Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator leder ström


eeelias

Rekommendera Poster

Nu har jag precis byggt klart min dator och tjoffade in den i vägguttaget och startade. Jag råkar nudda chassit en aning och det kittlas till ganska rejält! Vad har jag gjort för feeeel? :(

 

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du följt anvisningarna och instruktionerna till punkt och pricka i manualerna?

 

Använt och placerat ut rätt antal moderkortsdistanser, på rätt ställe på moderkostsplåten och som passar direkt till moderkortets monteringshål - för att inte få kortslutning?

 

Fungerar datorn i övrigt?

 

Det är inte säkert att det är problem, det beror på vad för ström det är i chassit.

När man ansluter en dator till ett ojordat vägguttag, så kan datorchassit få halva spänningen av fasen dvs. 110V i chassit. Då kan det "pirra" i fingrarna.

 

Brukar vara det switchade nätaggregatet som står för detta via avkopplingskondensatorer - en från fas och en fån nolledaren - jordade mot nätaggregatets skyddsjord och hölje och då ger halva nätspänningen i datorchassit c:a 110V men låg ström, någon mA.

Så har det varit på alla datorer med metallchassi och switchade nätaggregat jag har haft anslutna till ojordat vägguttag.

 

Men för att ta reda på detta riktigt säkert, måste du till att börja med, gå igenom allt du anslutit och speciellt nätaggregatet, så inte detta är felande.

Sedan mäta spänningen mellan chassit och riktig jord.

 

Det bästa är sedan att koppla datorn till ett jordat uttag och har du inte jordat uttag i rummet, så flytta datorn till ett rum där detta finns.

Är det som jag beskrev ovan så försvinner direkt 110V från chassit.

 

Men är det däremot full nätspänning 230V i chassit om du mäter, så har du grava problem, troligtvis med nätaggregatet och detta är då farligt, en stöt då kan vara dödande om du samtidigt kommer åt jord med andra handen/foten. Dessutom kommer troligen proppen i bästa fall att gå om du ansluter den till jordat vägguttag.

 

Mvh

 

[Edit] OBS! Du får inte dra en jordad skarvsladd in till ett rum med ojordade uttag med prylar anslutna. Det kan vara mycket farligt om då chassit är jordat men inte övriga apparater och dessa har ett fel så nätspänning finns på höljet. http://www.elsakerhe...isolerad-miljo/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kittlas rejält kan ju variera från person till person.

Jag brukar kunna känna om en apparat är nätansluten eller ej bara genom att vidröra den (metallchassie). Min TV "stack" mig i magen häromdagen när jag böjde mig över/runt för att leta en kabel.

Att vidröra ledare i en "antenn"kabel från digitalmottagaren känns också ganska bra.

Menar bara att det inte behöver vara något farligt.

 

Men

Nu har jag precis byggt klart min dator och tjoffade in den i vägguttaget
Via en skarvsladd/grendosa kanske?

Felet kan ju vara i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad som var uppladdat. Är det den som rör vid datorn, som laddat upp sig med statisk elektricitet, eller är det datorn som är spänningsförande?

 

Om det senare har vi ett problem, om det förra ett tecken på att datorn är bra jordad. Men om man är statiskt laddad brukar det inte kittla, det sticker. Kittlas det brukar det vara en växelström...

 

Äger trådskaparen en multimeter bör denna användas för att kontrollera spänningen mellan jord och datorns chassi. Denna borde vara noll då chassit borde vara jord, ivartfall om datorn är jordad.

 

Kanske även mäta strömmen men då genom något, exempelvis en glödlampa som kopplas i serie mot jord. Mest för att det är av intresse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta är inget ovanligt fenomen och precis som jag skrev så kan det hända med ojordade uttag och då blir det 110V i chassit.

 

Och som sagts, mät spänningen mellan chassit och jord - är det då 110V koppla datorn till jordat uttag och mät igen. Då skall du se att spänningen är borta.

 

Faktum är att det just nu på min stationära dator är precis detta fenomen eftersom jag inte har jordat uttag i rummet där den befinner sig. Och detta kommer sig av det switchade nätaggregatet som jag tidigare skrev.

 

Men i TS fall så bör absolut spänningen mätas, för att säkerställa att det inte är 230V - vilket då betyder nätspänning direkt på chassit. Då är det något allvarligt fel och datorn skall EJ anslutas till något uttag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan kittla lite även om du har kopplat datorn till ett jordat uttag..

Detta då "jorden" inte är en nollspänning utan ofta har krypströmmar från andra apparater, Kyl, frys, äldre el-utrustningar..

 

Mäter man mellan noll-ledaren och jord så får man ofta ett utslag på 30-70volt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Du får inte dra en jordad skarvsladd in till ett rum med ojordade uttag med prylar anslutna. Det kan vara mycket farligt om då chassit är jordat men inte övriga apparater och dessa har ett fel så nätspänning finns på höljet.

 

Två föjdfrågor:

1) Är det enligt elsäk tillåtet ansluta utrustning med jordkontakt till icke jordat uttag?

2) Är det tillåtet ha värmeelement av vattentypen anslutna med vatten och rör till jord i rum

med 230V kontakter som inte är jordade? För då borde ju risken för elskada mellan icke jordad elpryl och elementet var lika som mellan icke jordad elpryl och jordad elpryl. (OK med lägre sannolikhet.)

 

Jag kan ge ett exempel på 1). Ger en snygg brödrost i rostfritt till en vän. Den anluts första gången till en jordad kontakt i köket. Varpå ljuset i köket slocknar direkt. Det visar sig så småningom att en huvudsäkring i huset gått. En möjlig orsak kan vara en spiralfjäder som ligger mellan värmetrådarna och höljet. Men vad det är spelar ingen roll. Nått är fel och som tur var anslöts den till ett jordat uttag. Bara lämna tillbaka i affären. Jag valde ny brödrost i plast för säkerhets skull....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Är det enligt elsäk tillåtet ansluta utrustning med jordkontakt till icke jordat uttag?

Ja, det är ju därför kontakterna passar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga till Cecilias svar att vi mer och mer får två typer av kontakter

1: En platt kontakt för produkter som ej behöver jord/som är byggda så att de ej behöver jord

2: Runda kontakter som ska ha jord för att skyddet ska fungera som det ska.

 

Platta kontakter visar på viss funktion och dessa går att stoppa i vilken kontakt som helst. De runda går ej att ansluta i en platt ojordad kontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Är det tillåtet ha värmeelement av vattentypen anslutna med vatten och rör till jord i rum

med 230V kontakter som inte är jordade?

Ja, inga regler gäller retroaktivt.

Vid nyinstallation idag ska alla uttag vara av jordad typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag satt och läste era svar och testade lite så tog jag loss mitt antistatiska band som jag har runt foten och sen kopplat i elementet. Då upptäckte jag att det var ju den jäveln som ledde ström. Alltså är det småströmmar i elementet. Under hela tiden jag byggt med datorn har jag haft lite ström i kroppen och när jag nu startade min dator så fungerar inte grafikkortet? Kan det antistatiska bandet gjort så att jag har sabbat mitt nya grafikkort? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tycker jag verkar osannolikt. Antistatbandet är så högOhmigt (högt motstånd) så dom väldigt små strömmarna kan rimligtvis inte skadat ditt grafikkort.

 

Har du kopplat in strömkablarna bak på grafikkortet?

Grafikkortet är verkligen korrekt monterat, så det sitter nedtryckt ordentligt?

Snurrar fläkten på grafikkortet?

 

Du har inte missat att kopplat någon kontakt på moderkortet tex. strömmatning?

Jämför med manualen vad som skall kopplas in.

 

Kontrollera också att minnena sitter korrekt istoppade - är det fel där så får du heller ingen bild.

Samma med processorn.

 

Kontrollera allt kablage och alla kontakter från nätaggregatet - gå igenom kontakterna en efter en - lossa och sätt i igen, gå vidare med nästa osv.

 

Givetvis drar du ut nätsladden när du håller på och koppla antistatsladden på ESD-armbandet på datorns chassi istället för elementet. Se också till att ESD-armbandet sitter åt.

Det är för att du och datorn skall ha samma elektriska potential.

 

Och hur är det, har du jordat eller ojordat utag?

För har du ojordat och du varit inkopplad mot elementets jord så är det ännu lättare att känna "pirrningar" från chassit.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, har du haft antistat kopplat till elementet under tiden du byggt? Varit kopplad till annat jordplan än dina datordelar?

 

Jag tolkar det, motsäger med andra ord Fly, att det då finns risk att du sugit upp potential från elementet och laddat ur dig i datorn.

 

Eller har jag helt fel där. Det är ju inte strömmen som är farlig för datorn, det är potentialskillnaden.

 

men men det kan vara annat som är galet, följ rekommendationerna ovan så ska vi förhoppningsvis se att datorn vaknar till liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall ALLTID koppla sitt antistat-armband etc. till datorCHASSIET, inte till annat..

 

ESD-armbandet (antistat-armbandet) är ju till för att MJUKT utjämna spänningspotentialen mellan DEJ, ev. nya datorkomponenter och datorn med innehåll...

 

Inte mellan dej och elementet, el-uttaget, diskbänken etc.. Dessa har ju ingenting med din dator och dess komponenter att göra???? :unsure: (Om inte antistat-skyddet är kopplat till datorchassiet så får du ingen mjuk utjämning mellan dej och de komponenter du tar i alls!, Det är precis som att inte använda Antistat-skydd alls..)

 

 

Tyvärr är det otroligt vanligt att folk förväxlar antistat-skydd (ESD-skydd) med JORDNING!

Dessa två har INGENTING med varandra att göra..

 

Hade du sökt innan du började mecka, så hade du bl.a. hittat korrekt förfarande i t.ex. detta inlägg: http://eforum.idg.se...ost__p__1552796

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...