Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ställa in 24hz på datorn


Diger

Rekommendera Poster

Hej! Jag vet inte om jag är i rätt forum för frågan, peka gärna i rätt riktning om jag postat galet.

 

Jag har köpt en liten dator (http://www.fujitsu.c...d/esprimo-q510/) för att ha inkopplad i TV:n och se film på. När jag kollar 720p-filmer "rycker" bilden, särskilt när saker rör sig från ena änden av bilden till andra. Efter att ha googlat runt lite verkar felet vara att datorer är inställda på 60hz refresh rate, medan film använder 24hz och detta orsakar problemet.

 

Videokortet (Intel HD Graphics 2000) går att ställa in både med nån "Intel Graphics and Media Control Panel" och genom att högerklicka på skrivbordet och välja "Skärmupplösning". Via "Graphics and Media Control Panel" kan jag inte välja 24 hz, bara 50, 59 och 60. Genom "Skärmupplösning" går det att välja 25hz, men det gör ingen skillnad så jag antar att inställningarna i "Intel Graphics..." är de som gäller (dvs även om jag ställer in 25hz i "Skärmupplösning" så blir refresh rate ändå 50/59/60hz eftersom "Intel Graphics" säger det, jag kanske har helt fel här men det är en teori).

 

(När jag knäpper på TV:n och tar fram bilden från datorn står det "1080i @ 50 Hz", fast det kanske inte har med mitt problem att göra?)

 

Kan jag avinstallera "Intel Graphics and Media Control Panel" och få datorn att bara lyda inställningarna i "Skärmupplösning", eller blir jag av med alla grafikdrivrutiner då?

 

Jag har redan uppdaterat alla drivrutiner som har med grafik att göra men jag kan ändå inte välja 24hz som jag vill.

Är grafikkortet (info: http://www.nordichar...-2000/3000.html) inte rätt för att titta på högupplöst?

 

Är det nån som har hjälp att komma med innan jag ger upp och går och köper en VHS-spelare istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Hur har du anslutit datorn till tv;n? Använder du hdmi anslutningen? Hur mycket minne sitter det i datorn? Har du testat med vlc?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Men datorn kanske kan köra 2x24=48Hz eller 3x24=72Hz?

Dvs varje bild i filmen visas 2 ggr eller 3 ggr.

Det finns program som kan göra små ändringar i tillverkarens inställningar. På egen risk förstås.

Ändra 50Hz till 48Hz borde vara rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(När jag knäpper på TV:n och tar fram bilden från datorn står det "1080i @ 50 Hz", fast det kanske inte har med mitt problem att göra?)
Det lär väl vara tevens inställning eller mottagen information, dvs den använder sig av eller får in 50 Hz.

 

Jag hittar sidor där andra rapporterar att de tittar på film med hjälp av en dator med HD Graphics 2000.

 

Är det någon skillnad om du ser till att stänga av alla andra program?

Går t ex att göra med hjälp av en så kallad ren start:

 

Steg 1. Ställ in dator

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning" (Vista), "Sök bland program och filer" (Windows7), resp. klicka på "Kör" först (XP). Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Pröva

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb feedback! Visste inte om detta underforum var välbesökt eller nästintill dött.

 

Nu har jag löst problemet med 24hz, det gick att göra egna inställningar i "Intel Media..." och välja 24, så nu står det "1080p @ 24hz" på TV:n.

Dock så hackar fortfarande 720- och 1080-material på samma vis!

 

Precis som Cecilia skriver så verkar det som att andra klarar att se film med samma grafikkort. Kan det vara TV:n som begränsar? Det är en http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40VLE6239BM/grundig-40-led-tv-40-vle-6239-bm som är ansluten till datorn via HDMI (Datorn har en HDMI-utgång, den är kopplad till HDMI 2 på TV:n om det är av intresse).

 

Saker jag har provat:

*Använda och inte använda GPU-accelerad avkodning i VLC

*Sätta "SkipH.264 in-loop deblocking filter" till "Alla" istället för "Ingen" i VLC

*Öka file caching och disk caching till 2000 ms i VLC

*Spela upp filer i Media Player Classic istället för VLC

*Installerat CCCP och därefter kört MPC

*Spela upp filer i XBMC istället, med inställningen att automatiskt ställa om till den refresh rate som filen är kodad i.

 

Nånstans läste jag att det kunde vara att föredra att ställa om till 60hz från datorn, men det gjorde saken ännu värre.

 

Jari: jag vet faktiskt inte hur mycket minne det sitter i datorn, kan jag kolla det någonstans?

 

Cecilia: Ren start gjorde ingen skillnad.

 

Mycket tacksam för fortsatt feedback!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Prova och byt HDMI ingång. Det finns en chans att någon av HDMI-ingångarna stöder pixelmapping.

Pixelmapping innebär att att TVn fungerar som en datorskärm,

dvs grafikkortets UT rad 123 kolumn 1560 blir en

bildpunkt på rad 123 kolumn 1560 på skärmen

Men det vanliga är att TV inte stöder pixelmapping utan att alla insignaler "skalas" om till en bild som tillverkaren tror användaren blir nöjd med.

Och omskalningen gör ju inte bildkvalitén bättre. Om man ser det på det sättet.

 

Problemet för TV-tillverkaren är att de format som skall visa på skärmen är allt från 4:3 (ska egentligen visas med svarta band på båda sidorna) till 2,35:1 (biofilm) ska egentligen visas med svarta band uppe och nere på TVn.

Men det gillar inte alla kunder så insignalen skalas om. 4:3 sträcks kanske till 16:9 och alla skådespelare ser väldigt breda ut. Och biofilm trycks ihop till 16:9 och alla skådespelare ser väldigt smala ut. Osv.

Men ibland stöder 1 av ingångarna pixelmapping. Läs bruksanvisningen till TVn.

Även om det inte syns här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1547309

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet faktiskt inte hur mycket minne det sitter i datorn, kan jag kolla det någonstans?

Högerklicka på Dator och välj Egenskaper (gäller Windows 7). Där finns en rad "Installerat minne (RAM)".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...