Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att köpa stationär eller bärbar?


kiwi01

Rekommendera Poster

Eftersom jag har problem med min rätt ålderstigna dator börjar det bli dags att överväga köp av en ny.

Men vilken sort ska jag ha, en stationär eller bärbar? Har svårt att komma fram till ett beslut.

En bärbar tar ju mindre plats, kan användas sittande i soffan – kanske kan jag titta på film i sängen eller läsa den digitala upplagan av morgontidningen när budet har glömt bort mig.

 

Å andra sidan skriver och skickar jag en hel del worddokument och jag föreställer mig att det är bekvämare med en stationär dator.

 

Spel är absolut inget för mig, jag är på nätet varje dag, ”allt” finns ju som bekant där, ev vill ja börja titta på film om datorn har rätt kapacitet, och som sagt skriva brev och andra dokument.

 

Hur får jag acces till internet med en bärbar? Jag har haft bredband från Comhem i många år och det moden jag fick för två år sedan (som även funkar för telefoni) sägs enligt handboken kunna fungera även utan kabel , även om jag inte har provat det – det kändes enklast att sticka kontakten i det nya modemet bara och på den vägen är det.

Så skulle detta modem även funka för en bärbar dator?

 

Jag tror att alla nya datorer är på 64 bitar (eller vad det ny heter) medan min gamla är på 32. Kommer jag att kunna använda/läsa mina gamla sparade filer/dokument i den nya datorn?

 

Och till sist, eftersom jag har Dell så var det naturligt för mig att kika på Dells sajt. Jag fann ingenting om datorerna innehöll officepaket, word eller liknande. Finns inte sådant längre?

 

Nu vore jag naturligtvis tacksam för tips och råd mm angående ovanstående. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BoEriksson

Alltid när man vill ha tips om datorköp, så är det bra att veta vad den får kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en bärbar kan man enkelt ansluta extern skärm, tangentbord och mus. Och nätverkskabel.

Då får man den stationära datorns fördelar samtidigt som man bara kan ta med sig den bärbara och nyttja just dessa egenskaper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bo, jag kan inte idag ange vad datorn får kosta,men helst inte över tiotusen.

 

Hej Mikael, det var bra att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I valet mellan en bärbar eller stationär kan jag ge följande råd:

En bärbar kan mycket väl ersätta en stationär dator med de behov du beskriver, dessutom får du de fördelar du själv räknat upp om du utnyttjar ditt modems trådlösa funktion (WiFi). Det man bör tänka på särskilt om man är äldre än 35 år är att välja en bärbar med tillräckligt stor skärm för att inte anstränga ögonen för mycket. 17" tum är att föredra för en bärbar men urvalet är då mindre än för 15" som kanske är den vanligaste varianten på skärmstorlek för bärbara datorer. Om priset avgör valet till 15" så kan du välja till en större skärm, kanske 24", för den fasta arbettsplatsen där du förmodligen kommer att arbeta mest. Anslut den större skärmen med HDMI kabel. Med HDMI-kabel kan du dessutom ansluta den till din TV. Har man foto som hobby kanske man skall välja en dator med full HD-grafik men priset rusar då iväg.

 

Själv sitter jag med en 3 år gammal bärbar 32-bit 17" och med en extra skärm på kontorsplatsen. Skärmupplösningen är 1920 x 1080 (full HD) men för text-arbete och liknande använder jag 1600 x 900. Alltför mycket pratas det om tekniska specifikationer (unga säljare) medan man totalt glömmer ergonomiska aspekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller ergonomi och pris är en stationär bättre. En bärbar kostar mer än en stationär med samma prestanda även utan extern skärm och tangentbord. En bärbar går inte lika lätt att uppgradera. Men om du har behov att kunna ta med dig datorn så är en bärbar/släpbar att föredra. Kabelanslutining är att föredra framom wi-fi där det går lätt att ordna. En bärbar med 17" skärm är redan så stor och tung att man inte gärna tar den med sig. Men kan vara en bra lösning om man sällan har behov att ta den med sig men ändå har behov av att ibland kunna ta datorn med sig. Min fru har en 15" bärbar och hon tyckte att den var för stor och tung när vi hade den med till Madeira förra hösten. Tidigare har vi haft min netbook (10") med på resor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om en bärbar Mac?

//eforum.idg.se/topic/341606-overtala-mig-att-inte-kopa-mac/page__p__1608172#entry1608172

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DellLyssnar

Hej kiwi01

 

Du har sendt mig en besked i privat, og bedt mig komme med lidt tanker til denne tråd.

 

Udfra dine behov, så ville du sagtens kunne gå efter en bærbar. Jeg er ikke enig i, at 15" er for lille til folk over 35 år, da det er hårdt for øjnene. Jeg er bekendt med flere som er betydelig ældre, der har stor glæde af 15". Har man derimod i forvejen et problem med øjnene, så er det naturligvis en anden sag.

 

Fordelen ved en bærbar er at du kan tage den med rundt i huset, som det passer dig, samt i tog, bus etc., hvis du foretrækker dette. En stationær, er som andre skriver ofte en smule billigere, og du kan dermed få en kraftigere maskine for pengene. Dog med dine behov, er det ikke nødvendigt med de helt store krav til f.eks. grafikkort.

Derfor vil jeg mene, at du skal gøre op med dig selv, hvor meget mobilitet betyder for dig, og tage valget udfra det.

De fleste af vores maskiner, har ved køb/konfiguration mulighed for tilvalg af Officepakken.

Med hensyn til Wifi, kan du læse lidt nærmere omkring hvordan du sætter det op, i denne guide: http://www.dell.com/support/troubleshooting/se/sv/rc1077943/KCS/KcsArticles/ArticleView?docid=266342_DA

 

Lad mig endelig vide, om du har flere spørgsmål, så skal jeg se om jeg kan være behjælpelig.

 

Hav en god dag.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Dell | Social Media &Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns ju surfplattorna också, men de är väl mera ett komplement till en stationär, eller?

Vad kan man göra med en surfplatta, mer en traditionellt surfande? Jag antar att man kan installera bankID mm även på en sådan. Men inte skriva dokument, eller hur?

 

Vad har ni andra för grejer hemma och vad kommer till nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tangentbord som man kan ansluta till en surfplatta när man ska skriva mycket: http://www.mobil.se/6-tangentbord-for-mobilen-och-surfplattan-1.518214.html

Jag har ingen surfplatta, men det varierar ju väldigt mycket hur kraftfulla de är och vilket operativsystem de har (Windows, Android mm), så när det gäller internetbank är det nog bäst att kolla upp vad ens bank stödjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...