken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fortfarande på och arbetar på detta, men eftersom varje moment tar rätt lång tid med så här stora diskar så händer inte så mycket  :)

 

Har kört en djupanalys av disken i Testdisk i alla fall och den lyckades hitta några förlorade Linuxpartitioner. Har ingen större koll på partitionerna och deras struktur då det var min Synology diskstation som skapade dem. Men en av partitionerna innehöll i alla fall en mappstruktur från Linux med /var /usr /bin osv. Men ingen partition startade från sektor 1 utan partitionen med mappstrukturen startade vid sektor 32 och fortsatte till sektor 65000.

 

Vågade inte försöka återskapa partitionen utan gör ytterligare en backup av filerna med Photorec först, sedan skall jag försöka klona disken med DD som fagerja tipsade om. Har använt lite Linux tidigare men känner mig inte jättehemma i Linuxmiljö så det blir spännande  :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen partition startar någonsin från första sektorn. Den första (logiska) cylindern är reserverad för bootloaderdata och partitionstabell. Så det är som det skall att partitionen startar från sektor 32. Partitionen du hittat är rootpartitionen /.

 

GPT partitionstabellen är minst 16 KiB och börjar på LBA1 (andra logiska blocket). LBA0 innehåller MBR så att BIOS-baserade datorer kan starta datorn.

http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu klonat min hårddisk med hjälp av systemrescue cd och DD och kört klonen i testdisk. Detta blev resultatet:

 

http://www.bild.me/bild.php?file=6744795testdiskresult.jpg

 

Partitionen MS Data - Listar hela den mappstruktur som fanns på disken innan partition table blev raderat.

 

Linux Swap

Linux Raid

P Linux Raid  

 

Dessa tre partitioner genererar bara texten: Support for this filesystem hasn´t been enable during compilation

 

Antar att det är partitionen MS Data som man skal försöka satsa på att rädda. Men hör partitionerna ihop på något sätt? Skulle ju kunna köra en trial and error och testa men en ny klon av hårddisken tar ca 2 dygn att skapa så det skulle bli en långsam process :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Synology använder Linux som OS så är de partitionerna intressantast. Eftersom partitionerna överlappar varandra så skulle jag för säkerhets skull klona den ena av partitionerna till en annan disk så att inga partitioner överlappar varandra. Partitionerna [md0] och [md1] är antagligen delar av linux mjukvaru-RAID. Den största partitionen [diskstation:2] är troligen den som innehåller datat som lagrats i Synologyn.

 

När du klonar en okänd partition så skapa först en likastor tom partition på mottagardisken. När du klonar skall du använda startvärdet, som anges av testdisk som parameter för skip. Värdet för parametern count skall vara size och värdet på bs blockstorleken, som troligen är angiven som 512 bytes block. 

Kommandot blir: dd if=/dev/sdX of=/dev/sdYz bs=512 skip=n count=m

De röda skall ersättas med de värden som gäller för dig.

 

I första hand är det partitionen MS Data eller [md0] som bör klonas då de ligger på samma ställe. Att klona en partition tar kortare tid än att klona hela disken. Partitionen som anges som swap innehåller inte användbart data (motsvarar Windows växlingsfil).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionstorlekarna är:

MS Data och [md0] c:a 2,37 GiB (överlappar varandra)

[md1] och swap 2 GiB (överlappar varandra)

[diskstation:2] 2790 GiB

 

Troligaste användning: [md0] = linux OS, swap = swap och [diskstation:2] = /home = användardata

 

Observera att Windows inte kan läsa linux-filsystem utan tredjepartsprogram. För att läsa under linux bör du först montera partitionen med mount.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...