Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med extern hårddisk


Pixelpennan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har idag upptäckt ett fel på min externa hårddisk som jag inte kan lösa. När jag går in i hårddisken via utforskaren funkar allt utmärkt ända tills jag försöker gå in i en speciell mapp. Då stänger utforskaren ner sig med meddelandet att det har slutat fungera.

 

Allt började när jag försökte flytta en film i den här mappen till en annan mapp i samma mapp, om man ska försöka förklara det någorlunda begripligt. Då stängde utforskaren av sig. Då försökte jag flytta filmen till en annan mapp på skrivbordet men så fort jag klickade på filen (.mkv) så stängde det av sig. Detta har nu "spridit" sig till att omfatta hela mappen där filen och många andra ligger i. Så fort jag gått in i just den här mappen och börjar scrolla så stängs den av.

 

Jag har provat att söka igenom hela hårddisken efter virus och har även användt chkdsk -kommandot men den kunde inte hitta något fel. Även testat att stänga av hårddisken (både att stänga av på "knappen" och dra ut sladden) och att byta usb-port.

 

Tacksam för alla förslag på vad jag kan göra eftersom alla mina foton, musik och videor finns på den här hårddisken utan någon backup så vill absolut inte att problemet ska sprida sig ännu mer!

 

Hårddisken är en LaCie 2tb och använder filsystemet NTSF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En möjlighet är att du kan komma åt filerna via Puppylinux eller Mint linux

mer info i den här tråden

//eforum.idg.se/topic/331869-min-c-ar-full-men-det-ar-den-inte/page__p__1555725__fromsearch__1#entry1555725

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack! Har ingenstans att lägga varken filer eller programmet just nu så om detta måste göras får det vänta en vecka eller så. Hoppas bara att hårddisken klarar sig tills dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips1: Gör en backup på de data du kan nå på disken. Gör det NU!

 

Kan vara ett tecken på att hårddisken håller på att krascha. Kan vara.

 

USB-disk? Installera den internt i dator, om möjligt, och kontrollera att den är frisk. Läs av SMART-status och sådant som inte går via USB.

Samt kanske köra en felkoll av disken med tillverkarens program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symtomen tyder på skadade sektorer. Eftersom hårddisken troligen har fysiska skador bör du först göra en avbild av den med ddrescue (linuxprogram). Ddrescue finns i många distributioner bl.a SystemRescueCD.

Återställningen av filerna gör du sedan från avbilden.

http://www.gnu.org/s...cue_manual.html

http://www.forensics...g/wiki/Ddrescue

http://www.sysresccd.org/Main_Page

 

Kör inte felkoll på disken eller kopieringsförsök med andra program förrän du gjort en avbild. Alla läsförsök på disken kan förvärra skadorna och i värsta fall leda till att du tappar data.

 

Altenativet till ddrescue är att du lämnar in disken till ett dataåtervinningsföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag har med att göra backup/avbild är att det ligger nästan 2tb data på den och har ingen så stor plats att lägga data på, tyvärr. Hårddisken är bara en månad gammal så tycker att det är konstigt att den börjar krångla redan nu.

 

Har windows men funkar ddrescue ändå, verkar ju vara gjort för linux?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet jag haft med en extra stor 1080BD .mkv fil c:a 20GB (eller större).

 

Har för mig att Windows fick problem med Preview/Förhandsvisning och problemet orsakades av "thumbnails" och uppstod så fort jag öppnade mappen med .mkv filen. Explorer kraschade.

 

Gå in på en annan mapp och ställ in Explorer/Utforskaren till detaljerad visning så inte förhandsvisning/stora ikoner eller någon annan visning sker av filerna.

 

Vilken standard spelare/Player är associerad med den filtypen .mkv?

Du kanske skulle testa att avregistrera just den playern från att associeras med .mkv och välja att en annan som standard spelare?

 

Filen kan vara korrupt också.

Kommer inte ihåg alla detaljerna och filen har jag inte kvar längre.

 

Om nu inte .mkv filen blivit låst och därför orsakar fenomenet?

Se denna från Microsoft Answers: MKV files are locked by Windows Explorer

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Pixelpennan - oavsett om du misstänker att du har problem eller ej, att inte ha en backup på data du absolut inte vill förlora är bara dumt.

 

Sedan är det ju som så med elektronik, flest fel upptäcks när den är ny och när den börjar nå slutet av sin livskängd, efter kanske 3-5 år.

Badkarseffekten kallas den.

Tiden där emellan rapporteras få fel in.

Gäller diskmaskiner, digitalboxar, TV-appareter, telefoner, hårddiskar...

 

Skapa en backup IDAG!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen är inte så stor som 20GB och en kompis som jag fick den ifrån har inga som helst problem med den. filen ligger även "löst" i själva mappen som det är problem med och använder redan visningen detaljerad lista. Använder vlc för att spela upp .mkv.

 

Jag vet självklart att det är dumt att inte ha en backup och jag hade tänkt att fixa en till hårddisk där jag kunde lägga bilder och sånt man inte vill bli av med. Men eftersom jag precis köpte den och ville frigöra uttrymme på datorn för att snabba upp den så har det inte blivit så än. Det om att flest fel upptäcks när den är ny visste jag inte så tack för att du upplyste mig :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet har löst sig!

 

Använde kommandotolken för att radera filen och nu funkar allt utmärkt. Ska dock genast kolla efter en ny hårddisk att ha som backup :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...