Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om DAT-bandspelare och överföring till PC


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej,

 

Börjar med att berätta att jag är amatör, därav kanske märkliga frågor.

 

Jag har en trasig Sony DAT-bandspelare modell: http://www.datrecorders.co.uk/tcdd8.php

 

Innan jag går in på vad det är för fel, så undrar jag följande;

 

1) Går det om jag har gamla Dat-band (efter reparation) - att från denna maskin, överföra banden till hårddisk/dator?

2) Det finns ett uttag som heter Phones/line Out. Är det i så fall där?

3) Skiljer sig denna modell från andra modeller, när det gäller överföring till hårddisk, alltså kvalitetsmässigt på överföringen? Blir det jag överför i samma kvalitet som på Dat-bandet?

4) Kan överföringen bli bättre med en annan bandare?

5) Är det "bara" att överföra (sladd till datorn)- i exempelvis Wav kvalitet via Windows Media Player, eller krävs det något annat?

6) Det handlar alltså om att det skall bli digitalt överfört, så att man exempelvis kan använda materialet framöver i en studio.

7) Eller är denna maskin för gammal för mina intentioner och att man istället bör satsa på något begagnat av senare årsmodell?

8) Nu under dagen har jag (efter att jag skrivit inlägget) införskaffat ytterligare 2 DAT-bandspelare

1 St. SONY PCM-2700A : http://www.broadcaststore.com/store/model_detail.cfm?id=14184

1 St. SONY DTC-690 : http://www.datrecorders.co.uk/dtc690.php

Bägge är inte 100% så jag måste lämna in dom, för att få det att fungera. Men vilken av dessa nu 3 modeller är bäst?

Vilken av dessa blir lättast att "ifrån" överföra till PC- Samt vilken av dessa 3 är bästa investeringen att reparera?

9) Hur gör jag "lättast" för att överföra till PC? Är det någon av dessa 3 modeller som lämpar sig mer?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en trasig Sony DAT-bandspelare modell: tcdd8

 

6) Det handlar alltså om att det skall bli digitalt överfört, så att man exempelvis kan använda materialet framöver i en studio.

Den har några år på nacken. :) Släpptes 1999?

Jag har efterföljaren Sony TCD-D100 + en Technics stationär.

 

Det finns ett tillbehör som heter RM-D100K (RMR-D100) för att få digital in och ut. Anslutning med koaxialkabel eller optical kabel. Den har en 7-pin kontakt som ska in i din TCD-D8.

Om du lyckas få tag i det tillbehöret är nästa problem att kunna få den digitala informationen till din hårddisk. Även om du har digital in (koax eller optisk) på ditt ljudkort/moderkort går det inte med automatik att få informationen till din hårddisk. Behövs program för detta.

I alla fall har jag inte lyckats föra över digitalt från någon av mina DAT-bandare till hårddisken. Jag har som tillbehör koax digital in till mitt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Den har några år på nacken. :) Släpptes 1999?

Jag har efterföljaren Sony TCD-D100 + en Technics stationär.

 

Det finns ett tillbehör som heter RM-D100K (RMR-D100) för att få digital in och ut. Anslutning med koaxialkabel eller optical kabel. Den har en 7-pin kontakt som ska in i din TCD-D8.

Om du lyckas få tag i det tillbehöret är nästa problem att kunna få den digitala informationen till din hårddisk. Även om du har digital in (koax eller optisk) på ditt ljudkort/moderkort går det inte med automatik att få informationen till din hårddisk. Behövs program för detta.

I alla fall har jag inte lyckats föra över digitalt från någon av mina DAT-bandare till hårddisken. Jag har som tillbehör koax digital in till mitt moderkort.

 

Hej,

 

Ja det var ju inte fantastiska nyheter.... ;) Men vad gör jag då? Köpa en bättre begagnad? Eller är det så, att oavsett, så kan jag inte överföra det digitalt till min hårddisk? Eller kan jag kanske köpa någon extern enhet och ansluta den till min "gamla maskin" och på så vis spara ned det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hur överför man från DAT till PC? Är amatör. Har skrivit i en annan tråd, men ej funnit svar. Så med denna nya tråd kanske jag kan få hjälp.

 

Jag har 3 St. DAT-bandspelare

 

1 St Sony DAT-bandspelare modell: http://www.datrecord...co.uk/tcdd8.php

1 St. SONY PCM-2700A : http://www.broadcast...il.cfm?id=14184

1 St. SONY DTC-690 : http://www.datrecord...o.uk/dtc690.php

 

Dessa är inte 100% - så jag måste lämna in dom, för att få det att fungera.

 


  1.  
  2. Vilken av dessa nu 3 modeller är bäst?
  3. Vilken av dessa 3 är bästa investeringen att reparera?
  4. Vilken av dessa blir lättast att "ifrån" överföra till PC-
  5. Hur gör jag "lättast" för att överföra till PC?
  6. Är det någon av dessa 3 modeller som lämpar sig mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har slagit ihop två trådar som handlar om samma sak. Korspostning är inte tillåten enligt reglerna utan en fråga/problem tar man upp i en tråd.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag har slagit ihop två trådar som handlar om samma sak. Korspostning är inte tillåten enligt reglerna utan en fråga/problem tar man upp i en tråd.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Cecilia

Moderator

 

Okej Cecilia, miss av mig, ursäkta! Kan du flytta hela tråden till Ljud och Musik - För "här" ligger fel. Stort tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan flytta tråden till "Mobilt - övrigt" eftersom DAT-spelare är en liten handhållen mobil sak, men den passar inte bra i "Ljud & Musik - övrigt" eftersom den avdelningen i huvudsak handlar om ljudprogram i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att kunna tekniken i detalj, vad spelarna klarar av, så finns det två vägar att gå

 

1: Om du kan få ut en digital signal från spelaren och även läsa en digital signal med datorn då har du chans att göra en exakt kopia av det som finns på DAT-banden. Det är två om. Digitalt in är nog inget problem med rätt ljudkort, de flesta av idag klarar det tror jag. Digitalt ut om din spelare klarar det. Dock behöver du mjukvara/program för att hantera den digitala signalen.

 

2: Analogt går alltid. RCA eller linje ut från spelaren, stereopropp in i datorn. I datorn ser du till att sampla i rätt frekvens/detalj och sparar ned som WAV initialt förslagsvis. Senare kan du komprimera det om du tycker det behövs. WAV tar en del utrymme.

 

En klar fördel om du har ett program som är enkelt att arbeta med. Windows ljudinspelare räcker inte långt.

Lite synd kanske med analoga alternativet men samtidigt kan det ge ett tillräckligt bra resultat kan jag tro.

 

Det är all hjälp jag kan ge i ämnet. Och jo Cecilia, den här tråden passar bäst i Ljud&Musik eller kanske kvar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de tre du nämner är det bara SONY PCM-2700A som har koaxial digital out. Dessutom har den XLR digital out.

DTC-690 har bara optical digital out.

TCD-D8 har som jag tidigare skrev inte digital ut, utan du måste få tag i det digitala interfacet RM-D100K.

 

Vad är det för fel på maskinerna?

Gissar att den bästa av dem, SONY PCM-2700A kostar mest att få i ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Utan att kunna tekniken i detalj, vad spelarna klarar av, så finns det två vägar att gå

 

1: Om du kan få ut en digital signal från spelaren och även läsa en digital signal med datorn då har du chans att göra en exakt kopia av det som finns på DAT-banden. Det är två om. Digitalt in är nog inget problem med rätt ljudkort, de flesta av idag klarar det tror jag. Digitalt ut om din spelare klarar det. Dock behöver du mjukvara/program för att hantera den digitala signalen.

 

2: Analogt går alltid. RCA eller linje ut från spelaren, stereopropp in i datorn. I datorn ser du till att sampla i rätt frekvens/detalj och sparar ned som WAV initialt förslagsvis. Senare kan du komprimera det om du tycker det behövs. WAV tar en del utrymme.

 

En klar fördel om du har ett program som är enkelt att arbeta med. Windows ljudinspelare räcker inte långt.

Lite synd kanske med analoga alternativet men samtidigt kan det ge ett tillräckligt bra resultat kan jag tro.

 

Det är all hjälp jag kan ge i ämnet. Och jo Cecilia, den här tråden passar bäst i Ljud&Musik eller kanske kvar här.

 

Hej och tack, men som den amatör jag är måste jag få fråga;

 

Du skriver i punkt 1, Om du kan få ut en digital signal från spelaren och även läsa en digital signal med datorn då har du chans att göra en exakt kopia av det som finns på DAT-banden - Det vill jag. Om jag har rätt ljudkort... Har en HP Pavillon Vista / Pavillon DV7 Har den rätt ljudkort? Om "ja" är det enda jag då behöver mjukvaran/programmet? Vad heter det i så fall det? Kanske finns det en annan möjlighet att spara ned Dat-banden på än datorn? Har även tillgång till en Sony Vaio windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ljudkortet kan ta in en digital signal, koax eller spdif, är det "rätt".

 

Nåja, jag ville bara vägleda lite, lyssna mer på Sicurezza, han verkar kunna mer om området.

 

Vad är det för fel på dina spelare?

Steg ett är väl att få dessa att fungera?

 

<h3></h3>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Av de tre du nämner är det bara SONY PCM-2700A som har koaxial digital out. Dessutom har den XLR digital out.

DTC-690 har bara optical digital out.

TCD-D8 har som jag tidigare skrev inte digital ut, utan du måste få tag i det digitala interfacet RM-D100K.

 

Vad är det för fel på maskinerna?

Gissar att den bästa av dem, SONY PCM-2700A kostar mest att få i ordning.

 

Hej igen,

Då fokuserar jag på PCM-2700A. När jag sätter i bandet, så "skorrar" det och det verkar som om den går för långsamt. Ljudet är extremt oklart och man kan inte höra vad som spelas, mycket skorr - fixar jag det, så är den nog precios som du säger bäst! Vad kan det vara för fel? Hur repareras den? Kan "vi" lösa det "här"? Eller skall man vända sig till Sony?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sätter i bandet, så "skorrar" det och det verkar som om den går för långsamt. Ljudet är extremt oklart och man kan inte höra vad som spelas, mycket skorr - fixar jag det, så är den nog precios som du säger bäst! Vad kan det vara för fel? Hur repareras den? Kan "vi" lösa det "här"? Eller skall man vända sig till Sony?

Nu är jag ingen tekniker, men det skulle kunna handla om rengöring av videotrumman, eller tryckrullen (pinch roller) som behöver bytas ut.

Att hitta en serviceverkstad för DAT är nog inte lätt. Hittar du väl en, så räkna med att det kostar.

Att skicka ett mail till Sony är säkert en bra idé till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...