Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar dator med yttre högupplöst skärm på VGA porten


brunon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag önskar ansluta en befintlig högupplösande skärm (ca 2000 x 1500) till en bärbar dator som jag tänkte skaffa mig.

 

De flesta bärbara med ca 16 tums display och HDMI upplösning klarar gott två fönster med . Men samtidigheten med fyra andra öppna fönster för VGA anslutna skärmen är ett problem eftersom jag behöver större upplösning och gammla 3/4 formatet.

 

På ordinarie skärm vill jag jobba med två öppna fönster. På den andra vill jag jobba med fyra andra öppna fönster utan krånglig omställning.

 

Måste man ha två grafikkort som i Acer Aspire V3 17.3" Bärbar dator Varukod: ACNXM1WED047 Elgiganten

Grafikkortsmodell (1) NVIDIA GeForce GT 650. Grafikkortstillverkare (2) Intel Grafikkortsmodell (2) Intel HD Graphics 4000

Ellr går det med bara en grafikprocessor som i

ASUS N56VZ-S4224H - i7-3630QM / 8GB / 750GB / 15,6\" / GT650M 2GB / BT / Blu ray / Windows 8 (WEBHALLEN)

Det är svårt att utläsa ur specarna. Alla tips välkomna. Bruno Nilsson, Huddinge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på vad du vill.

Köra en skärm med upplösning ca 2000x1500.

Väldigt ofta går det bara köra vissa upplösningar, grafikdrivaren stöder bara vissa inprogrammerade upplösningar.

 

Är det en CRT eller LCD/Plattskärm?

Vilken sorts anslutning har skärmen? Utom VGA, DVI, HDMI?

Har skärmen enbart VGA kan det bli svårt hitta NY bärbar dator som stöder ca 2000x1500 över VGA.

 

Någon möjlighet köra en upplösning på yttre skärm och samtidigt en annan upplösning på den bärbara datorns skärm finns ofta inte.

Det här betyder endera skärmen på den bärbara eller den yttre skärmen.

Vill man köra båda skärmarna samtidigt i rätt upplösning för båda,

ja då gäller det att båda har tex 1920x1080 i upplösning.

Vad det gäller bärbara med två grafikkort körs normalt endast ett grafikkort i taget.

För 2D tex Excel, Internet Explorer, grafikchip med lågt effektbehov => Intelchipet

För 3D tex spel, Autodesk Inventor, det effektkrävande chipet från nVidia eller ATI=AMD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jannajanne, vad pratar du om?

Om man nu sätter upp skärmarna att visa varsitt skrivbord, inte klonar, kan de vara i vilken storlek som helst bara grafikkortet orkar med att driva dem.

 

Dvs inget problem att om din bärbara har, säg, gamla 1024x768 att driva en skärm i 1680x1050 eller 1900x1200 eller vilka storlekar det finns. Om grafikkortet orkar det.

 

Bara att ansluta den bärbara till skärmen, normalt sett, så fungerar det. Om via HDMI eller DVI det vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jannajanne, vad pratar du om?

Om man nu sätter upp skärmarna att visa varsitt skrivbord, inte klonar, kan de vara i vilken storlek som helst bara grafikkortet orkar med att driva dem.

 

Dvs inget problem att om din bärbara har, säg, gamla 1024x768 att driva en skärm i 1680x1050 eller 1900x1200 eller vilka storlekar det finns.

Bara att ansluta den bärbara till skärmen, normalt sett, så fungerar det. Om via HDMI eller DVI det vill säga.

 

Vi är helt överens som jag ser det.

Om grafikkortet orkar det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi och Jannejanne för era synpunkter.

 

Jag är väldigt nöjd med min gamla HP2025 Led skärm som har VGA, DVI och videokameraingång, men inte HDMI. (DVI och svhs är väl inte inne på bärbara nu.

 

Jag tänker köpa en bärbar dator med HDMI upplösning på displayen. Att ansluta den högupplösande skärmen via VGA men vid högre upplösning måste man ju välja bort displayen med högre upplösning . Då fungerar det med de låg och mellanbudget bärbara jag varit i kontakt med.

 

Acer har en bärbar med två grafikkort som kanske? funkar som två separata skrivbord.

 

Asus har datorer med en GeForce GT650 grafik men jag misstänker att det inte funkar med separata eller tudelat skrivbord?

 

Det är lätt att bestämma vad man vill - men inte reda ut vad man kan få.

 

Hejdå/Bruno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att höga upplösningar via VGA rekommenderar jag inte. Blir lätt krypningar i bilden samt jag är lite osäker på var övre gränsen i antal pixlar går för VGA.

 

Om möjligt, använd DVI/HDMI. De gränssnitten är exakt samma med avseende på bild.

 

har en bärbar med Intel HDMA-grafik, den körs med skrivbordsmenyn på en extern skärm i 1680x1050 och på sin interna i... någon mindre upplösning.

 

Hur många skärmar en dator, ett grafikkort klarar, beror på hur många (tappat exakta namnet) videminneskretsar grafikkortet har. Det behövs en krets där bilden målas upp på för varje skärm. Normalt sett har alla grafikkort två av dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skärmen DVI ingång så tänk på att du måste ha en mycket kort DVI-kabel för det ska funka.

Inte gärna över 2m.

 

Jag har 5 meter kabel mellan skärm 1920x1080 och dator med DVI utgång.

(Ni slipper förklaringen till 5 meter kabel när datorn står 1m från skärmen)

 

Med 5m DVI kabel till skärmens DVI ingång så blir det mycket dålig bildkvalite.

Med DVI-HDMI adapter på datorns DVI-utgång + 5m HDMI-kabel till skärmens HDMI ingång bra bildkvalité.

Med lite flax kan en Duallinkkabel användas

http://www.24.se/dvid-duallink-digitalkabel-18m-p-14966.aspx?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

 

Har kollat lite på ACERn saknar DVI utgång och HDMI till DVI har jag inte hört talas om.

Så med ACERn är VGA enda chansen (vilket du väl visste....)

 

Samma med ASUSen

Så med ASUSn är VGA enda chansen (vilket du väl visste....)

Tufft

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI till DVI inget problem, bara en ren elektrisk adapter till ny kontakt. Har du en DVI till HDMI-adapter fungerar den precis lika bra åt andra hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDMI till DVI inget problem, bara en ren elektrisk adapter till ny kontakt. Har du en DVI till HDMI-adapter fungerar den precis lika bra åt andra hållet.

 

Det förvånar mig.

Jag har alltid inbillat mig att en av ideérna med HDMI i motsats till DVI var att signalen mellan två HDMI anslutningar är krypterad. För att hindra digital kopiering av det som sänds över.

 

Men har du rätt skulle man alltså kunna ansluta en DVI-HDMI adapter på en HDMI utgång, dvs en HDMI-DVI adapter koppla på en DVI-DVI kabel och få ut en okrypterad signal som DVI ingången på skärmen kan ta emot?

 

Eller sätta en HDMI-HDMI kabel på utgången (datorn) avsluta med en HDMI-DVI adapter och få ut en okrypterad signal som skärmens DVI ingång kan ta emot?

 

Det här skulle betyda att signalen över HDMI bara är krypterad om innehållet som transporteras i kabeln begär kryptering?

Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, lite om bakfoten har du fått det. DVI är inte HDMI men de delar en uppsättning upplösningar och inställningar. HDMI klarar många av de upplösningar som DVI kan bära och DVI klarar alla upplösningar som HDMI kan bära.

HDMI är lite mer uppstyrt, det finns vissa upplösningar som, framförallt, mottagaren måste klara.

 

Båda är/kan vara skyddade med HDCP och i princip alla är det, dvs länken mellan dator och skärm är numera krypterad. Något som krävs av Windows Vista, och senare, för att spela upp Bluray-skivor exempelvis.

 

En skillnad, DVI dual link, vilket ger möjlighet till över 1200 linjer horisontellt, det klarar inte HDMI, inte än, vad jag vet.

ooh, oops. inser att jag kanske lett Brunon lite fel. Om man vill över 1920x1200 i upplösning måste man ha HDMI 1.4 på dator och monitor. Och även med HDMI 1.4 kan det, enligt sökning på nätet, vara lite krångligt att få till större storlekar även via HDMI 1.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla,

Tack för alla inlägg. Jag lånade en rätt opretentiös HP bärbar med Win7. Med den var det lätt att köra extern skärm med större upplösnin och skrivbordet expanderat över båda skärmarna.. Nu vet jag betydligt mer, Än en gågg Tack sååå mycket, Bruno

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...