Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootar inte [löst]


.M

Rekommendera Poster

Jag plockade ned 64-bit Windows 8 preview iso. Använde 64-bitars Windows sju och Windows 7 usb/dvd download tool att föra över den till en usb-pinne.

 

Men den bootar inte från usb-pinne. Jag har ställt bios på att boota från "Removable drive". Vad har jag missat något för något?

 

Jag gjorde precis samma sak när jag installerade 32-bitars Windows 8 på en bärbar dator, så jag antog att detta skulle fungera. Men det verkar inte vilja göra det.

 

Lösningen var inte att ändra boot priority i bios utan att istället ändra Hard drives.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Blev pinnen rätt skriven?

Jag kan ju testa hos mig ifall du vill, med exakt samma s/w du använde för att skriva Win8 x64(svensk).iso till bootbar pinne.

I annat fall testar jag gärna en annan variant för USB-pinne...

 

På min vet jag att det fungerar att boota från allehanda USB-enheter inkl. Linux etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. Jag tror jag löste det. Dels så körde jag om bootmgr-programmet. Och dels så hittade jag i bios under valet hard drives en lista på enheter. Där usb-pinnen stod med. Så jag satte den som hard drive 1 och då verkar den boota.

 

Dock är jag lite förbryllad då jag inte minns att jag sett det valet tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du, kollade precis med en Freecom Databar 32GB USB pinne (NTFS formaterad) och i min (P8Z68 Deluxe moderkort) ASUS UEFI BIOS > Boot meny > så hittas den också under Hårddiskar...:unsure:

post-73434-0-15379500-1341085888_thumb.png

 

Andra USB enheter tex. minneskortläsare både på datorn och den inbyggda i min skrivare hittas på rätt ställe så att säga i denna Boot meny.

 

Men hur som haver; jag brukar aldrig vara inne och ändra nåt BIOS Boot menyn.

Vill jag boota från CD/DVD, USB-sticka, minneskort så trycker jag på [F8] under POST när ASUS loggan är uppe, då öppnas Boot Override menyn där jag enkelt kan välja temporär enhet tex. USB-enhet att boota från. Detta gäller ju då endast denna gång.

 

Trycker jag på [F8] efter POST så öppnas Windows felsäkert läge med dom vanliga valen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen var inte att ändra boot priority i bios utan att istället ändra Hard drives.

Ja, där måste jag också ändra på en dator, glömmer bort det varje gång..

Men för att förtydliga, för andra, så visst ändrar man boot priority i bios men man ändrar inbördes ordning på hårddiskarna.

 

På min "nyare" (än den ovan) Dell kan jag trycka F12 i uppstarten och välja därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...