Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av simkort - försämrad surf över allt


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Inför semestern behövde jag en ny telefon och en vän/arbetskamrat erbjöd mig att ta över hans gamla Sony Ericsson J105i. OK, det var ingen modern sak men den fungerade bra och jag tyckte den var ganska behändig. Telefonen var olåst så jag kunde bara stoppa i mitt telia simkort (abonnemang) och börja använda den. Eftersom internettrafik inte ingick i mitt abonnemang (satt tidigare med en Nokia 6610) så fick jag ändra i avtalet. Därefter åkte jag på semester i södra europa och all trafik, såväl data som tele, fungerade utmärkt. I samband med att jag justerade avtalet blev jag informerad om att att jag behövde ett nytt simkort och det stoppade jag i så fort jag kom hem från resan. Sedan dess har jag bara haft problem med telefonen. Min telefon har olika symboler och olika färg på staplarna:

 

Blå staplar - Bra täckning

Gula staplar - Dålig täckning

Röda staplar - Usel täckning

 

Idealet är när staplarna är blå och då ska det stå G längst till vänster samt ett H till höger. Då har jag 3G. Sedan jag bytte simkort är det dock ytterst sällsynt att jag får 3G och det spelar ingen roll om jag befinner mig ute på landet eller inne i en stad. Telefonen går att ställa in på 3G men den stannar aldrig där. Har X antal gånger kontaktat Felia, förlåt, Telia men varje gång får jag olika besked. Allt de erbjuder är uppdateringar men det hjälper inte. Problemet kvarstår. Jag vill få en lösning på detta problem annars byter jag operatör. Har man ett mobilt nät får man ta ansvar för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har för länge sedan haft ett liknande fenomen på min dåvarande telefon och det visade sig då bero på felande sim-kort.

Efter byte så fungerade allting.

 

Du skulle kunna börja med att stänga av telefonen, ur med batteriet, ta ur sim-kortet och kontrollera ev. skador, om sim-kortet är böjt (skall vara plant), sprickor i sim-kortet (använd lupp/förstoringsglas) eller annat onormalt på sim-kortets kontakter som orsakar dålig elektrisk kontakt och rengör dessa.

 

Sedan innan du sätter tillbaks kortet kontrollera (om möjligt) att inte kontaktpinnarna i telefonen för sim-kortet ser skadade ut eller snedvridna vilket då medför att det blir dålig kontakt.

 

Jag har också varit med om på ytterligare en annan gammal telefon och där sim-kortet satt direkt under batteriet på en Ericsson T28 T39.

När jag pressade med fingrarna på batteriet underifrån så trycktes även sim-kortet in mot kontaktpinnarna i telefonen och det fungerade.

Då tog jag ett litet hopvikt papper som jag placerade mellan sim-kortet och batteriet så sim-kortet trycktes mot kontaktpinnarna - sedan var det inga problem.

 

Blir det ingen skillnad eller inte hittar något fel, så kanske du har någon bekant med Telia sim-kort som du kan testa, bara för att försöka avgöra om det verkligen är sim-kortet som är boven i dramat.

 

Prova sim-kortet i en annan telefon och fungerar det då, så kan det vara fel på själva telefonen, glappkontakt någonstans, särskilt mellan den del där telefonens inbyggda antenn ansluts internt - det har jag också varit med om på en annan telefon (spricka i lödfog).

Då är det service på telefonen som gäller, ifall du inte själv klarar att öppna den och åtgärda dylikt.

 

Mvh

 

[Edit]

Normalt sett så går den ned från 3G till lägre ju sämre mottagningsförhållanden det är.

Är du på en plats där du vet att det brukar vara bra mottagningsförhållanden?

Kanske också testa telefonen på olika platser och helst utomhus.

 

Här är svenska manualen (om du inte redan har denna), programvara och annat. Telefonen kallas också för Sony Ericsson Naite http://www.sonymobil...t/phones/naite/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockade ut sim-kortet idag men kunde inte upptäcka några fel på det. Hade tyvärr inget förstoringsglas men det såg OK ut. Det verkar heller inte vara några skador på telefonen. Ja, sim-kortet sitter under batteriet (bakom displayen så att säga) men det blev ingen förändring trots att jag höll direkt på batteriet. Får forska lite mer i ämnet och kanske låna ett annat sim-kort.

 

Har just misstänkt att det är kortet som felar men det som stör mig är Telias kundtjänst och dess inställning. Varje gång jag ringer får jag olika besked. Senast under fredagen var jag i kontakt med dem och killen påpekade då att det kunde vara just sim-kortet som var felaktigt. "Jaha, kan jag få ett nytt?" undrade jag men det gick tydligen inte. "Vänta, vi provar med en uppdatering. Kan du hålla telefonen avstängd i 10 minuter?". Jaha, vad nu då? Vad hände nu? Kunde jag få ett nytt kort eller ej? Ja, jag stängde av telefonen men jag tror inte att det blev någon uppdatering gjord. Skulle helst vilja återaktivera mitt gamla kort men vet inte om det går. Har fått olika beked om det också.

 

Har under dagen också försökt att söka mobilnät. Det gör säkert ingen nytta men bara för att pröva något. Just nu får jag fram 3 olika:

 

Telia, S 24 och 3G Sweden. De sista 2 har en ø markering på sig och det står "endast nödsamtal" om man väljer dem. När jag befinner mig på annan ort kan jag under gynnsamma förhållanden få upp ett 4:e alternativ, Telia 3G. Men det går inte på hemorten. Just "hemmavid" har det alltid varit lite si och sådär med täckningen. Dock var det här jag upptäckta och först provade mobilt internet, då med det gamla sim-kortet (osäker på vilket år det tillverkades men det är märkt "Telia mobitel" så det är ett antal år sedan). Med det kortet kunde jag sitta på en stubbe i skogen och få godkänt internet. Med det nya kortet är nätåtkomsten ytterst sporadisk såväl inom som utomhus, nära och en bit från hemmet.

 

Som tidigare nämt spelar det ingen roll om jag befinner mig på hemorten eller i den stad jag arbetar (det är några mil emellan). När jag är i staden går det jättebra att använda mobilt internet mellan 6:30 och någon timme framåt. Sedan blir allt chansartat. När det är som värst blir det "kommunikationsfel" mest hela tiden. Texten säger: "Kontakta operatören" men det har jag (som noterat) inte så mycket för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet kan du ju testa med detta sim i en annan telefon om samma sak händer i den.

 

Det går inte att återaktivera ett stängt sim kort, det är då förbrukat.

 

Ibland har man otur med ett simkort med sämre kvalité.

 

Annars är det ju bara att kontakta Telia igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man i en Teliabutik direkt kan få ett nytt SIM-kort om det man har är trasigt (fysiskt).

Vet inte om detta kostar något men det är då kanske 50-100 kr.

 

Kanske är det värt de pengarna (som alternativ till att lägga ner tid med att få Telia att själva fatta detta) om man "råkar" bryta sönder kortet precis utanför butiken?

 

Kvarstår problemet så har man förlorat dessa pengar men då vet man ju att det förmodligen inte var fel på kortet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är ju, som jag tidigare skrev, att testa kortet i en annan telefon och även att testa ett annat sim-kort från någon bekant/arbetskollega i problemmobilen - om man har möjlighet.

 

För att på så sätt försöka ringa in var problemet ligger.

 

Mvh ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så, då har jag då skaffat en ny mobiltelefon. Varför? Jo, den gamla gick sönder. Tittade lite närmare på simkorts kontakten och eftersom jag trodde att det var dålig kontakt där försökte jag böja till de små stiften. Resultat: 1 stift gick av och nu fungerar den inte. Får ändå laga detta fel så småningom eftersom jag nu inte kommer in i telefonen för att hämta filer eller kontrollera telefonboken.

 

I vilket fall som helst så letade jag på nätet och fann en E-butik som heter Swedphone http://swedphone.com/index.php?route=common/home . Där beställde jag en ny (begagnad) telefon av samma modell och den fungerar bra. Har inte hunnit testa den på så många olika platser ännu men justr nu känner jag mig nöjd. Får testa ordentligt längre fram.

 

Den stora frågan är dock hur jag ska göra för att "bryta mig in i" den gamla telefonen. Finns det någon kunnig därute som för billig peng skulle kunna tänka sig att reparera min gamla telefon? Eller finns det något annat sätt? Som det är nu kan jag bara titta på intro filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,
Kul att det fungerade till sist, nåja i huvudsak då efter vårt PM:ande. :)

Jag har en tänkbar lösning på ditt dilemma; eftersom nu den gamla skall kasseras och du endast vill ha tillfällig kontakt med sim-kortets kontakter för att kunna få igång mobilen, rätt?
 

Dessa kontaktstift i telefonen är guldpläterade och försiktig måste man vara utan att få för mycket värmespridning ned genom dessa till elektroniken under, så denna skadas alt. att lödfogarna smälter.

 

Det går ändå med hjälp av lödkolv, måste vara inställningsbar så tempen kan ökas/minskas i lödspetsen lagomt.

1.  Smala, enkeltrådiga isolerade trådar c:a 10cm långa
Skalas c:a 3mm i varje ände

 

2.  köp ett kontantkort.

 

3. Löd fast varje ände på telefonens simkontakter och eftersom dessa är guldpläterade så väter det bra. Ingen övervärme, bara precis att du får fast trådänden på varje stift.

 

4. Löd fast andra änden i kontantkortets kontakter, även där försiktig med värmen.

 

5. Klappa in batteriet över dom smala trådarna så dessa hänger utanför.

 

6. Starta upp telefonen och för över allt till det nya simkortet.

 

7. Använd lödfläta tillsammans med lödkolven och försiktigt löd bort trådarna från sim-kortet

 

8. Stoppa in kontant-simkortet i den nya telefonen och tanka över det du skall ha

 

9. Kasta bort kontantkortet.

 

10. Skratta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack så mycket för den detaljerade guiden.

 

Dessvärre kunde jag inte använda den eftersom jag har för dåliga verktyg. Min lödkolv är för stor och går inte att reglera värmen på och dessutom är jag för mycket "grovsmed" för att ro iland en sådan operation. Byte av kondningar i datorskärmar har jag försökt mig på och klarat av men det här är för smått.

 

Fann dock en medlemm på ett annat forum (EF) som bytte kontakten och nu kommer jag in i telefonen igen. Flyttade över foton/bilder till datorn via USB men jag kom inte på hur jag skulle få över ringsignalerna (min Ubuntu dator visar bara mp3 filer skapade i ett enda program och ringsignalerna syntes inte). Den nya telefonen ville inte heller visa filerna men jag "lekte" lite och kom på att jag kunde upprätta en förbindelse via bluetooth. Skitbra! Bara att upprätta förbindelsen och skicka över filerna en och en. Så nu är det bra igen. Och jag lärde mig något nytt på kuppen.

 

Huvudproblemet, försämrad surf, kvarstår dock och jag tror att det är operatörs bundet. Överväger att byta till 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...