Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk som inte startar


xyzxyz
 Share

Rekommendera Poster

Hej alla! Hjälp mig vad gör jag med min externa hårddisk som plötsligt inte startar. Det är dött i utforskaren när jag sätter i USB:n och samma sak i annan dator. Vad kan man göra? jag har typ 3000 bilder där som jag trodde låg säkert. Det är en halvgammal Argosy HD260. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjliga fel:

1. Disken får inte ström. Dess nätaggregat är sönder eller brott på kabel.

2. USB -> SATA (eller PATA) adaptern är söndrig. Datat kan räddas om du tar disken ur kabinettet och monterar den internt eller i ett nytt kabinett.

3. Kraschat filsystem. Har du kopplat ur disken utan säker borttagning? Datat går att återställa relativt enkelt.

4. Kraschad disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns den med i bios och i Diskhanteraren?

 

Vad har du för operativsystem?

 

Jag har windows 7. Jag tror att jag har tagit ur den utan säker borttagning. Vad gör man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det beror på att jag tagit ut den från min kompis datur utan säker borttagning? Vad gör jag då för att rädda den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag vet inte riktigt vad bios och diskhanteraren är? Bara utforskaren, där kommer den inte alls.

 

Anslut disken. Starta Win och klicka på Start och sedan högerklicka på Dator. Välj Hantera och i rutan som kommer upp Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dataåtervinningsprogram (t.ex. GetDataBack) kan rädda datat till en annan disk. När datat är räddat formaterar du disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för råd. Det ser ut som jag skulle kunna flytta över data till en annan disk, dock ej datorns interna disk. så jag får köpa en ny extern disk att föra över till kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

jag har provat allt jag kan men den externa hårddisken står bara som "Reserverad av systemet" och går inte att öppna. Någon som har en idé om vad man kan göra?

Ska jag lämna in den till någon expertfirma för återställning?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta datorn med en live-CD Linuxdistribution . I linux heter den första disken (troligen den interna) /dev/sda och föjande diskar /dev/sdb, /dev/sdc o.s.v.. Partitionerna anges med siffra direkt efter diskens namn (/dev/sda1 är första diskens första partition). Många live-CD-distributioner monterar automatiskt partitionerna i mappar under /media. Med kommandot: cat /etc/mtab kan du se vilka enheter är monterade och var. Kommandot för att kopiera filer i linux är cp. Manualen för cp visas med kommandot: man cp. Jokertecknen * och ? fungerar som i Windows CMD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej, jag har också problem med en Western Digital-HD. Jag har med all säkerhet någon gång ryckt ur USB-sladden utan att välja säker borttagning.

 

Jag gjorde som tipsen ovan och gick in i hanteraren. Jag hittar då hårddisken i Diskhanteraren och där står filsystem "RAW" (allt annat har filsystem NTFS).

 

Finns det chans att rädda det som finns på hårddisken och sedan formatera om den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja allt data finns kvar. Se inlägg 9. Observera att du inte skall skriva något till RAW-filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat hem GetDataBack för NTFS. Förstår dock inte riktigt hur man ska göra. Då filsystemet f.n. är RAW verkar den tro att jag har fel version av GetDataBack.

 

Efter scanning svarar GetDataBack-programmet:

"GetDataBack has not found any NTFS file systems.

The most likely reason is, you are using the wrong version of GetDataBack."

 

Men, jag är nästan helt säker på att den här externa HD:n hade NTFS. Jag har ytterligare en extern HD som har NTFS.

 

Gör jag fel? Det jag gjort i GetDataBack är att jag valt den HD som krånglar och sedan klickat vidare till "Step 2". Där börjar programmet att scanna och sedan får jag felmeddelandet "No file system found".

Redigerad av ljungen07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte GetDataBack eller något annat filsystemspecifikt återställningsprogram klarar av att återställa filerna så får du försöka med något kriminaltekniskt program. De är oberoende av filsystemet. Exempel på sådana är Foremost, Photo Rec och Magic Rescue. De är alla Linux/unix program. Foremost och Magic Rescue finns på SystemRescueCD (live-CD).

 

http://www.sysresccd.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Hej, tänkte se om det finns något liv i denna tråden istället för att starta en ny.

Jag har som TS en extern SATA hårddisk som inte använts på några år men funkade felfritt när den ställdes undan.

 

Har testat med olika USB kontakter och nätadaptrar och inget funkar.

Har testat att plocka ut HDD och koppla in den vi en HDD-docka och det funkar inte heller. 

 

Stoppar i HDD och slår på strömbrytare inget händer, stoppar i en annan HDD och slår på strömbrytaren och allt fungerar så det är inte fel på dockan. 

 

Några andra lösningar jag kan prova eller är den helt kass? 

 

tacksam gör alla hjälp, har halva mitt liv med bilder på den. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har HDD dykt upp i Enhetshanteraren vid något tillfälle?

Låter det något om HDD?

Vad har du för Windows-version?

 

I värsta fall så finns det företag som arbetar med att rädda filer från kraschade diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej kan inte se disken där och det låter inte om den.

win 10.

 

känns som det kan vara något med kretskortet eller liknande i den, då kanske det bara är att lämna in den då? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så men kolla först om den dyker upp i BIOS/UEFI med någon anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ett fel som kan uppstå är att man kabeln som går mellan dator och HDD ansluten till disken och så tar man loss kabel vid datorn och så "orkar" man inte ta loss kabeln vid HDD utan stoppar ned den i någon låda eller väska. Det kan då råka bli ett slag på själva anslutningen varvid på vissa externa HDD så trycks en transistor bort på insidan av skalet. Hårddisken är ju då intakt men man får ansluta den på annat vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Hårddisken är ju då intakt men man får ansluta den på annat vis.

 

3 timmar sedan, skrev Luddeliten:

Har testat att plocka ut HDD och koppla in den vi en HDD-docka och det funkar inte heller. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Ett fel som kan uppstå är att man kabeln som går mellan dator och HDD ansluten till disken och så tar man loss kabel vid datorn och så "orkar" man inte ta loss kabeln vid HDD utan stoppar ned den i någon låda eller väska. Det kan då råka bli ett slag på själva anslutningen varvid på vissa externa HDD så trycks en transistor bort på insidan av skalet. Hårddisken är ju då intakt men man får ansluta den på annat vis.

 

har plockat ut HDD ur sitt "externa skal" för att ansluta HDD direkt på annat sätt men blir samma problem.

eller menar du att transistorn sitter i själva HDD? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Nej inte inne i HDD utan på de modeller som jag har träffat på så sitter det ett litet kretskort precis bakom skalet men framför HDD och när kontakten sitter i och får en smäll så är avståndet mellan transistor och kontakt så lite att den slås loss och sen är det ju kört om man inte kan fixa detta, vilket jag inte är kapabel till.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...