Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill göra text till en bild/objekt i Word


clin_8

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis skapat en fin logga till mitt företag i ett Microsoft Word 2010 dokument. Pillat och haft mig och är nöjd. Då inser jag att denna går ju inte att ladda upp på tex facebook som en bild. Hade även tänkt använda den när jag ska trycka upp material.

 

Kan man på något sett göra den till en bild?

Jag har använt mig av lite WordArt och lite figurer. Jag har provat gruppera det och klistra in i Paint men det blir inte bra. Ser inte ut som orginalet.

 

Kan man göra något? Eller måste jag göra om i ett anna program? Förslag? Paint är värdelöst.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

/Caroline

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa, gör om den i ett annat program som exempelvis Paint.net eller Gimp, två gratisprogram för bilder.

 

Ett snikalternativ är att ta skärmklippsverktyget och kopiera det du ser på skärmen och använda den bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta ett skärmklipp torde ju funka för att lägga upp på facebook men om det ska användas i ett tryckeri gissar jag att man vill ha vektorgrafik, högupplöst osv. Kanske tryckeriet då hellre tar Wordfilen och gör nåt av det som finns där?

 

Kanske kan tråden flyttas till //eforum.idg.se/forum/39-print-om-trycksaker/ där frågan kanske läses av fler inom ämnet?

 

Annars kolla med tryckeriet vad de vill ha och ställ en ny fråga i den forumdelen om just det specifika formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DraftSight är ett gratis cadprogram som jag använder i Linuxmiljö (funkar i Windows också enligt hemsidan).

Finns en del exportmöjligheter, förutom att spara som .dwg & .dxf, men hur lämpligt det är för att skapa logo mm vet jag ju inte..

post-52940-0-29858800-1348003989_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Gimp som är ett utmärkt program nästan i klass med Photoshop men ändå väldigt enkelt att använda.

 

Om du som Monshi föreslår vill använad ett skärmklipp så kan jag rekommendera Screenpresso.

 

I Screenpresso gör du allt direkt utan att gå omvägen via ett bildbehandlingsprogram.

Du kan beskära bilden, lägga till text, markera olika delar av bilden, blurra det du vill ha oskarpt, göra pilar och mycket mera.

 

Själv så använder jag Gimp som bildbehandlingsprogram men gör även en hel del enklare saker med Screenpresso.

 

Här nedan länkar till båda programmen.

 

http://www.gimp.org/

 

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://download.cnet.com/Screenpresso/3000-2192_4-75156835.html&prev=/search%3Fq%3Dscreenpresso%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26biw%3D1024%26bih%3D684%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=stnpT-q7DIPm4QScn4znDQ&ved=0CH4Q7gEwCA

 

Lägger även med en Screenpresso som jag gjorde just nu för att via lite vad man kan göra men som sagt så vill du göra riktig bildbehandling så testa Gimp

 

 

Hälsningar,

Bertil

 

Screenpresso skärmklippverktyg:

post-126546-0-68834600-1348007755_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... något liknande gratisprogram för vektorgrafik, finns det?

Som gratisalternativ till Adobe Illustrator brukar Inkscape nämnas. Det erbjuder många möjligheter, även om det kanske är lite opolerat ännu och kräver viss omställning om man är van vid Illustrator.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta ett skärmklipp torde ju funka för att lägga upp på facebook men om det ska användas i ett tryckeri gissar jag att man vill ha vektorgrafik, högupplöst osv. Kanske tryckeriet då hellre tar Wordfilen och gör nåt av det som finns där?

 

Kanske kan tråden flyttas till http://eforum.idg.se...-om-trycksaker/ där frågan kanske läses av fler inom ämnet?

 

Annars kolla med tryckeriet vad de vill ha och ställ en ny fråga i den forumdelen om just det specifika formatet.

 

 

Hur gör man ett skärmklipp på datorn? Vet hur man gör på en iphone. Hade inte tänkt vända mig till ett tryckeri utan snarare vistaprint typ.

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du har Win Vista eller senare version av Windows finns det ett inbyggd program som heter Skärmklippsverktyget. Annars fick du ett tips i ett tidigare inlägg i tråden. Har inte testat det programmet men det låter bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...