Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tipsa mig: inköp extern hårddisk + synkprogram


Korpglugg

Rekommendera Poster

Min nätverkshårddisk (LaCie Network space) har just kraschat. Det gick mycket fort, ingen förvarning, förutom att den några gånger tappade kontakten med min dator, vilket jag inte kopplade till vad som skulle hända. Men nu vet jag till en annan gång.

 

Eftersom det kräver planering att göra backup, så har jag såklart slarvat, och förlorade mycket data (räddar en del på olika sätt).

 

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med några saker:

 

- Finns det någon särskild hårddisk (måste vara nätverks, ej USB som dock gärna får finnas för reservuppkoppling) som har egen programvara för att synka mot mappat på flera datorer? Eller minst en dator i alla fall. Någon tipsade mig om att Seagate kanske hade något.

 

- Finns det något program som kan se till att en mapp typ "mina dokument" automatiskt synkas mot den externa nätverkshårddisken?

 

- Tips på BRA nätverkshårddisk? Jag har haft två LaCie nu, först en USB sedan en nätverks. Båda höll precis så att garantin gick ut, sedan dog de. Den förra dock inte lika allvarligt, utan jag kan fortfarande använda den (det är fläkten som skurit, och nu när jag startade den efter drygt två år, så lät den helt frisk konstigt nog). Det är förresten oroväckande många elektronikprylar som håller precis så att garantin går ut. Förra laptopen dog också någon månad efter sin tvåårsdag (nu kör jag med kylplatta under, så nu dör kanske båda sakerna, kylplattan krånglar redan, men har bara ett års garanti).

 

- En lösning är att köpa en stor NAS med två hårddiskar, där jag gör som nu (sparar allt på den ena) och så synkas den andra mot den första. Men det är onödigt dyrt och platskrävande om jag kan få en hårddisk att synka mot valda mappar i en eller flera datorer. Jag behöver ingen stor disk. 1000 GB som verkar vara det billigaste eftersom det är vanligast, räcker mycket gott och väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Drobo. Det är en hårddisklåda för fem hårddiskar. Den tar inte speciellt mycket plats, men den var lite dyr.

 

Men den kommer att hålla koll på ditt data så om en disk går sönder så petar du ut den och petar in en ny och så återskapas ditt data. Jag tror den gör det med MAGI!

 

Jag har inte backat upp den, jag borde göra det, men eftersom jag har nästan sju terabyte i den så har jag inte möjlighet att backa upp hur som helst. Men jag rekommenderar gärna Drobo, den var enkel att få igång, den verkar rätt robust och den gång jag behövde tala med kundservice så gick det jättesmidigt. Ett trevligt användarforum finns också där jag fick svar på mina frågor innan köp. Sånt är också viktigt utöver enbart den faktiska prylen och dess egenskaper.

 

För att synka dina dokument med en nätverkshårddisk så har moderna Windows versioner inbyggd backup. Något annat program har jag inte provat än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korpglugg, bara för att klargöra, menar du en synk av filer eller backup?

Sync betyder alltså att filerna på externa enheten och din dator alltid ligger i sync, en ändring på externa återspeglas på datorn och vice versa.

 

Backup att du gör säkerhetskopior mot en extern enhet.

 

Enklaste sättet att ha ständigt synkade kopior är att alltid spara på din externa enhet,, att mappa en enhet på den på alla datorer.

Så länge du är hemmavid är det en smal sak men jag kan tänka mig att du har bärbar dator som du även vill synka, inte lika enkelt då att nå filerna på annan ort men det går (tror jag, med rätt utrustning och uppkoppling).

 

Enklaste alternativet vad gäller sync, det är MS lilla program SyncToy

http://mnshankar.wordpress.com/2011/02/05/sync-files-with-your-nas/

 

En diskussion finner du även här

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=32465

 

 

.M Drobo, det är väl en NAS (Network Attached Storage) med ett gulligt namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.M Drobo, det är väl en NAS (Network Attached Storage) med ett gulligt namn?

Beror på hur man ser på saken. NAS står som du säger för Networked Attached Storage. Dvs en nätverkshårddisk. DAS brukar man kalla usb-disk på fackspråk. Direct Attached Storage. Beroende på modell så är en drobo både DAS och NAS. Det finns nämligen en variant som inte har nätverksuttag. Men alla har USB och Firewire.

 

Så en nätverksdisk, oavsett modell är en NAS, skillnaden är egentligen bara antalet diskar och eventuell möjlighet att köra program. Vissa Drobo har möjlighet att köra program nämligen så du kan använda den som webserver tillexempel. Och det kan ju vara lite kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för era svar. Har varit borta hela dagen, och är helt snurrig nu (= tänker kass) men ska försöka svara lite.

 

.M: Jag vill inte köpa något så dyrt, max blir det i så fall en rätt billig för två hårddiskar av märket netgear (är det enda jag hittat hittills) men helst vill jag slippa att ha det så.

 

Monchi: Jag menar inte synk som pågår medan man rotar med filerna, utan backup i så fall. Men att det sker automatiskt, så att när jag sparar en fil, eller skapar en, eller flyttar en, så ordnar ett program att detta automatiskt speglas i min nätverkshårddisk, utan att jag behöver göra något, och utan att allt ska skrivas över under ett dygns tid.

 

Jag förstår inte det där med att mappa. Spara på hårddisken (min networkspace alltså) har jag gjort hela tiden, och hade tänkt backuppa hårddisen mot min gamla USB-hårddisk, men det blev inte av. På själva datorn har jag inget sparat i stort sett. Ute och reser och sparar filer är inget jag sysslar med och kommer nog inte att göra heller.

 

WinGuider.se: har ej PRO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sync eller backup, du gör det inte direkt klarare...

Backup: Regelbunden kopiering, flera versioner, säkerhetskopia att ta till vid förlust

 

Sync: Att samma innehåll speglas åt båda hållen, en ändring på ena enheten skickas (så småningom) till andra enheten.

 

Mappa mot nätverket: du ansluter helt enkelt den externa disken på en enhetsbeteckning på datorn och sparar direkt på denna. Inget sparas lokalt, allt sparas på fjärr på din nätverksenhet. Vill du ha med dig något och inte upprätthålla kontakt med din nätverksenhet när du inte är hemma måste du kopiera över det på din dator.

 

Synk sker förslagsvis vid bestämda tidpunkter, inte vid händelser. Då kan Synctoy duga bra, bara fyra av med schemaläggaren.

 

Problemet med synkning är att det kan bli konflikter, ena är uppdaterad, inte andra, ändring sker som inte slår igenom osv.

 

Har jag förstått rätt om att du har en eller flera datorer på vilka du alltid vill ha tillgång till dina filer. Säg en stationär och en bärbar. Du vill kunna ta vilken som helst av dessa och veta då att den fil du öppnar är den senaste du ändrat i oavsett vilken dator du satt på förra gången, du sitter vid nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ja, då är det kanske inte sync som är det jag måste ha, även om det inte låter helt fel.

 

Jag har 4 datorer hemma. Alla, plus nätverkshårddisken, finns i ett nätverk och är kopplade till routern. En av datorerna har tyvärr ingen riktig kontakt. Den ser allt i nätverket, men så fort man ska browsa något, säger den att sökvägen är fel eller att enheten inte kan hittas (fast den syns i utforskaren under nätverk). Den datorn har win 7 precis som min dator som är den varifrån jag styr router och nätverkshårddisk. Men det är en annan tråds fråga...

 

Jag har tidigare sparat allt direkt på nätverkshårddisken, men det är lite jobbigt då man alltid måste stega sig fram till önskad mapp. Helst hade jag sparat på datorn, och att allt i säg "mina dokument" eller liknande, då fördes över till nätverkshårrdisken. Och att samma gäller för de andra datorerna så att barnen inte plötsligt förlorar sina mp3 eller bilder.

 

När det ska backuppas, vill jag att bara förändringar ändras på nätverkshårddisken. Inte bara att det tillkommer en fil, utan även om någon tas bort eller flyttas. Och jag vill inte att hela disken ska skrivas över under många timmar varje gång. Jag skulle önska att den önskade backuppen kunde ske varje dag eller minst en gång per vecka.

 

Jag hoppas att det nu går att förstå hur jag menar, jag är inte helt hemma med facktermer alla gånger, inte ens när jag jobbat med funktioner i flera år.

 

Jag är alltså inte alls nödvändigtvis ute efter synk på det sättet som du beskrev det, utan uttryckte mig väl kanske fel då. Jag jobbar alltid med min stora laptop, och de andra datorerna delas av resten av familjen. De skulle nog, precis som jag, vara glada om deras mp3, bilder, instruktionsböcker i pdf-format, inte bara försvann när något går sönder.

 

En lösning som jag förstod det, vore att spara allt på en nätverkshårddiskgrej med två hårddiskar som speglas. Då skulle ju även jag enkelt kunna lägga in nya mp3 till barnen, och som de ser direkt där de brukar hantera sina mp3 (nu förstår jag att det låter som att sync vore önskvärt, men om det lätt blir konflikter och problem, så vill jag nog hellre arbeta direkt mot nätverkshårddisken).

 

Mappa: betyder det något annat än det som jag gjort hittills, nämligen att gå direkt till hårddisken via den mapp som heter nätverk och där alla datorer, skrivaren och hårddisken syns? Problemet som jag upplevt det, har varit att den sökvägen aldrig sparas, utan att man alltid hamnar i "mina dokument" eller liknande, och måste stega sig fram. Bara i vissa program där man aktivt kan ställa in sökväg, har det gått att komma åt filerna utan att stega sig fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även en Western Digital Book. En äldre modell med 250gb disk. De nyare modellerna finns med nätverksport. Så jag kan även rekomendera Western Digital.

 

För övrigt så har jag dessutom Western Digital diskar i min drobo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen.

 

Har tittat på just Western digita my book. Den senaste ska tydligen vara bland de allra snabbaste av de billigare hårddiskarna. nackdelen är att det ej finns någon USB-kontakt för backup, och inte heller någon avstängninsknapp som på förra modellen. Det senare kan bli problem, särskilt som det på WDs eget forum sägs vara problem med funktionen att den ska "sova" när den ej används. Rycka sladden ska man ju inte göra. Man kan dock stänga av via web GUI vilket verkar lite omständligt.

 

När jag läst tester, så är denna hårddisk 3 ggr eller mer, snabbare på att läsa och skriva än t.ex. LaCie Network Space 2 som ligger i samma klass.

 

Med synkprogrammet Memeo (ej gratis) som jag upptäckte fungerar perfekt, så blir det bra med en liten enkel hårddisk. Frågan är bara vad jag ska köpa för modell. Att titta på tester var kanske dumt gjort, för nu vet jag ju bara en massa svagheter och fel på allting ^_^

 

Just nu kör jag på min gamla USB-hårddisk (och har fått in alla data på datorn), men den verkar ge upp också, så jag måste ju köpa något. Jag sover jämte alla dessa prylar (måste ha det så eftersom det liksom inte finns fler rum i vårt torp), så jag vill inte ha knattrande och fläktar, strålning och blinkande lampor igång jämte skallen. Därför är det viktigt att jag kan stänga av sakerna, helst utan att gå via web GUI och krångla.

 

Jag har kollat in LaCies network space och wireless, men den senare verkar långsam som bara den (och eftersom det är en router också, så är det typiskt att den inte är riktigt bra på något) och network spacen har fått recensioner som säger mig att jag kommer att råka ut för samma som med tigigare LaCie:r, nämligen död dagen efter garantin går ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar lite kluven på vad du vill ha.

är du på jakt efter en NAS som du ansluter till nätverket eller en extern disk du ansluter lokalt till din dator?

 

Jag kan säga, om jag skulle satsa på nätansluten lagring, då skulle jag titta på

1: Säkerhet. Två (fler) diskar, RAID?

2: Utförande. Den behöver inte vara snygg, den ska vara säker, stabil och ha bra kylning.

3: Vettig hantering. Mjukvara, GUI, backupfunktion.

Sist på listan kommer faktiskt

4: Någorlunda snabb. Stoppar ändå in långsamma svala diskar troligtvis, det blir nog snabbt nog.

 

Prisnivå? Hårdvara utan disk gissar jag på 1 500 - 3 000 kr. + diskar.

 

Fundera på, stapla upp, vad du vill få ut av enheten, vad som är möjligt, vad som är viktigt, vad du är ointresserad av.

Ställ upp en budget. Får det kosta vad det kosta vill?

Samt läs på nätet om de olika möjligheterna.

 

Kanske en WD LIve Duo är rätt pyl för dig. Den delar inte ut bara lokalt, du kan nå dina filer även när du inte är hemma...Ja, som ett exempel på vad som är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag måste skriva luddigt i så fall, det är en nätverkshårddisk jag är ute efter. Den måste ansluta till nätverket, allt annat är uteslutet.

 

Det där med RAID har jag inte förstått vad det är. (Har inte heller sökt info annars hade jag kanske vetat nu.)

 

Två diskar blir för dyrt när sakerna ändå går sönder så ofta. Om jag synkar med min hårddisk på min dator, så har jag det ju på två ställen. Skulle även kunna synka alltihop med andra datorer i hemmet. Jag tänker att det är nog, men tar förstås tacksamt emot åsikter och fakta som kan få mig att fundera vidare om jag måste ha två diskar ändå (jag är sjukersatt, och har en ekonomi på en tredejdels normal arbetarlön - annars hade jag väl lätt köpt en NAS för 3-4000).

 

De diskar jag har tittat på, typ WD live (ej duo), kostar 1000-1500 kr. Tyvärr saknar denna WD vettig backupfunktion, powerknapp, har inga in- eller utgångar alls mer än för nätverkskabeln och strömmen. Som tur är, räcker 1 TB mer än gott och väl. Skulle klara mig med 500 GB i antagligen flera år till.

 

WB My Book live har fått bra recensioner och omdömen medan många andra har negativt på stabilitet, att de låter som de defragar dygnet runt, att de går sönder o.s.v. Jag hade nog köpt en sådan, om det inte vore för bristen på in- och utgångar och strömknapp.

 

Kylning, ja det är ju ett problem. Hur vet jag om det är bra kylning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag måste skriva luddigt i så fall, det är en nätverkshårddisk jag är ute efter. Den måste ansluta till nätverket, allt annat är uteslutet.
har inga in- eller utgångar alls mer än för nätverkskabeln och strömmen.

Fast nu säger du emot dig själv lite här. Om allt annat än nätverksanslutning är uteslutet så borde det väll inte spela någon roll om Western Digital saknar andra ingångar än nätverk och ström?

 

Vad sägs om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=488652

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså, jag ska använda den som nätverkshårddisk i hemmet, i vardagsslag.

 

Men man skulle ju kunna tänka sig att man någon gång per år vill backa upp hela disken, att något problem uppstår så att man vill backa upp den eller kunna komma åt den på annat sätt än genom LAN, eller att man av någon anledning en gång per år vill ta den med för att visa något och då vilja ansluta genom USB. Det kanske inte är säkert att man kan ansluta via nätverkskabel hos alla. Faktum är att min trasiga disk var LÄTT att backuppa till min USB-disk (när vi väl fått igång den) medan det bara strulade när jag skulle kopiera via nätverket och in i min dator. Därför känns det säkrare om det finns möjligheter.

 

Dessa extrafunktioner är inte det jag gör mest, men det vore bra att ha tillgång till IFALL. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag ska alltså inte ha en USB-disk kopplad till NAS:en för jämnan, eller har disken med mig var och varannan dag för att USB-koppla den mer än nätverksansluta den.

 

Den du länkar till kanske är intressant. Jag kollade också på Netgear ReadyNAS Duo. Lite dyrare, vet inte om den är bättre (har inte jämfört dem än, och tyvärr verkar det ju saknas många specifikationer på prisjakt). Men man kommer undan med 2 500 eller så.

 

Brukar det vara svårt att setuppa sådana här? Och att setuppa så att ena disken automatiskt alltid är exakt som den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog skilja på disken för backup i hemmet och disken du tar med.

Köp en gedigen enhet för bruk hemma, köp en liten 2,5" disk om du vill ha en att ta med. Om nu inte Dropbox eller annan tjänst på nätet är enklare att använda on-the-fly. Alternativt, han enhet på ditt nätverk som kan dela ut material på internet.

 

RAID - möjlighet att använda två eller flera diskar i uppställningar som ger högre säkerhet. Den enklaste nivån är två diskar i RAID 1 där diskarna speglar varandra. Allt som skrivs till enda disken skrivs även till andra. Så länge ena disken är hel, finns dina filer kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra idé.

 

Men möjlighet att backa upp disken via USB då? Eller koppla direkt via USB till datorn om man vill ha en stadigare uppkoppling? (Jag upplever att det inte bara går sakta via LAN, utan även ostadigt och att större backupper gärna avbryts och blir störda så att man får ta några mappar åt gången.) Som sagt så är ju detta inte alls huvudusyftet med disken, men det känns bra om man skulle ha möjligheten att komma åt den via USB på olika sätt.

 

Jag ska fundera på en NAS med flera diskar (någon av de Netgear du och jag skrivit om kanske, eller WD live duon, men får ta reda på mer om vad som skiljer dem åt), annars känner jag det som att med all data på en ensam disk, plus 1 eller 2 datorer, så är jag väl rätt säker.

 

En sak är ju säker också. Man TROR att man inte har behov av vissa finesser, men när man lär sig använda dem, eller upptäcker dem, så blir de användbara och behov. Jag trodde ju t.ex. aldrig att jag skulle använda min Android så som jag gör, utan att min gamla p910i hade allt... Därför har jag försökt läsa på lite vad diskarna kan göra, men det är rätt mycket fackord som jag inte kan, och då blir det svårt att förstå vad som menas. Särskilt när fackorden dessutom är på engelska på de flesta ställen.

 

Tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...