Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En bärbar i husvagnen...?


Jodie

Rekommendera Poster

För att även kunna använda som tv i husvagnen funderar jag på att köpa en bärbar dator.

 

¤ Datorn ska vara ljus, gärna mer eller mindre helt vit, ty jag avskyr den gängse svarta designen på allting.

 

¤ Datorn ska ha en bildskärm på minst 17 tum för bekvämt tv-tittande.

 

¤ Och gott om arbetsminne vilket jag föreställer mig är gynnsamt för ett njutbart tv-tittande via en USB-tv-tillsats.

 

¤ Ett pris på gärna under ca 6000:-

 

Jo, jag vet att finns (12-volts) tv-apparater speciellt konstruerade för användning i t.ex. campingfordon och båtar, men att ha en särskild tv-apparat bara för den relativt korta tid man ändå tillbringar tv-tittande campande per år och dessutom en bärbar dator för lite surfning och epostkollande känns som onödigt mycket utrustning köpa och släpa med.

 

I ett par veckor har jag forskat tämligen flitigt på webben efter tänkbara datorer, men sådana som uppfyller mina kriterier tycks det mycket ont om. En jag funderar på heter Packard Bell ENLV44HC-B9608G75

Vore kul om ni ville lämna synpunkter om den - vilka plus och minus ni anser den ha o.s.v. !

 

Eller kanske föreslå alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte storleken på minnet har nån större betydelse för video. Såg för många år sedan ett test av dator CPU/Processor

Det var olika processorer från Intel, dyra med mycket inbyggt minne och billiga med lite inbyggt minne.

Det verkade som att just med filmhantering var det enbart processorhastigheten som betydde nått för testresultatet.

Billig processor med lite inbyggt minne fungerade lika bra som dyr med mycket inbyggt minne.

Men idag kostar 8GB RAM inte mycket. Och kan vara gott att ha till tex Photoshop och liknande program.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122687643&o=lager_inkmoms#rparams=l=s122688064

 

Alternativt, skaffa en hanterlig bärbar och en 27" skärm.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122688500&o=lager_inkmoms#prodlista

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1523443

har själv en Benq 27" med inbyggda högtalare som kopplas ihop med datorn med en HDMI kabel och en stereokabel med 3,5mm kontakter.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122688863&o=produkt_betyg#rparams=l=s122689282

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte storleken på minnet har nån större betydelse för video. Såg för många år sedan ett test av dator CPU/Processor

Det var olika processorer från Intel, dyra med mycket inbyggt minne och billiga med lite inbyggt minne.

Det verkade som att just med filmhantering var det enbart processorhastigheten som betydde nått för testresultatet.

Billig processor med lite inbyggt minne fungerade lika bra som dyr med mycket inbyggt minne.

Men idag kostar 8GB RAM inte mycket. Och kan vara gott att ha till tex Photoshop och liknande program.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122687643&o=lager_inkmoms#rparams=l=s122688064

 

Alternativt, skaffa en hanterlig bärbar och en 27" skärm.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122688500&o=lager_inkmoms#prodlista

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1523443

har själv en Benq 27" med inbyggda högtalare som kopplas ihop med datorn med en HDMI kabel och en stereokabel med 3,5mm kontakter.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s122688863&o=produkt_betyg#rparams=l=s122689282

 

 

Tack för svaret.

 

Jag är undrande till meningen "Billig processor med lite inbyggt minne fungerade lika bra som dyr med mycket inbyggt minne."...?

 

En annan sak: Tyckte jag såg något någonstans för en tid sedan att Packard Bell skulle vara ett "lågprismärke"? Skulle det isåfall innebära att dessa datorer allmänt håller sämre kvalitet, går fortare sönder? Eller bara att de inte utrustas med så många finesser som andra?

 

I fliken "Beskrivning" för den dator jag länkat till står bl.a. "Glöm långa frustrerande väntetider eftersom även en Blu-ray-skiva* på 25 GB bara tar 70 sekunder att överföra." Men när jag läser fliken "Specifikation" upptäcker jag inget om blue-ray - eller är det en självklarhet nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt svar men hur hade du tänkt ladda den bärbara datorn?

Med en omvandlare 12 VDC till 230 VAC och sedan datorns laddare 230 VDC till ex. 20 VDC? Känns som onödig väg att gå men det finns väl omvandlare från 12 VDC till ex. 20 VDC.

 

19,5 V Google: SKU:APD046EU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt svar men hur hade du tänkt ladda den bärbara datorn?

Med en omvandlare 12 VDC till 230 VAC och sedan datorns laddare 230 VDC till ex. 20 VDC? Känns som onödig väg att gå men det finns väl omvandlare från 12 VDC till ex. 20 VDC.

 

19,5 V Google: SKU:APD046EU

 

Jo, det är ju en mycket viktig fråga. Jag hoppas att vid användning i husvagnen, ev via någon omvandlare, kunna köra på bilbatteriet. På den svenska specifikationen om Packarden har jag inte upptäckt drivspänningsuppgift, men på en annan site anges om en liknande dator:

"Battery 48 Wh Lithium-Ion, 6 cells, 4400 mAh, 10.8 volts"

 

Någon här som har erfarenhet av att strömförsörja dator från bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är betydligt enklare *) ta ner bilens 13.8 Volt till ex. 10.8 Volt än åt andra hållet upp till 19-20 Volt.

 

*) Går att bygga en sådan själv men det är inte riktigt lönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fliken "Beskrivning" för den dator jag länkat till står bl.a. "Glöm långa frustrerande väntetider eftersom även en Blu-ray-skiva* på 25 GB bara tar 70 sekunder att överföra." Men när jag läser fliken "Specifikation" upptäcker jag inget om blue-ray - eller är det en självklarhet nuförtiden?

Observera att citatet handlar om anslutning om USB 3 och inte om någon intern läsare. Datorn verkar ha en DVD-brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

En annan sak: Tyckte jag såg något någonstans för en tid sedan att Packard Bell skulle vara ett "lågprismärke"? Skulle det isåfall innebära att dessa datorer allmänt håller sämre kvalitet, går fortare sönder? Eller bara att de inte utrustas med så många finesser som andra?

 

 

Acer köpte Packard Bell för fem år sedan, och gjorde PB till sitt lågprismärke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer köpte Packard Bell för fem år sedan, och gjorde PB till sitt lågprismärke.

 

Men är inte Acer i sig ett lågprismärke? Det är inget fabrikat jag skulle välja...(heller)

 

Har kommit i kontakt med två Packard Bell, en stationär och en bärbar. Båda väldigt "plastiga", särskilt den stationära. Dock fungerar de förutom att några USB-portar är bränd på den stationära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte Acer i sig ett lågprismärke? Det är inget fabrikat jag skulle välja...(heller)

 

Har kommit i kontakt med två Packard Bell, en stationär och en bärbar. Båda väldigt "plastiga", särskilt den stationära. Dock fungerar de förutom att några USB-portar är bränd på den stationära.

 

Tycker inte Acer är något lågprismärke, lika lite som t.ex. Asus, eller Lenovo är det.

Har erfarenhet av alla tre, och bara för att några modeller av dom ibland kan kännas lite plastiga, så betyder ju inte det att innehållet är dåligt.

Har ju hellre lite "plastkänsla" och att innehållet är bra, än tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant..

 

Var väldigt skeptisk till att vi på jobbet skulle börja med Lenovo som standardmärke. Hade erfarenheter (hörsägen) av många nya Lenovo på en skola där datorena i princip var oanvändbara.

Nackdelen med jobbardatorn är att den saknar numeriskt tangentbord och har klumpig nätdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det är betydligt enklare *) ta ner bilens 13.8 Volt till ex. 10.8 Volt än åt andra hållet upp till 19-20 Volt.

 

*) Går att bygga en sådan själv men det är inte riktigt lönt.

 

Idag har jag förgäves googlat runt en del och tittat efter en passande biladapter, vilket jag tycker datortillverkaren borde kunna erbjuda eller åtminstone rekommendera. Med tanke på datorgarantin skulle jag inte gärna vilja använda en annan biladapter än rekommenderad. En bra sådan bör väl också leverera en ordentligt stabiliserad spänningsnivå.

Inte heller fann jag någon uppgift om vilken nivå DC-spänningen ska vara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löser sig säkert med biladapter bara du väl bestämt dig för dator. Spänning och effektbehov behövs uppgifter om och de får du ju säkrast när du väl har datorn.

Bra adaptrar torde finnas hos Dustin, Komplett.se, Clas Olhson, Kjell & Company osv.

 

Edit: HP har en skrivare avsedd för "husbil", har hjälpt en bekant att skaffa en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det inte enklast att bara skaffa en Inverter 12V > 230V ?

Dessa är ju rätt effektiva idag med minimala förluster, finns bl,a på Jula

http://www.jula.se/inverter-12-230-v-usb-608104

 

Bara som exempel, denna var endast på 100W men det bör väl räcka en bit, men det finns dom på 200W också på andra ställen.

Bara kom ihåg att det skall vara uppsäkrat och inte tömma batteriet om man kör för länge.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, enklast är det ju. Men jag tycker det känns lika bakvänt som att skaffa en inverter och till den ansluta en snabbladdare för mobilen...

Kanske inte så stora förluster nu för tiden på dessa men den på Jula verkar ha en fläkt för att leda bort överskottsvärme?

 

Man måste också tänka att TS avser att använda prylarna i en husvagn som inte alltid står på batteriladdning.

Visst kan man ha rutin att ladda upp datorn endast när bilmotorn är igång eller man är ansluten till elnätet. men då måste man ju just det - komma ihåg detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo men det blir ju alltid en kompromiss när man skall ha ström i båt, husvagn eller fritidshus som inte har annat än 12V.

Fördelen som jag ser det, att man inte enbart är hänvisad till att ha endast en typ av strömadapter för en enda pryl, utan att ha möjlighet att koppla in flera saker och köra.

 

Tex. dator konstant inkopplad under användning, ladda telefon och annat separat via USB-uttag.

En dator som körs endast på sitt eget batteri går ju ned i skärmljusstyrka och även processorn klockar ju ned sig för att spara energi.

 

Ja denna har fläkt och ventilation, så man skall ju se till att inte stoppa in den bland kuddar och kläder, då blir det inget vidare...

Men denna var bara ett exempel, fast billig är dom ju inte förstås, men en Inverter är ändå bättre än en enklare omvandlare 12 > 230V eftersom det är en 'finare' spänning och frekvens med mindre rippel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag köpte en Packard Bell ENLV44HC-B9608G75 , särskilt med tanke på mobil användning i husvagnen som tv... men också för att kunna surfa med där förstås.

 

¤ Då måste jag alltså ha någon mobilt-bredband-anordning som går att köra på 12 volt och är strömsnål

 

¤ Det ska bara kosta något i avgift de ändå rätt få tillfällen jag kommer att surfa.

 

¤ Den bör gå att använda mobilt i mest hela Sverige, gärna även i Norge och Danmark.

 

¤ Den ska gå att använda även inomhus hemma, gärna till ett par datorer samtidigt.

 

¤ Och förstås vara billig anskaffa. ;)

 

Tacksam för råd och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mobilt bredbandsmodem av kontantkortstyp låter som det borde vara bäst för dig. Det ser ut som ett större USB-minne och stoppas in i en USB-kontakt, dvs behöver ingen särskild strömförsörjning. Studera täckningskartor för att se vilken operatör som verkar ha bäst täckning där ni kommer att vara samt hur det är hemma hos dig.

 

Det brukar vara dyrt att vara uppkopplad i andra länder så det kan vara bättre att köpa ett kontantkort i de andra länderna.

 

Om du vill ansluta flera datorer till samma modem hemma är det enklast att ha en router som är gjord för internetuppkoppling via mobilt bredband (3G).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ett mobilt bredbandsmodem av kontantkortstyp låter som det borde vara bäst för dig. Det ser ut som ett större USB-minne och stoppas in i en USB-kontakt, dvs behöver ingen särskild strömförsörjning. Studera täckningskartor för att se vilken operatör som verkar ha bäst täckning där ni kommer att vara samt hur det är hemma hos dig.

 

Det brukar vara dyrt att vara uppkopplad i andra länder så det kan vara bättre att köpa ett kontantkort i de andra länderna.

 

Om du vill ansluta flera datorer till samma modem hemma är det enklast att ha en router som är gjord för internetuppkoppling via mobilt bredband (3G).

 

Eftersom datorn tydligen har inbyggt trådlöst nätverkskort vore det iofs rätt läckert kunna utnyttja det och vad jag förstår kunna surfa utan något som helst inkopplat i portarna. Fastän då krävs väl dyrare grejer?

Och hurpass säkert är det köra trådlöst - kan grannar t.ex. på en campingplats enkelt nästla sig in på mitt system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett trådlöst nätverkskort är gjort för att ansluta till en router, men det måste ju finnas en internetanslutning till routern. Det är möjligt att campingplatser har internetanslutningar och därmed vidhängande routrar med trådlösa nätverk som deras gäster får utnyttja, det är inget jag vet något om.

 

När man ansluter till en publik router ska man se till att brandväggen i datorn är inställd på publikt nätverk, och inte hemmanätverk, för då kommer brandväggen stoppa alla försök till lokal fil- och skrivardelning vilket är det som man använder hemma för att se filer i varandras datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo, jag har sett i campingkataloger att vissa campingplatser har gratis trådlöst internet. Och som jag förstått finns det även på många andra ställen:

 

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-latt-kan-din-mobil-tas-over-av-hackers

 

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-tar-sig-hackaren-in-i-din-mobil

 

Visserligen nämns knappast datorer i artiklarna men jag gissar att det gäller även dem...?

 

Vilken är en rimlig säkerhetsnivå att lägga sig på om jag skulle vilja använda internetbanken och eller kortbetala via wifi eller ett mobilt bredbandsmodem?

 

När jag läser på http://ceciliasec.wordpress.com/rad/ blir jag nästan "mörkrädd" - det tycks krävas mängder program och åtgärder för att kanske kunna känna sig helt trygg.

 

Självklart använder jag ett antivirusprogram, och skulle jag göra betalningstransaktioner med den äldre datorn ansluten via ADSL-modemrouter körde jag alltid precis innan en snabbscanning med Malwarebytes’ Anti-Malware vilket aldrig anmärkt på något.

 

Men kanske krävs mer omfattande förebyggande åtgärder om jag nu ska börja köra trådlöst på ena eller andra sättet med den nya datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över mobilt bredband behövs inte mer försiktighetsåtgärder än hemma eftersom kommunikationen till basstationen är krypterad och inte kan avlyssnas. Däremot när man använder ett publikt trådlöst nätverk är det ju många som delar nätverk och kan se en del av vad andra gör, däremot banktransaktioner sker över en krypterad förbindelse (https i stället för http) och ingen kan se vad för något som går till och från banken. Hör med banken vad de tycker om säkerheten i öppna trådlösa nät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...