Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags igen... Behöver hjälp med översättning till latin


Tess77

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Såg att det finns de som haft tur och fått hjälp med översättning till latin. Nu hoppas jag på samma tur... :thumbsup: Det är två korta citat på engelska först. Däredfter kommer ett citat på svenska. Har tittat på google, men som bekant kan det grammatiskt bli lite hur som helst när man gör så... :unsure:

 

 

 

1. Nobody dies a virgin. Life fucks us all.

 

 

2. Maybe it´s not to late to learn how to love and forget how to hate.

 

 

 

3. Så länge man inte har gett upp hoppet har man ingenting förlorat.

 

 

 

Skulle vara evig tacksam om någon kan hjälpa till!

 

 

 

Hälsningar Tess

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte hedra Kurt Cobain med att tatuera in nr. 1 på originalspråket? Det går iaf inte överföra till meningar på begripligt latin. Ordvitsar blir sällan bra i översättningar och när det gäller latin är de oftast omöjliga att överföra. Abstract nouns can't f u c k in Latin, only real people.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

2. Maybe it's not too late to learn how to love and forget how to hate.

3. Så länge man inte har gett upp hoppet har man ingenting förlorat.

 

2. Amare et odium oblivisci discere fortasse non est serius.

3. a/ Cum spem non deposuimus tunc nihil perdidimus.

b/ Dum spes est, nihil perditum.

 

Orden: 2. kanske/maybe - fortasse, är det inte för sent/it's not too late - non est serius, att lära sig/to learn - discere, hur man älskar/how to love = att älska - amare, och att glömma/and forget - et oblivisci, att hata/how to hate = hat(et) - odium.

3. a) Så länge man inte har gett upp upp hoppet - cum spem non deposuimus, så har man ingenting förlorat - tunc nihil perdidimus. b/ Så länge det finns hopp - dum spes est, har ingenting förlorats - nihil perditum.

 

Fråga till moderatorer och andra kunniga : Hur undviker man att b + ) blir en smiley? (Det är därför jag skriver b/.) Det hjälper inte jag klickar på :) i verktygsraden och försöka stänga av smileyfunktionen genom att klicka på krysset där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bokstaven b inget mellanslag ) blir automatiskt smileyn B)

Jag har gått till Kontrollpanelen -> Forum -> Foruminställningar och nu bockat ur "Vill du visa bilder i inlägg, exempelvis smileys och uppladdade bilder?" Test: a) B) c) Resultat: b + ) blir inte en smiley men b blir B. Varför kan man fråga sig. Provar igen med "b inget mellanslag )" men det blir fortfarande stort b.

 

Ytterst irriterande. Dessutom borde man ha möjlighet att enbart stänga av den automatiska smileyfunktionen. Att man inte vill ha en oönskad smiley betyder inte att man inte vill kunna visa en uppladdad bild i samma inlägg. Visst kan jag ställa denna fråga i avdelningen eforum - buggrapporter om Eforum men åtgärdslistan där försvann ju bara (utan att allt var fixat). Moderator får gärna flytta detta inlägg till en egen tråd där. Andra kanske också upplever detta som ett problem.

 

Efter förhandsgranskningen: Nä nu blir jag arg för b+) blir smiley trots att jag bockat ur och sparat "Vill du visa bilder i inlägg, exempelvis smileys och uppladdade bilder?" Nej Förhandsgranskningen visade fel. Det blir ingen smiley men däremot förvandlas litet b automatiskt till stort b.

 

Nu har jag bockat i "Vill du visa bilder i inlägg, exempelvis smileys och uppladdade bilder?" igen i mina inställningar. Det var ju inte bara min oönskade smiley som försvann. Alla smileys i tråden försvann även hos den som lagt till dem med vilje. (På andra forum finns det ibland en knapp som man kan klicka i för att ta bort smileyfunktionen i sitt egna aktuella inlägg. Sen kan man klicka i den igen i sitt nästa inlägg om man vill ha smileys där.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningen om att inte visa bilder inkl. smileys är väl främst till nytta för den som har en långsam anslutning eller en begränsad tillåten nedladdningsmängd. Jag kommer ihåg att jag för 15 år sedan eller så hade ställt in webbläsaren att inte ladda ner bilder automatiskt, det var då man satt med uppringt internet :)

 

Hur undviker man att b + ) blir en smiley
Det går inte att göra på ett bra sätt som du märkt. Amerikaner brukar nog inte använda a) etc och det är därför solglasögon-smilyn har fått fortsätta vara B ).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är väl bara att acceptera att man inte kan använda sig av vissa teckenkombinationer här på Eforum eftersom de automatiskt förvandlas till smileybilder. Inte heller kan man variera sig med japanska smileys för även de blir samma bilder som de utan ^^. Trist, tycker jag. Men vissa gamla smilisar förvandlas inte till bilder tackochlov t.ex. denna :-7 (Just made a wry statement)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...