Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Windows XP till Windows 7


cat80

Rekommendera Poster

Jag kommer inom kort att flytta data och program från en äldre dator med Windows XP till en nyare med Windows 7.

Jag vet redan nu att ett par program som jag använder i den äldre datorn inte fungerar i den nyare med Windows 7 men i övrigt finns det en hel del av både data, foton, och program som jag hoppas kunan få överfört till den nya datorn, vilken jag i viss utsträckning redan använt (i första hand för redigering av filmer).

 

Jag berättar detta för att om möjligt få råd om bästa och säkraste tillvägagångssätt flytt av innehåll från gammal dator till nyare. Hur ska jag gå tillväga? Åtgärder och ordningsföljd mellan dem? Fallgropar?

CAT80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta program låter inte som någon bra idé.

På en ny fräsch dator vill man ha nya fräscha progranvaruinstallationer!

 

Programmens inställningar kan ju gå att flytta om man känner till var den infon finns lagrad, som fil eller i registret.

Men även här kan detta ge mer arbete än att fixa till allt från början på den nya datorn.

 

Att kopiera över bilder mm sker väl enklast, men kanske inte alltid snabbast, över nätverket.

Men gör detta först när du är klar med den nya, alla uppdateringar mm på plats och allt ser ut att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Program får du snällt installera på nytt efter att ha installerat Windows 7! (Se om det finns nya versioner för Windows 7)

 

Foton, dokument, etc. flyttar du enklast med Windows programmet: EASY TRANSFER

som du kan läsa mer om här: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/windows-easy-transfer

 

 

Favoriter och Cookies (För automatisk inloggning till webbplatser bör du EXPORTERA till en fil.. via menyn Arktiv och Importera och exportera.

 

Dessa importerar du sedan via samma menyval!

 

 

Men jag föreslår att du är vaksam och väljer "avancerat" när det valet visas under inledningen av Windows 7 installationen.

Då kan du markera den gamla partitionen, radera den och skapa en ny! Som du installerar Windows till! (Då slipper du ärva massa problem från tidigare installation & du börjar om på en ny kula!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sista gången nu i julas gjorde iordning en ny bärbar med windows 7 så kopplade jag först ihop dom i nätverk, sedan använde jag det i 7:an inbyggda Windows filöverföring för att flytta över så mycket som möjligt från den gamla som var XP, allt gick inte över.

 

Men det var inga problem att få allt tillslut överflyttat.

 

Som WinGuider säger, så måste du installera om alla program, är dom inte för gamla så bör det fungera, har du otur så kan något program eller enhet gå bet, dom är för gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kopierat över foton mm från XP datorn till ett USB minne eller flyttbar USB hårddisk.

Och sedan kopierat från USB minnet , USB hårddisken till den nya datorn.

Backuper kan man inte ha för många av.

 

Vi har förlorat några 100GB projektdokument på Windowsservrar.

Ingen vet hur.

 

Och för bara några veckor sedan kraschade Windows Explorer när jag sökte efter en fil på servern med min nån månad gamla W7 dator.

Det räckte med att jag skrev in början på filnamnet 5-2 i sökrutan för Windows Explorer skulle krascha.

Men jag gav inte upp utan försökte på nytt.

Då försvann efter några försök hela mappen jag sökte i.

IT-supporten kopplade upp sig på min dator, gjorde samma sak som jag och Windows Explorer kraschade.

Nåja tack vara dagliga bandbackupper kunde mappen med ungefär 1GB Word och Excelfiler som försvunnit läggas tillbaka på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar er alla för er vänlighet att ge mig synpunkter, tips och information inför mitt förestående byte av dator. Nu har jag ökad kunskap och känner tillförsikt. Stort tack.

CAT 80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...