Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utöka bef partition


Pelirally

Rekommendera Poster

Köpte ny HP-lapptopp åt dottern med Win7/64

Den levererades förinstallerat med en D:/HP-tools partition men denna blir full så snart en systemåterställningspunkt sparas.

Jag skulle därför vilja öka utrymmet på den part men lyckas inte.

Först krympte jag C:/ lite och utvann några GB oallokerat.

Men sen då? :wacko:

Att begära ökning på D:/ är inte ett valbart alternativ...ännu.

Men jag är säker på att nån vet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena. Jag vet inte men är ganska säker på att det är svårlöst med Windows verktyg. Har du tillgång till tex Partition Magic är det löst enkelt om du bara har det och installerar det.... I Windows miljö vet jag inte hur man kan utöka den utan att ta bort all data...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är hårddisken?

Hur stor är c:

Hur stor är d:

Finns det några fler partioner på hårddisken?

 

Antag att d: är en liten partition som ligger före c: på hårddisken

Om du nu krympte c: så är det vanliga att du fått ledigt utrymme där slutet av c: låg

Och en partition kan inte skapas av icke sammanhängande delar av hårddisken.

I det här fallet d: i början på hårddisken och oallokerat utrymme längre fram på hårddisken efter c:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba är ni... :o

Jag har inte alla fakta här och nu.

Hon testkör efter RAM upgrade. Problem med kompabilitet/Corsair 8GB-KIT

 

Ursprunglig HDD 250GB, uppdelad i tre part.

C:

D:HP Tools

F:Recovery Console

 

Eftersom vi fick med Restore OS disc och Drivers tog jag bort recovery, krympte C till ca130GB, utökade F volymen till ca 100GB

Alltså C, D, F + oallokerat ?GB

(F: är tänkt att spara skolarbete, bilder, film och musik på)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt/omöjligt att flytta starten på en partition med Windows egna verktyg. Du kan däremot utöka eller minska omfånget genom att ändra den "bortre" änden av det allokerade området. Tänk dig disken som ett papper du fyller från vänster med olika områden. I vänstra kanten av varje område skriver du hur stort det ska vara...ja.

 

 

Nu är det lite oklart hur saker och ting ligger på hårddisken, vad man kan göra beror på ordningen,

Men du har väl egentligen inget sparat på D och F, inget där du vill spara?

ta bort dessa två partitioner då.

Ändra sedan om C: så den får den storlek du önskar. Lägg sedan till en partition till. Fler än två partitioner på en 250 GB disk är bara onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså C, D, F + oallokerat ?GB
Ja det blir ca 233GB på en "250GB" disk beroende på skillnaden mellan 1024(Windows) och 1000(hårddisk)

Vilken HP-modell är det?

 

Problem med kompabilitet/Corsair 8GB-KIT

Normalt. Den enda minnesleverantören som gör "specialminnen" vilket ofta är nödvändigt till märkesdatorer är Kingston.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ny HP-lapptopp åt dottern med Win7/64

Den levererades förinstallerat med en D:/HP-tools partition men denna blir full så snart en systemåterställningspunkt sparas.

Jag skulle därför vilja öka utrymmet på den part men lyckas inte.

Först krympte jag C:/ lite och utvann några GB oallokerat.

Men sen då? :wacko:

Att begära ökning på D:/ är inte ett valbart alternativ...ännu.

Men jag är säker på att nån vet :)

Eftersom det är onödigt att skapa systemåterställningspunkter på D: eftersom den inte ändras så det väl tillräckligt att stänga av systemåterställningen för just D:

http://windows.microsoft.com/Sv-se/windows-vista/Turn-System-Restore-on-or-off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är onödigt att skapa systemåterställningspunkter på D: eftersom den inte ändras så det väl tillräckligt att stänga av systemåterställningen för just D:

http://windows.microsoft.com/Sv-se/windows-vista/Turn-System-Restore-on-or-off

 

Cecilia:

Hej. Menar du att jag kan spara ner en återställningspunkt och avaktivera sys-åter. Alltså det bildas inga fler då och utrymmet kommer inte att öka efterhand?

Förresten stod det på din länk att: Gäller alla utgåvor av Windows Vista.

Men nu kör vi 7...fast det kanske är samma där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir ca 233GB på en "250GB" disk beroende på skillnaden mellan 1024(Windows) och 1000(hårddisk)

Vilken HP-modell är det?

 

 

Normalt. Den enda minnesleverantören som gör "specialminnen" vilket ofta är nödvändigt till märkesdatorer är Kingston.

Datorn heter HP ProBook 4320s.

Det luriga är att datorn funkar med ett x4GB men om det är två blir det knas. Det kan även vara så att det fel på ett av dem.

Annars kan INET, som tillhandahöll Corsair kan även leverera ADATA Premier Pro DDR3-1333. Det kostar inget att prova dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

Hej. Menar du att jag kan spara ner en återställningspunkt och avaktivera sys-åter. Alltså det bildas inga fler då och utrymmet kommer inte att öka efterhand?

Förresten stod det på din länk att: Gäller alla utgåvor av Windows Vista.

Men nu kör vi 7...fast det kanske är samma där?

Du behöver inte göra någon återställningspunkt på D: alls eftersom det väl är meningen att det ska se likadant ut på D: nu som när datorn levererades.

Förlåt, jag googlade på win7 men fick tydligen upp en Vista-sida i alla fall. Här är en för Windows 7, men då blev det en på engelska, fast å andra sidan innehåller den bilder så det ska förhoppningsvis gå bra ändå.

http://www.howtogeek.com/howto/3187/disable-system-restore-in-windows-7/ fast du ska ju då förstås välja D: och inte C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, det ena minnet från Corsair är defekt.

Med bara detta mountat startar datorn inte ens.

Dom får skicka ett nytt.

 

Sen betr part:

Jag trodde att F: innehöll sys återst för Windows

 

Vad är System 300 MB?

 

Jag skulle vilja ha 3 (2) partitioner.

C:

D:Ida's bilder/doc

F:HP tools (är den nödvändig, varför?)

 

Tycker det är svårt att uttrycka mig ibland. Rädd för att verka puckad antar jag.

post-49900-0-40441600-1318535865_thumb.jpg

post-49900-0-53132300-1318535877_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System på 300 MB är del av återställningspartitionerna (om inte själva återställningspartitionen). (osäker dock... http://www.mydigitallife.info/how-to-avoid-200mb-hidden-system-partition-from-been-created-during-windows-7-installation/

kan vara något Windows skapar. Men 300 MB kan du strunta i, det är småpotatis)

 

Iochmed att du säger att du vill skrota allt detta skulle du kunna radera denna men för att dra nytta av den skulle du nog bli tvungen att installera om Windows och i samband med detta fixa till partitionsplanen. Alternativt använda tredjepartsprogram, det finns program som kan flytta hela partitioner.

 

Ditt tomma utrymme mellan C och D kan Windows enbart lägga till C.

Vill du lägga till detta på D måste du ta till annat program. men om jag räknar rätt har du idag utrymme på C som gör att du kan flytta över allt från D till C för att sedan ta bort D och skapa den åter och då inkludera det nu oallockerade utrymmet.

 

Om du har möjlighet att tömma D på annat sätt, till en extern disk, då kan du börja med att minska C och därefter skapa åter D. Om du nu vill att C ska vara mindre.

 

HP Tools på F innehåller nog HP-program som kan köras i Windows, program som kan nå System-partitionen kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra där Monshi...

Först flytta över data från D till stickor (har 2 st 32GB)

Sen utöka C med utrymmet från D samt det oallokerade.

Därefter krympa C till ca 50GB.

Slutligen skapa ny D med det som blivit över.

F får vara kvar i sin nuvarande form.

Tycker du det ser ut som om jag fattat?

Mvh Pälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen betr part:

Jag trodde att F: innehöll sys återst för Windows

 

Vad är System 300 MB?

 

Jag skulle vilja ha 3 (2) partitioner.

C:

D:Ida's bilder/doc

F:HP tools (är den nödvändig, varför?)

 

Tycker det är svårt att uttrycka mig ibland. Rädd för att verka puckad antar jag.

Okej, så det är F: som innehåller HP Tools och inte D:. Vilken är det som blir full när du skapar en återställningspunkt?

 

300 MB partitionen är en partition med filer som behövs vid uppstarten av datorn.

 

Det är ingen risk att vi tycker att du verkar vara puckad :thumbsup: så uttryck dig hur du vill. Om vi inte förstår så frågar vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din dotter inte ska lagra några filer på F: behövs inga återställningspunkter på F:

 

När det gäller den nya storleken på C: så måste du ha så mycket utrymme ledigt på C: att det räcker till installationer av fler program och Windows-uppdateringar, återställningspunkter mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din dotter inte ska lagra några filer på F: behövs inga återställningspunkter på F:

 

När det gäller den nya storleken på C: så måste du ha så mycket utrymme ledigt på C: att det räcker till installationer av fler program och Windows-uppdateringar, återställningspunkter mm.

Så med andra ord kan F: blåsas och läggas till C:.

Jag trodde att det var återställningspunkter för windows som lagrades på F:.

Hur mycket utrymme ska jag reservera till C: då?

Räcker 70-80GB?

Är det stor skillnad på utrymmeskrav mellan XP Home och 7Pro 64?

Jag har 95 program på min gamla Amilo A3667G.

För det åtgår 26GB av totalt 40 på min C:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt skulle jag säga att runt 80GB räcker - men det är ju omöjligt för oss att veta hur många program samt hur stor plats dessa tar, som du är tänkt att installera framöver.

 

Vad du kan göra om du senare märker att du snålat med utrymmet och ser att ledigt utrymme på systemdisken C börjar närma sig säg 20-30GB ledigt utrymme, är att skapa en mappar som heter:

X\Program X:\Program Files X:\Program Files (x86) och X:\ProgramData

på nästa partition eller hårddisk där X är den partitionen.

 

Sedan installerar du fortsättningsvis dina program där och väljer då Anpassad installation och byter då enkelt ut C mot den andra partitionens bokstav.

Fast man skall komma ihåg att vissa filer i alla fall läggs på C men huvuddelen då i den andra Program mappen.

 

På stationära med Windows 7 Ultimate 64 SP1

Har jag gjort C: partitionen på 110GB och Alla program installerade på D:

Ledigt utrymme på C: är c:a 65 GB och det är bla. för att vissa saker i alla fall läggs på C:

 

Att jag överhuvudtaget gjort så på stationära är för att jag skall stoppa in en 120GB SSD framöver som jag skall ha som systemdisk (C:) och då kör jag bara en Restore diskbackup med Acronis True Image Home. Sedan gör jag om övriga partitioner och har kvar installerade program på D:

 

Mvh

[Edit] Totalt tar mina installerade program på D: disken upp c:a 70GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sammanhanget är F: 2 GB även det småpotatis som du kan låta ligga där. Det du kan göra enklast är att ta bort enhetsbeteckningen på den så att du inte ser den.

 

Min rekommendation är

1: Spara undan så mycket data du kan

2: Anpassa C: till lämplig storlek, 80-100 GB räcker gott.

3: Ta bort D: och skapa en ny partition. (gör som du vill med F: men notera att det kan finnas program från HP på datorn som använder filer därifrån, dock inget systemkritiskt)

4: Om du har F: kvar, ta upp systemegenskaperna och klicka på Systemskydd och bocka bort att den ska användas för återställningspunkter. Eller, som sagt, ta bort enhetsbeteckningen...

post-8996-0-99113400-1318574335_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C: är på 113 GB varav ungefär 50 GB används enligt diskhanteringen. Det är kanske läge att undersöka vad de 50 GB används till för det låter mycket i en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan nöja oss med 80-100GB till C:

Ida kör långt färre program än jag.

Så jag håller mig till Monshi's rek.

 

Vad som är värre i dagsläget är att datorn fortfarande håller på att blåskärma (minnesdumps-bla bla bla)

Körde datorn i två dagar med endast ett av två Corsairs 4GB utan problem. Bytte sen ut detta mot minne 2.

Då startade inte ens datorn.

Bytte tillbaka till minne ett och stoppade även i original Samsung 2GB på den andra sloten.

Allt funkade bra i ca 90 min men sen lade den av igen.

Vad drar jag för slutsats av det?

Går det inte att blanda olika storlekar på minnen eller är det de olika fabrikaten som gör datorn så ledsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blanda minnen kan ge lite spännande (!) resultat. Rekommendationen är vanligen att man ska inte blanda när man parar minnen åtminstone.

 

Vad gällande minnesproblemen rekommenderar jag dig att ladda med Memtest86+, http://www.memtest.org , och testa dina minnen.

Är det inte en ny dator detta? Testa, säkra vilket/vilka minnen som är skadade och reklamera. Ett tecken på att minnet inte är ok är det helt klart om datorn inte vill starta med bara det minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha, spännande :)

Jårå det kan man säga. Jag skulle hemskt gärna vilja se vad det där felmeddelandet säger om minnesdump bla,lala, men det visas i typ 3 sek. Vet du hur man fryser förloppet?

Nu har vi provat lite olika kombinationer.

Med originalSamsung funkar det.

Med minne 1 Corsair fungerar det också.

Med bägge Corsair går det inte och med Corsair + Samsung går det inte heller.

 

Apropå spänning...när jag ringde HP-support hamnade jag i kö i 10 min som nr ett, därefter säger en trevlig automat att alla är upptagna och ber mej ringa senare.

Jag gjorde det och fick då plats nr tre, men samma sak hände efter ca 10 min...ring oss senare.

Nu har jag demonterat Samsung och kör vidare på 1 x Corsair tills vidare.

Dottern tyckte den konfigurationen funkade bäst hittills.

Själv tar jag en veckas semester för höstens årliga sik-fiske i Jämtland.

Jag återkommer om en vecka :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag en veckas semester för höstens årliga sik-fiske i Jämtland.

Jag återkommer om en vecka laugh.gif

Det gör du helt rätt i!

I Jämtland både fiskar vi och ibland röker fisken, speciellt sik som är en fet fisk och lämpar sig utmärkt för rökning. Smakar mumma på hårdbrödmackan.

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...