Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Apache2


stena

Rekommendera Poster

Jag har kört apache under Redhat 9 under många år utan problem. Nu har jag uppgraderat till Ubuntu 12.10 och Apache2. Problem har uppstått när användare ska koppla upp sig via FileZilla mot servern. Man verkar inte få tillräckliga rättigheter för att kunna ladda upp filer till servern. Jag har laborerat med rättigheter ända till 777 utan at det fungerar. Är det sättet att installera Apache2 och/eller Vstfpd som kan vara problemet?

PS När användaren loggar in till sin public_html-katalog via FileZilla så går det bra, man ser sina filer men kan inte ersätta eller skicka nya filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att användaren är ägare till sin public_htlm-katalog. För att kunna ändra eller lägga till filer ien katalog måste man ha skrivrättigheter till katalogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att användaren är ägare till sin public_htlm-katalog. För att kunna ändra eller lägga till filer ien katalog måste man ha skrivrättigheter till katalogen.

 

Användaren har rwx på katalogen. Han kan logga in lista innehållet i katalogen samt hämnta filer från den men inte uppdatera filerna, alltså skriva till katalogen. Har testat genom att även ge chmod 777 på katalogen utan skillnad.

Intressant är att användaren kan logga in via ssh till katalogen och då går det bra att uppdatera och skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog konfigurationen av vsftpd som orsakar problemet. Apache påverkar inte uppladdningen av filer. Att användaren kan uppdatera och skriva via ssh visar att det inte är katalogen eller filernas rättigheter som orsakar problemet. Annars rekommenderar jag att använda ssh för uppdateringen om den görs via Internet. Filezilla har stöd för SFTP (FTP via SSH-tunnel). För SFTP används standard SSH-porten 22. Filezilla använder automatiskt SFTP om porten är 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog konfigurationen av vsftpd som orsakar problemet. Apache påverkar inte uppladdningen av filer. Att användaren kan uppdatera och skriva via ssh visar att det inte är katalogen eller filernas rättigheter som orsakar problemet. Annars rekommenderar jag att använda ssh för uppdateringen om den görs via Internet. Filezilla har stöd för SFTP (FTP via SSH-tunnel). För SFTP används standard SSH-porten 22. Filezilla använder automatiskt SFTP om porten är 22.

 

Nu fungerar det med SFTP och port 22, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...