Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst kort inaktiveras efter omstart


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag brukar lösa saker men idag gick jag bet trots att jag satt hela kvällen och testade alla möjliga tips jag hittade på nätet. Datorn i fråga är en en vecka gammal Fujitsu laptop med Win 8 som en bekant köpt: http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_ah532_intel_i3-2328m_4gb_320gb_15.6_w8-21464866

 

Problemet är att det trådlösa nätverkskortet inaktiveras och måste aktiveras efter varje ut/inloggning eller omstart av datorn. Hon kör felsökning och det löser sig på någon minut men det är ju bara störigt att det inte går igång per automatik. Jag kan bekräfta att allt fungerar bra förutom just detta att kortet inte går igång av sig självt vid start av datorn. Jag har avinstallerat/installerat, tagit bort drivrutiner och hämtat de absolut senaste från Intel men det är som förgjort att få ordning på det. Jag har inte datorn här nu för hon är tvungen att ha datorn.

 

Nätverkskortet heter Intel® Centrino® Wireless-N 2230

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn bara en vecka gammal, och det redan är fel på den, så skulle jag reklamera den direkt, finns ingen anledning att försöka själv.

 

Det är ju 14 dagars ångerrätt på produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn bara en vecka gammal, och det redan är fel på den, så skulle jag reklamera den direkt, finns ingen anledning att försöka själv.

 

Det är ju 14 dagars ångerrätt på produkten.

 

Så sant så men är det något jag förbisett så är det ju enkelt fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det några nyare drivrutiner för chipset på Fujitsus webbplats?

Det kan vara bättre att använda drivrutinen för det trådlösa nätverkskortet från Fujitsus webbplats för det är ju testat ihop med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande symptom på en Fujitsu Amilo, då med Vista.

 

Om man körde nedanstående skript via en genväg i Autostart (samt en på skrivbordet) så fungerade det.

 

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set oExec = WshShell.Exec("C:\Program Files\Launch Manager\WisWBSet.exe")
do while WshShell.AppActivate("Wireless Status Option")=False
WScript.Sleep 100
loop
WScript.Sleep 100
WshShell.sendkeys("{TAB}{TAB}{LEFT}~")

 

Givetvis kan ju C:\Program Files\Launch Manager\WisWBSet.exe behöva ändras och det är ju inte alls säkert att detta hjälper på aktuell dator. Men det kan ju vara en lösning runt problemet?

 

Min fil hette WLAN_ON.VBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande symptom på en Fujitsu Amilo, då med Vista.

 

Om man körde nedanstående skript via en genväg i Autostart (samt en på skrivbordet) så fungerade det.

 

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
Set oExec = WshShell.Exec("C:\Program Files\Launch Manager\WisWBSet.exe")
do while WshShell.AppActivate("Wireless Status Option")=False
WScript.Sleep 100
loop
WScript.Sleep 100
WshShell.sendkeys("{TAB}{TAB}{LEFT}~")

 

Givetvis kan ju C:\Program Files\Launch Manager\WisWBSet.exe behöva ändras och det är ju inte alls säkert att detta hjälper på aktuell dator. Men det kan ju vara en lösning runt problemet?

 

Min fil hette WLAN_ON.VBS

 

Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i BIOS om det finns nåt om spänning alltid av/på för nätverkskortet. Isf, sätt det alltid på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...