Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir ESD-problemet större med nya cpuer


glidan

Rekommendera Poster

Hitills har jag bara bytt 90nm kretsar nästa blir en iwy (22nm?).Av bilen vintertid kan jag få riktiga karameller så att man hoppar till.Om det är bilen eller jag vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All nyare elektronik blir mer och mer känsligare för elektrostatiska urladdningar.

Nyare kretsar och särskilt processorer med högre packningstäthet etc. är helt klart känsligare än föregångarna. Samma sak med minnen och övriga komponenter.

 

Men i stort sett all elektronik har alltid varit känslig. Redan på 80-talet var det krav på Ericsson med särskilda ESD-golv och ESD-skor inom produktionsområdena.

Idag är kraven på ESD-skydd ännu högre och det krävs ESD-rockar etc. på dom flesta seriösa företag inom elektronikproduktionsranchen.

 

Sprängämnes och fyrverkeritillverkning är en annan bransch med höga ESD-krav, åtminstone inom i-länderna.

 

Ja, på vintertid när det är torr luft ökar riskerna. Statiska uppladdningar blir alltså högre vid torrare luft eftersom den inte kan avledas på samma sätt.

 

Man kan fundera på detta med bilen och nästa gång man skall tanka på en mack.

Bensinångorna kan ju ligga nära backen och klädseln på min bil gör att jag ofta får en rejäl kyss, just när jag kliver ur bilen kan det bli en ljusbåge på flera centimeter - särskilt på vintern med dessa vinterkläder.

 

Undrar vad risken är att det skall smälla på en bensinmack egentligen är?

 

Allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art. nr. 38324

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All nyare elektronik blir mer och mer känsligare för elektrostatiska urladdningar.

Nyare kretsar och särskilt processorer med högre packningstäthet etc. är helt klart känsligare än föregångarna. Samma sak med minnen och övriga komponenter.

 

Men i stort sett all elektronik har alltid varit känslig. Redan på 80-talet var det krav på Ericsson med särskilda ESD-golv och ESD-skor inom produktionsområdena.

Idag är kraven på ESD-skydd ännu högre och det krävs ESD-rockar etc. på dom flesta seriösa företag inom elektronikproduktionsranchen.

 

Allmänna tips om ESD inlägg #7

På Kjell & Company kostar ett ESD-handledsband 29:- art. nr. 38324

 

Stämmer, var ESD-ansvarig på Ericsson i slutet på 80 -talet, och det handlade om att säkra känsliga lokaler för detta.

Allt från golv, arbetsbänkar, stolar, verktyg, speciella jonavfuktare, arbetskläder m.m.

Vi hade bl.a. konsulter från Bofors i Karlskoga som var behjälpliga.

 

Så visst är detta viktigt, utvecklingen går ju också framåt, komponenterna blir känsligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...