Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

256 GB SSD på Macbook 13" Unibody (5.1)


Zee88

Rekommendera Poster

post-126327-0-78018500-1341139867_thumb.png

 

Hej!

 

Köpte nyligen en Adata Sp900 256GB SSD och satte in i min Macbook Unibody 13´ (5.1, Late 2008 modell). Det är en SATA III disk men eftersom priset på den blev 1699:- tyckte jag att den även får fungera för framtida projekt och utgjorde således en hyfsad investering.

 

Nu till problemet. Jag vet att teoretiska hastigheter inte alltid överensstämmer med praktiska och jag är även medveten om att jag har en SATA II anslutning men jag upplever SSD inte som jättesnabb.. Uppstarten tar ungefär 40 sekunder och Write hastigheten uppgår max till 107MB/s och Read uppgår ungefär till max 130MB/s.

 

Jag har dock nu sett i systeminformation att jag har en förhandlad länkhastighet på 1.5 Gigabit istället för 3 Gigabit.. så det förklarar saken ganska väl då hårddisken körs i SATA I istället för SATA II. ( Jag har gjort "enable TRIM" och TRIM Stöd står på JA. )

 

Hur får jag igång SATA II anslutningen på SSD´en? Hittar ingen firmware vare sig från tillverkaren Adata eller Apple..

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

SATA mode på disken kan du inte ställa. Är det en disk med tex. SATA III och din port på datorn endast är SATA II så ställer disken automatiskt om sig till den lägre hastigheten - normalt sett.

 

Tycker det verkar som det är något eller någon inställning på din Mac som inte är korrekt eller optimalt konfigurerat.

Tyvärr har jag ingen större erfarenhet av Mac.

Men ett tips är ju att det kan röra sig om en Firmware uppdatering som behövs till din Mac - inte till din SSD för just detta problem.

 

Kolla in detta, även om det kanske inte rör exakt din modell så kan det vara intresant:

2011 MacBook Pro SATA Problems Resolved!

 

Samt

SSD and Superdrive on Nvidia MCP79 SATA controller

 

Hittade en tråd till om detta, tyvärr så var det rätt många sidor med svammel-inlägg att läsa igenom, men du kan väl klicka på länken och se om du hittar lösningen som enligt rubriken påstår sig vara löst.

13" Mbp Only 1.5gb Sata ? - SOLVED!!!!!!!!!

 

Det kan dessutom vara så att alla typer (fabrikat) av SSD inte är helt optimala för en Mac.

Jag vet att Anand Lal Shimpi på AnandTech i dagsläget rekommenderar bl.a. Samsungs 830 serie och särskilt då till Mac.

If you're buying an SSD today, our standarding recommendation (particularly for Mac users) is Samsung's SSD 830.

 

Men som sagt, din SSD skall kunna köra bättre än i SATA 1,5GB

Någon annan kommer kanske med bättre tips, om du inte hittar lösningen i någon av länkarna ovan.

Mvh :rolleyes:

 

Ps. Välkommen till Eforum förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha för svaret! Mycket hjälpsamt!

 

En av länkarna hade jag kikat på men ska se till att se noga på de andra. Man får hoppas att svaret ligger någonstans. Vore inte fel med dubbelhastighet =) Men som du säger, kan vara så att Adata disken helt enkelt inte är optimerad för Mac. Vet att vissa OCZ diskar har fått firmware uppdateringar tillgängliga så att just detta skall undvikas. Adata har dock ingen.. menmen.

 

Får skriva tillbaka när jag djupläser länkarna du skickade! Får bli ikväll efter jobbet.

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...