Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur bra är Mobilt Bredband?


Syster

Rekommendera Poster

Jag har precis flyttat in i en ny bostad och fick förklarat att alla i hela bostadsrättsföreningen ska ha samma bredbandsleverantör för mer förmånliga priser osv. Efter fyra dagar av att ha försökt få internet att fungera i mer än några timmar åt gången och inte lyckats har jag börjat fundera på mobilt bredband.

 

Jag känner tyvärr ingen som använder mobilt bredband i större utsträckning, så jag vänder mig till er för råd och hjälp.

 

I grund och botten behöver jag ett internet som klarar av streaming av musik och film (spotify och netflix) och som helst klarar av att ladda ner DLC och programuppdateringar till spelkonsoler när det krävs (vilket iofs inte är ofta, men jag skulle gärna vilja att det finns som möjlighet).

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra mobilt bredband fungerar beror helt på hur bra täckning det är i lägenheten. Det gäller att ha ett abonnemang som tillåter tillräckligt mycket trafik också.

 

Har du varit i kontakt med företaget som levererar bredband till föreningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra mobilt bredband fungerar beror helt på hur bra täckning det är i lägenheten. Det gäller att ha ett abonnemang som tillåter tillräckligt mycket trafik också.

 

Har du varit i kontakt med företaget som levererar bredband till föreningen?

 

Min mobil och dess bredband truckar på utan problem, om det hjälper? Jag bor i en storstad, och har kollat in en hel del tester, täckningen ska inte vara något större problem. Jag är väl mer bekymrad över att det finns en trafikgräns, och vet inte riktigt hur mycket jag skulle behöva.

 

Jag har varit i kontakt med företaget ett antal gånger. Internet fungerar stötvis, trådlöst internet ännu mer sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte alla företag som har trafikgräns men jag är inte insatt. Storstad är betyder nödvändigtvis inte att man har bra mobiltäckning för jag läste nyligen om ett nybyggt bostadsområden centralt i Stockholm där de boende knappt vid kunde prata i mobilen inne utan fick stå precis vid ett fönster eller ute på balkongen.

 

Du kan ju höra med någon i styrelsen också, de känner kanske till om det är fler som har problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om vad operatörerna lovar i sin reklam, så finns det normalt alltid ett tak i alla mobila bredband.

 

Oavsett vilken operatör det är, så kan det vara skillnad i mottagning och hur snabbt det går, kan gå upp och ner, precis som mottagningen för en vanlig mobil kan svänga lite upp och ner, storstad eller inte.

 

Svårt att säga vilken operatör som är stabilast?

 

Man måste nästan kunna pröva sig fram, men det är svårt att testa alla operatörer, kan ju ta tid, om man måste vänta någon/några månader för varje test.

 

Men det vore väl bättre att kolla med din förening och försöka vara med om att dom/styrelsen för föreningen ska få ordning på grundproblemet med det fasta bredbandet, dom har ju skrivit ett avtal med operatören, som då måste se till så bredbandet fungerar enligt skrivet avtal.

 

Du kommer ju ändå att få vara med och betala för detta fasta bredband i din hyra/månadskostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen!

 

Jag köpte ett kontant mobilt bredband så länge, och har bestämt mig för att jaga de som har hand om mitt fasta internet lite längre. Jag har pratat med styrelsen, ingen annan i huset har problem men jag har bytt ut router tre gånger och testat med två olika datorer, konsoler och mobiler, jag får bara igång internet i några timmar eller ibland minuter innan det lägger av. Det som gjorde att jag skapade tråden var att alla jag pratade med skickade mig till olika ställen och skyller allihopa på varandra för att någonting inte funkar men ingen vet riktigt vad.

 

Men ni har rätt och jag ber om ursäkt för mitt utspel, men hela situationen är något frustrerande, det bästa skulle nog vara att helt enkelt se till så att det fasta bredbandet fungerar. Nu är det bara att sätta sig i telefonkö igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har två bostäder så är mobilt den givna lösningen för mig. Då jag tog abbonemanget för tre år sedan var jag helnöjd. Ingen datamängdsbegränsning eftersom jag tittade mycket på strömmat material. De senaste två somrarna har det varit trögt, trögt, trögt! Speciellt härute i roslagen med mycket folk i stugor och båtar. Borde lätta nu efter semestrarna. Jag har rätt långt till 'min' mast men eftersom jag på udda tider, och dessemellan ibland, har fullt godkänd bandbredd så är det inget fel på täckningen. Jag misstänker att allt surfande i smartphones har tagit bredbandsoperatörerna med överraskning. Hoppas man bygger ut med fart för så här vill jag inte ha det. Det handlar alltså inte om täckning, ej heller om datamängdsbegränsning utan om ren och skär kapacitetsbrist. Blir det inte bättre byter jag ner mig till 'smalband' eftersom jag ändå inte får valuta för mer just nu!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...