Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätfiberkabel till villor?


PC Senior

Rekommendera Poster

Ett gäng Polacker sätter nu upp fiberkablar bland villorna, som jag lärt mig inte är lönsamt men kanske lönar sig med billig arbetskraft. Annars har jag bara sett det nära radhus eller flerfamiljshus och vet inte var priserna gäller nu, eller kan bli. Kan det vara lönsamt och bli vettiga priser?

Dessutom har jag för mig att nätet redan har problem, inte lokalt där fibrerna ligger, utan på större avstånd.
ADSL är inte problemen som är globala?

Mobilt är det absolut sämsta att lita på, vi har båda och uppringt i nödfall.   
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ämnet i denna tråd? vad är frågan?

 

Fiber är bra men givetvis krävs det kapacitet även där "din" fiber tar slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kollega som dragit in fiber i sin villa tidigare i år och det lär ju ha varit ett antal av grannarna som gjort det också, för annars hade ju inte leverantören varit intresserat av att gräva. Om man ska sälja villan kan det ge ett högre pris med fiber än med ADSL. Priserna för anslutning har gått ner under åren samtidigt som hastigheten har gått upp. Sen om det lönar sig för en viss familj beror ju på familjens vanor, telefon över internet kan bli billigare än att ringa på något annat sätt och samma sak med teven, men det beror ju helt på leverantörens prissättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Vad har nationaliteten på arbetskraften att göra med saken?

Dom var svåra att prata med.

 

Vad är ämnet i denna tråd? vad är frågan?

 

Fiber är bra men givetvis krävs det kapacitet även där "din" fiber tar slut.

Det med frågetecken.

Precis, det tar slut vid första stoppet.

 

Jag har en kollega som dragit in fiber i sin villa tidigare i år och det lär ju ha varit ett antal av grannarna som gjort det också, för annars hade ju inte leverantören varit intresserat av att gräva. Om man ska sälja villan kan det ge ett högre pris med fiber än med ADSL. Priserna för anslutning har gått ner under åren samtidigt som hastigheten har gått upp. Sen om det lönar sig för en viss familj beror ju på familjens vanor, telefon över internet kan bli billigare än att ringa på något annat sätt och samma sak med teven, men det beror ju helt på leverantörens prissättning.

IP-telefoni kan väl vara rätt dålig ibland jämfört med gamla tråden.

 

Pris nu 15-25000 för att få in kabeln och sedan

Bredbandstjänst Pris Villa

Bredband 10/10 299 kr/mån

Bredband 100/10 329 kr/mån

Bredband 100/100 399 kr/mån

Bredband 250/100 599 kr/mån

Bredband 500/100 699 kr/mån

Bredband 1000/100 999 kr/mån   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pris nu 15-25000 för att få in kabeln och sedan
Bredbandstjänst Pris Villa
Bredband 10/10 299 kr/mån
Bredband 100/10 329 kr/mån
Bredband 100/100 399 kr/mån
Bredband 250/100 599 kr/mån
Bredband 500/100 699 kr/mån
Bredband 1000/100 999 kr/mån

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 

Viss del av installationskostnaden berättigar till rotavdrag .På det ställe jag är något insatt i påstods att delen som berättigar till rotavdrag är kraftigt överskattad av leverantören

 

LARSAS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh det där var ganska höga priser. Jag rekommenderar villorna att gå samma i samfällighet och teckna gruppavtal, då kan man komma undan billigare.

 

ADSL - den tekniken har begränsningar.

Den enkla - alla i området där jag bor, alla telebakblar, samlas ihop till en enda tjock kabelbunt som går gemensamt upp till telestationen cirka 500 meter bort. En telekabel består av en oskärmad enkelledare, dvs alla kablar tillsammans fungerar som en lång antenn.

Att alla är en del av samma antenn ger att det över denna kabeln finns en klar begränsning i överföringskapacitet, alla här måste dela på den kapacitet som finns.

 

Andra problemet är att vi är ganska få som bara har 500 meter till telestationen.

 

Så jo, den sista kilometern till kunden är problematisk, må så vara 4G eller ADSL.

 


Viss del av installationskostnaden berättigar till rotavdrag .På det ställe jag är något insatt i påstods att delen som berättigar till rotavdrag är kraftigt överskattad av leverantören

Räknade på det på den installation som sker hemmavid. Ganska kraftigt subventionerad från operatör redan så slutsumman är ganska låg per fastighet.

Trots detta, om jag räknar på den tid som är berättigad till ROT-avdrag, dvs enbart det arbete som sker direkt på tomten och i fastigheten, utgör den summan cirka 3-5% av hela kostnaden.

 

3-5% som kan användas för rot.

En droppe i havet.

Om installationen kostar 10 000 ger det alltså möjlighet till ett snittavdrag per fastighet på 300-500 kr.

Kanske lite lågt räknat, kanske kan stiga upp mot en tusenlapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh det där var ganska höga priser. .

Att alla är en del av samma antenn ger att det över denna kabeln finns en klar begränsning i överföringskapacitet, alla här måste dela på den kapacitet som finns.

 

Andra problemet är att vi är ganska få som bara har 500 meter till telestationen.

 

Så jo, den sista kilometern till kunden är problematisk, må så vara 4G eller ADSL.

 

Räknade på det på den installation som sker hemmavid. Ganska kraftigt subventionerad från operatör redan så slutsumman är ganska låg per fastighet.

Trots detta, om jag räknar på den tid som är berättigad till ROT-avdrag, dvs enbart det arbete som sker direkt på tomten och i fastigheten, utgör den summan cirka 3-5% av hela kostnaden.

 

3-5% som kan användas för rot.

En droppe i havet.

Om installationen kostar 10 000 ger det alltså möjlighet till ett snittavdrag per fastighet på 300-500 kr.

Kanske lite lågt räknat, kanske kan stiga upp mot en tusenlapp.

  I det fall jag känner til,l ett villaområde i nordvästra Stockholm gruppbebyggelse så är kostnaden per fastighet 20 till 25tusen kronor och leverantören uppger att rotavdraget reducerar kostnaden med ca 10000 kronor.Det grundar sig kanske på en överskattning av

den rotavdragsberättigade delen.Det är ju i och för sig en del jobb med att få kabeln från anslutningspunkten i tomtgränsen till modemet i huset och allt installerat i huset ,20000 kr för detta är nog högt,men överstiger 3-5 % av totalkostnaden.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda de kan dra av är kostnaden för arbetet på tomten. Enbart det. Inte grävande utanför tomten.

 

Säg att det tar fem timmar för en gubbe att gräva sig fram på tomten, säg en timkostnad om 500 kr (?)

Ger 2 500 kr i arbetskostnad.

Vilket är den summa och enbart den summa som får användas vid rotavdrag,dvs maximalt avdrag på 1 250 kr.

har nog räknat lite fel ovan inser jag men det är fortfarande en liten del av arbetet som sker på tomten. Maskinkostnad, kabelkostnad, allt arbete utanför tomten får inte dras av i ROT.

 

Jag tror vi är överens, 10 000 kr i rotavdrag är orimligt i de allra flesta fallen.

Om jag minns rätt har Skatteverket redan slagit ned på bolag med dessa kalkyler, sagt att de inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! De gräver inte idag. De använder en liten apparat som de kallar för "mullvad" den borrar sig fram på inställt djup och sedan lägger de in ett rör och fiberkabeln i röret.

Så gjorde de hos mig och de gick in i Telias kopplingsskåp satte ett skåp framför luckan jag hade i väggen sedan drogs fiberkabeln i vp-röret där telekabeln ligger den är ju fri från elledningar. Hur smärtfritt som helst tog inte lång stund det enda som hörde var lite dämpat brummande från underjorden när mullvaden borrade sig fram under buskar- och träd-rötter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst visst, de har använt en maskin här med för att skapa rännan där kabeln ska gå i kanske 85% av sträckningen. Inne på en del tomter och där de fått vara lite varsamma har de fått ta till spaden.

 

Enda maskinen tillför är att det går lite snabbare, det blir färre mantimmar och därmed än mindre grund för rot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...