Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag ha olika Minneshastighet på minnena?


iSw3d3

Rekommendera Poster

Hej, jag får imorgon hem min nya dator som redan är packad med 8 GB (2x4) ram av sorten Kingstone

minneshastighet: 1333MHz

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578918

men då jag renderar mycket och behöver mer så har jag tänkt att köpa till 8 GB (2x4)

Jag har ett moderkort som klarar 1300, 1333 och 1600 med 4 RAM platser,

Rekommenderar ni att jag ska köpa till samma som följde med, eller kan jag köpa andra med samma hastighet (1333)

eller går det även att blanda 1333MHz och 1600 MHz?

Har funderat på dessa, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585022

Tacksam för svar

 

//iSw3de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte köra olika hastighet på minnesmodulerna däremot kan du ha minnen som klarar olika hastigheter. De kommer dock alla att gå i samma hastighet som det långsammaste.

Så om du inte tänkt att byta ut de som följer med datorn vid ett senare tillfälle så tjänar det inget till att köpa 1600 minnena.

Jag skulle i så fall rekommendera att du köper till samma som följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp mer av samma typ. Det är bortkastade pengar att köpa de dyrare med högre hastighet. Det går att ha minnen med olika maximum hastighet men alla minnen i datorn kommer dock att använda den hastighet som de långsammaste har. I dual channel måste minnena vara parvis identiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts. största chans få det att fungera är med 2 st likadanna minnen som du redan har.

Exakt likadanna för utom frekvensen 1333 så finns det nått som heter minnestider och de måste också var lika, drivspänningen måste också vara lika så 2 identiskt likadanna minnen är bäst.

Antagligen står Kingstones modellbeteckning på dom. Köp samma.

 

Men tänk på att dubbla minnesmängden innebär dubbel belastning på drivkretsarna och det är inte säkert minneskretsarna/processor klara dubbla minnesmängden med den här fabrikatet modellen av minne.

 

Så allra helst ska du innan du gå vidare kolla vilka minnen som är testade med godkänt resultat för 4x4GB till ditt moderkort (alternativt till din märkesdator), fabrikat / modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bortkastade pengar att köpa de dyrare med högre hastighet.

Ja det är egentligen inte så många procent snabbare system man får med med högre frekvens på minnena som samtidigt har högre Cas Latency (CL).

 

AnandTech har en längre artikel där dom testat olika minnes inställningar.

http://www.anandtech.com/show/2792/1

 

Citat från slutorden:

 

Of course, those that are doing all of these activities and more will benefit from purchasing fast low-latency memory and we even suggest getting 12GB while you are at it. For the rest of us, the primary applications we run and whether or not we overclock will have a large say in what is best for us. There is also the budget to consider, as most of us actually have to adhere to one. Looking at it from a budget viewpoint, is it worth paying 225% more for a DDR3-2000 C8 6GB kit over a DDR3-1066 C7 kit for an average performance improvement of 5% across a wide range of today’s most popular applications?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...