Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W8 Hjälp


DumBurken

Rekommendera Poster

Hallå i lådan :)

 

Har köpt en ny dator med bra prestanda. Tyvärr så är det w8. Har tidigare gillat windows men nu vet e fan :)

Satt som en fågelholk efter uppstart. Var är startknappen och hur hittar jag inställningar och program. Hur kan man göra ett op så jäkla korkat. Nu hittade jag ett program som heter Classic Shell set up som förvandlade w8 till att se ut och fungera ungefär som 7:an.

 

Har installerat ett par program som inte varit kompatibla med 8:an och vilken jäkla oreda det har ställt till. Ligger i startgroparna för att kasta bort åttan och lägga in 7:an som jag gillar mycket bättre. Tror ni det fungerar att bara byta ut operativsystemet. Jag tänker då på drivrutiner mm. Har också det nya bioset. Kan det bli stora problem tror ni?

 

En annan sak är att jag kan inte få klockan till att gå rätt. Alla inställningar ser rätt ut men den ändrar sig själv titt som tätt och går en timme för sakta. Retfullt om jag nu blir tvungen att behålla åttan.

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå i lådan :)

 

Har köpt en ny dator med bra prestanda. Tyvärr så är det w8. Har tidigare gillat windows men nu vet e fan :)

Satt som en fågelholk efter uppstart. Var är startknappen och hur hittar jag inställningar och program. Hur kan man göra ett op så jäkla korkat. Nu hittade jag ett program som heter Classic Shell set up som förvandlade w8 till att se ut och fungera ungefär som 7:an.

 

Har installerat ett par program som inte varit kompatibla med 8:an och vilken jäkla oreda det har ställt till. Ligger i startgroparna för att kasta bort åttan och lägga in 7:an som jag gillar mycket bättre. Tror ni det fungerar att bara byta ut operativsystemet. Jag tänker då på drivrutiner mm. Har också det nya bioset. Kan det bli stora problem tror ni?

 

En annan sak är att jag kan inte få klockan till att gå rätt. Alla inställningar ser rätt ut men den ändrar sig själv titt som tätt och går en timme för sakta. Retfullt om jag nu blir tvungen att behålla åttan.

//Lars

 

Hej på dig själv.

Välkommen till fågelholkarnas klubb. Inhandlade själv en ny dator för ca 1 mån. sedan med windows 8 installerat. Ångrade mig som tusan, men det var då för sent. Vad göra? Nu sitter man här med windows 8 och får göra det bästa av det hela, nämnligen ta reda på hur detta nya fungerar. Kan tyvärr inte hjälpa dig med problemen du beskriver, men det finns en bra bok som jag köp och kan rekommendera. Den heter Windows 8 Helt Enkelt och går att beställa från ex. adlibris.com, eller annan nätbutik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå i lådan :)

 

Har köpt en ny dator med bra prestanda. Tyvärr så är det w8. Har tidigare gillat windows men nu vet e fan :)

Satt som en fågelholk efter uppstart. Var är startknappen och hur hittar jag inställningar och program. Hur kan man göra ett op så jäkla korkat. Nu hittade jag ett program som heter Classic Shell set up som förvandlade w8 till att se ut och fungera ungefär som 7:an.

 

Har installerat ett par program som inte varit kompatibla med 8:an och vilken jäkla oreda det har ställt till. Ligger i startgroparna för att kasta bort åttan och lägga in 7:an som jag gillar mycket bättre. Tror ni det fungerar att bara byta ut operativsystemet. Jag tänker då på drivrutiner mm. Har också det nya bioset. Kan det bli stora problem tror ni?

 

En annan sak är att jag kan inte få klockan till att gå rätt. Alla inställningar ser rätt ut men den ändrar sig själv titt som tätt och går en timme för sakta. Retfullt om jag nu blir tvungen att behålla åttan.

//Lars

Hej!

 

Har du sett tråden med Tips & Trix för Windows 8?

Där finns det en hel del länkar till nyttiga sidor för att komma igång med Windows 8. Det verkar som att det kan ta ett par veckor att komma överens med Windows 8 men sedan verkar folk nöjda.

 

Det kan gå att installera Windows 7, men visst händer det att folk får problem och det blir en del extra steg med det nya bioset har jag förstått.

 

Kan det vara någon markering angående sommmartid som är fel eftersom det är just en timme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :) Skall ge 8:an en chans till. Beträffande klockan så fattar jag ingenting för allt ser rätt ut i inställningarna. Stängde av att den skall synka automatiskt så får jag se vad det ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Testa att sätt på automatisk tidssynkning, men byt tidsserver,

 

Se denna tråd där TS också haft samma fenomen med en timmes fel, men där var det Linux som ställde till det för Windows 8, men det finns ändå tips där du kan testa bla. inlägg #2 och #7

 

För övrigt; har du kört Windows Update och installerat alla uppdateringarna och därefter startat om datorn?

Någon av uppdateringarna handlar om sommartid.

 

http://windows.micro...dows-update-faq

Söka efter uppdateringar

  1. Öppna Windows Update på Kontrollpanelen genom att svepa in från skärmens högerkant, trycka på Sök (eller genom att peka i det övre högra hörnet av skärmen, flytta pekaren nedåt och sedan klicka på Sök om du använder en mus), skriva Windows Update i sökrutan, trycka eller klicka på Inställningar och sedan på Installera valfria uppdateringar.
  2. Tryck eller klicka på Sök efter uppdateringar i den vänstra rutan och vänta sedan tills Windows söker efter de senaste uppdateringarna för datorn.
  3. Tryck eller klicka på Installera uppdateringar om det finns några uppdateringar.
     
    Läs igenom och godkänn licensvillkoren och tryck eller klicka sedan på Slutför om du behöver göra det. 1f9463c2-c968-47bf-9b4d-939c5d1af477_70.jpg Du kan behöva uppge ett administratörslösenord eller bekräfta ditt val.
     
     
    Obs!
    • Du kanske måste starta om datorn för att kunna slutföra installationen av en del uppdateringar. Spara och stäng alla filer och program innan du startar om så att du inte förlorar något.

Normalt sett så har man detta inställt på automatik http://windows.micro...s-update#1TC=t1

men ibland är det bra att söka efter uppdateringarna manuellt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...