Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Justera bildposition för skrivbordsbakgrund


Hoverbover

Rekommendera Poster

Hoverbover

Hej!

 

Jag högerklickade en bild , valde som skrivbordsbakgrund, och nu är den där, men den är beskuren.

 

Högerklickar man på skrivbordet och väljer "anpassa" så kommer man till "anpassning", och där kan man gå in på "skrivbordets bakgrund". Då kommer man till "välj skrivbordsbakgrund".

 

Längst ner finns alternativ för "bildposition", där man kan välja "fyll", "anpassa", "dra ut", "sida vid sida", "center". Nu kommer problemet: Ändrar man på de värdena och trycker "spara ändringarna" så händer absolut ingenting. Tex om jag väljer "center" så borde bilden visas i originalstorlek på skärmen.

 

Är det här en fånig bugg i windows 8?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det kan ibland bero på vilket filformat du använder för bilden, vissa (jpg, png) kan inte justeras. Om du vill fortsätta använda filformatet verkar rekommendationen vara att göra om bildstorleken i något bildhanteringsprogram till en som matchar skrivbordets storlek. Annars att använda något bildhanteringsprogram för att spara bilden i något annat format (bmp är det klassiska formatet för skrivbordsbakgrunder).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste formatet idag är 1920x1200 och jpg. Det är det format microsoft har på sina egna bakgrundsbilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag använder egen bild med helt annan storlek utan några problem, mer åt 4:3 hållet (4000x3000 bildpunkter), men dessa blir naturligtvis beskurna när man väljer att fylla en 1920x1080 (16:9) bildskärm.

 

Och .jpg

 

Bildposition: Dra ut

Det beror på vilken typ av bildskärm samt typ av bild om man vill att den skall fylla hela rutan tex. Jag föredrar Dra ut istället för Fyll.

Där får man själv prova sig fram vad som passar en bäst.

 

Varför det inte fungerar för dig är lite svårt att svara på.

Hur stor är bilden bredd och höjd i bildpunkter räknat om du högerklickar på bilden välj Egenskaper och fliken information?

 

[Edit] Och vad har du för grafikkort?

Har du installerat nya grafikkortsdrivrutiner från grafiktillverkaren eller från datortillverkaren om det är en laptop?

Så det inte är en begränsning där ifall du endast använder Windows inbyggda standard VGA grafikdrivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoverbover

Hej!

 

Det kan ibland bero på vilket filformat du använder för bilden, vissa (jpg, png) kan inte justeras.

 

Jaha, är det så det är. Man tycker ju att jpg borde vara justerbart... på XP var det inga problem....

 

Jag minns att det har dykt upp positioneringsalternativ när man väljer "använd som skrivbordsbakgrund". Men det gäller nog alltså bara om det är "rätt" filformat (typ bmp).

 

Varför det inte fungerar för dig är lite svårt att svara på.

Hur stor är bilden bredd och höjd i bildpunkter räknat om du högerklickar på bilden välj Egenskaper och fliken information?

 

[Edit] Och vad har du för grafikkort?

Har du installerat nya grafikkortsdrivrutiner från grafiktillverkaren eller från datortillverkaren om det är en laptop?

Så det inte är en begränsning där ifall du endast använder Windows inbyggda standard VGA grafikdrivrutin.

 

Bilden var 830x530. Skärmens upplösning är 1920x1080.

 

Jag har GeforceGT 620, version 305.29 . Bra idé att kolla drivrutinen, vet inte om det är den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, är det så det är. Man tycker ju att jpg borde vara justerbart... på XP var det inga problem....
Det är vad jag hittade när jag googlade, men det verkar ju ha fungerat för Flyfisherman med jpg.

 

Blir det inte väldigt pixligt att visa bilden ca 4 gånger större än vad den är. Pröva med att förstora den i något bildhanteringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoverbover

Jo, det blir lite pixligt...men det sämsta är att bilden croppas. Hade den visats i maximal storlek utan crop så hade det blivit svart på höger och vänsterkanten. Annars hade jag kunnat tänka mig att visa den i originalstorlek, som en ruta mitt på skrivbordet. Kanske inte heller så snyggt, men man vill ju att det ska vara möjligt.

 

Men man kan förstås göra en svart bakgrund i ett bildprogram och placera bilden mitt i, och spara som en bild. Men så desperat är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...