Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om DAT-bandspelare och överföring till PC


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej,

 

Börjar med att berätta att jag är amatör, därav kanske märkliga frågor.

 

Jag har en trasig Sony DAT-bandspelare modell: http://www.datrecorders.co.uk/tcdd8.php

 

Innan jag går in på vad det är för fel, så undrar jag följande;

 

1) Går det om jag har gamla Dat-band (efter reparation) - att från denna maskin, överföra banden till hårddisk/dator?

2) Det finns ett uttag som heter Phones/line Out. Är det i så fall där?

3) Skiljer sig denna modell från andra modeller, när det gäller överföring till hårddisk, alltså kvalitetsmässigt på överföringen? Blir det jag överför i samma kvalitet som på Dat-bandet?

4) Kan överföringen bli bättre med en annan bandare?

5) Är det "bara" att överföra (sladd till datorn)- i exempelvis Wav kvalitet via Windows Media Player, eller krävs det något annat?

6) Det handlar alltså om att det skall bli digitalt överfört, så att man exempelvis kan använda materialet framöver i en studio.

7) Eller är denna maskin för gammal för mina intentioner och att man istället bör satsa på något begagnat av senare årsmodell?

8) Nu under dagen har jag (efter att jag skrivit inlägget) införskaffat ytterligare 2 DAT-bandspelare

1 St. SONY PCM-2700A : http://www.broadcaststore.com/store/model_detail.cfm?id=14184

1 St. SONY DTC-690 : http://www.datrecorders.co.uk/dtc690.php

Bägge är inte 100% så jag måste lämna in dom, för att få det att fungera. Men vilken av dessa nu 3 modeller är bäst?

Vilken av dessa blir lättast att "ifrån" överföra till PC- Samt vilken av dessa 3 är bästa investeringen att reparera?

9) Hur gör jag "lättast" för att överföra till PC? Är det någon av dessa 3 modeller som lämpar sig mer?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en trasig Sony DAT-bandspelare modell: tcdd8